Entropy - Preview 

Entropy - Preview 2014-07-25T14:21:06
In je spaceshipje door de leegte drijven, op zoek naar ruimtestations, scraps en ├╝berhaupt iets om te doen: spacin', zo blijkt, is niet makkelijk. Wouter heeft dit eenzame, trucker-achtige bestaan meegemaakt in Entropy. Is het iets waarover je naar Aarde moet schrijven?

Andy Butcher, lead designer van Entropy, had samen met zijn buddies van studio Artplant een strak plan: er is al bijna een decennium geen space sim meer gemaakt, laten wij het doen! Daarmee zagen zij games zoals Evochron Mercenary en Darkstar One compleet over het hoofd, maar buiten dat was Artplant verre van de enige ontwikkelaar die rond die tijd met hetzelfde idee rondliepen. En dus komt Entropy naar Early Access op Steam middenin een ware revival van spacesims! Star Citizen, EVE: Valkyrie, No Man’s Sky, Elite: Dangerous; Entropy wordt als het ware overspoeld door een golf aan games waarin het doorkruizen van de oneindige ruimte in je ruimteschipje gesimuleerd wordt. Dus moet de game wel iets mighty bijzonders hebben om op te vallen!

Entropy


SpaceZ

Eigenlijk is Entropy een soort DayZ in space. Je wordt met minimale middelen in The Darkness of Night gesmeten met alleen een kaal ruimteschipje en –als je mazzel hebt, want in mijn geval werd ie niet geactiveerd- een enkele missie om opstartproblemen te voorkomen. Met een kaal ruimteschipje, bedoel ik dan ook KAAL als een door vlammen gelikte baby. Nadat je in een tutorial een volledig functionerende spaceship onder de knoppen hebt gehad, crash je en als je niet goed oplet (zoals ik) dan kom je er pas vrij laat achter dat je vervangende schip eentje is zónder wapens. Het eerste wat ik deed was namelijk de prachtige leegte van space exploreren, wat in principe een genot is voor de oogbolletjes… maar voor veel meer ook niet.

Entropy spacesim

 

Zoom Zoom

De ruimte in Entropy is een prachtige, eh, ruimte, met sterren die op schitterende wijze met het licht spelen, kleurrijke ‘nebula’s’, spaceclouds en andere sierlijke, gas-achtige shit. Pretty, maar er zijn wel vrij onnatuurlijke barrières om je vrijheid te beperken. Als je ver genoeg een bepaalde kant op vliegt, dan stuit je vanzelf op een soort net dat door de ruimte ‘gespannen’ is, alsof je een fucking vlieg bent die tegen een klamboe aan knalt. Wil je verder exploreren, dan switch je naar de map modus waarin space er een stuk minder mooi uitziet, alles veel meer ‘Civ-achtig’ is, maar er wel opeens planeten te zien zijn die in de ingezoomde gebieden ontbreken. Deze hemellichamen kan je overigens niet bereiken, je vliegt er dwars doorheen en ze dienen dus alleen nog als decoratie, maar hey, het voelt zo tenminste iets meer als een waar universum!
Behalve dit overzicht van de systems, kan je nog een keer uitzoomen naar de region overview, dat gewoon een saaie kaart is met veel streepjes tussen de systemen die routes aangeven.

Entropy Region Map


Deco-planet

Behalve planeten die enkel een decoratieve functie hebben, kan je eigenlijk alleen maar groepen van vijandelijke schipjes (mobs), meteorietenclusters, ruimtestations, grotere spacecruisers, jumpgates waarmee je naar andere systemen kunt springen en andere spelers tegenkomen in het heelal van Entropy. Dat is inderdaad een hele mond vol als je het zo opsomt, maar alles is doorgaans redelijk ver van elkaar verwijderd en hoewel je ruimtereizen ondersteund worden door heerlijk atmosferische muziek die je oor binnenglijdt als een Baileys je keel, ligt saaiheid constant op de loer.
Want zeker, je kunt met de system en region overviews snel grote afstanden overbruggen, maar in de ingezoomde ‘battle’-mode moet je alsnog pokkeneinden vliegen voordat je een vijand bereikt. En mocht je dan eindelijk een vijand in het zicht hebben, dan kan je er wel eens achter komen dat je… niet eens een fucking wapen hebt!

Entropy battles


W… T… F…

Daar komt het grootste probleem van Entropy om de hoek kijken. Laat ik, voordat ik verder ga, even melden dat je 20 e betaalt voor de early access van deze game. En voor dat geld hoef je toch geen F2P-achtige praktijken verwachten, of wel? Vergeet het maar, want als jij er eenmaal achter bent gekomen dat je spaceship geen wapens heeft en geen andere modules die hem sneller maken of ervoor zorgen dat je betere shields hebt, dan zal je er snel achter komen dat je deze dingen kunt bestellen via de market in een willekeurig ruimtestation. Heb je eenmaal zo’n order gemaakt, dan zal je tot grote verbazing zien dat er ‘1 day’ achter je bestelling staat. Eh, 1 day? Is dat dan een ingame dag? NOPE!!! WRONG!!! Je moet letterlijk een dag wachten voordat je bestelde shizzle binnenkomt en om dit alles nog even tot de macht 80 belachelijker te maken: mocht je de volgende dag vergeten of geen tijd hebben om in te loggen en je order te incasseren, DAN VERLOOPT DEZE!!!! EN MOET JE NOG EEN DAG WACHTEN!!!! Echt, wat een achterlijke shit. Als het een gratis game was, sure, maar ik kan me totaal niet voorstellen dat een betalende gamer hier een harde plasser van krijgt.

Entropy gameplay

 

Klaar ermee

Goed, ik heb nu al drie keer dezelfde order gedaan omdat ik het druk heb en mijn brein een zeef is, en ik dus shit vergeet. Heb nu eindelijk m’n fucking weapon modules binnen (na ZES fucking dagen!) maar weet je wat? Ik ben compleet klaar met Entropy. Ook al slopen ze dit achterlijke order-systeem eruit en stoppen ze aliens met zes tieten in de uiteindelijke versie, van mij hoeft dit niet meer. Ik wacht wel op Star Citizen.

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord