Deus Ex: Mankind Divided - Preview 

Deus Ex: Mankind Divided - Preview 2015-10-08T16:53:24
Keuzes - Deus Ex zit er vol mee. En, net als in het echte leven, sta je soms echt even stil om na te denken over de consequenties... Op de vraag of hij Mankind Divided bij Eidos in Montréal wilde spelen, had Graddus echter precies 0,0126 seconden bedenktijd nodig!

Ik kijk nog eens goed naar het beeldscherm, en terug naar de man tegenover me. De gelijkenis is sprekend. Logisch ook, gezien Jonathan Jacques-Belletete, art director bij Eidos Montréal, jaren geleden model stond voor Adam Jensen. 'A great honor. Man, It seems like yesterday I booted up the first Deus Ex, and only stopped playing because the sun came up', aldus de Deus Ex-fanaat. En wees eerlijk: fan zijn we toch stiekem allemaal? Want ondanks dat er de afgelopen vijftien jaar maar vier delen verschenen (vijf, wanneer je Project Snowblind meetelt), was de klasse consistent en de mix van sluipen, schieten en alles daartussenin zowel verfrissend als vooruitstrevend. 

Mankind Divided echter lijkt lichtelijk met die trend te breken. Voor het eerst hebben we met Jensen dezelfde hoofdpersoon, gaat het verhaal verder waar Human Revolution ophield én komt de game 'slechts' vijf jaar na z'n voorganger uit. Als dat maar geen gevolgen heeft voor de kwaliteit...

Deus ex                       

Stront aan de knikker

De eerste missie die ik speel, is het tutoriallevel in het schitterende Dubai. Het is twee jaar na de gebeurtenissen op Panchaea en er is overduidelijk stront aan de knikker. De Menselijke Revolutie (lees: het streven van grote conglomeraten om het volk meer en meer met bionische ledematen uit te rusten) is uitgelopen op een fiasco, waarna Adam Jensen - zelf een Darth Vaderiaanse verschijning - als anti-terroristspecialist in dienst van Task Force 29 is getreden. Da's nodig ook, want aanslagen zijn in deze tijd van 'Mechanische Apartheid' aan de orde van de dag. Hier in Dubai bijvoorbeeld wordt as-we-speak een wapendeal beraamt. Aan Jensen de taak dit te verijdelen.

Deus Ex

Voor de missie begint, krijg ik direct een aantal keuzes voorgeschoteld: ga ik lethal, of non-lethal te werk? En gebruik ik wapens voor de korte, of juist lange afstand? Ik kies voor de laatste twee. Deus Ex blijft in de eerste plaats toch een stealth-game, en daarnaast ben ik een heimelijke pacifist; vraag maar aan Commander Shepard of Clementine uit The Walking Dead. Van één van de developers uit het 180(!) man sterke ontwikkelteam krijg ik evenwel te horen dat guns-blazing dit keer niet per sé een slechte keuze is: 'Eén van de kritiekpunten op Human Revolution was het schieten. Daar hebben we dus flink wat aandacht aan besteed'. Let wel: je bent heus niet ineens Chuck Norris. 'Geweld is een soort last resort, voor als stealth in de soep loopt', aldus de dev. 'Je moet het ook een beetje verdienen. Net als een survival-horrorgame is ammo schaars en item-management een minigame op zich. Hard werken, dus. Maar zo blijft het spel uitdagend'. 

Deus Ex                  

Vleugje RPG

Dat één en ander geen loze PR-kreten zijn, merk ik meteen. Vijanden droppen zelden meer dan drie, vier kogels, terwijl ik, wanneer ik per ongeluk gespot wordt, vanuit cover vloeiend headshots uitdeel. Speel echter op een hogere moeilijkheidsgraad en de overmacht wordt (ondanks het feit dat vijanden niet bijster intelligent handelen) al snel teveel; zelfs in de korte tutorialmissie. Dan is het vluchten geblazen, waarbij Jensen's arsenaal aan augmentations een grote rol speelt. Deze speciale krachten zorgen - net als in de voorgangers - voor een vleugje RPG; helemaal daar je ze tijdens je eerste playthrough nooit allemáál kunt unlocken. Ga je dus voor extra snelheid? Het vermogen door muren te beuken? Keuzes, keuzes...

Ook de levels zelf zijn weer ouderwets interactief. Her en der smeken door pincodes gebarricadeerde kamers en andere, ogenschijnlijk onbereikbare plekjes vol verse loot ontdekt te worden. 'Het verkennen van de omgeving is één van de belangrijkste peilers van Deus Ex', aldus Jonathan Jacques-Belletete. 'Uiteraard belonen we spelers hiervoor. Hoe vaak wil jij immers een kluis kraken waar niks inligt?'. Bovendien zijn er overal weer ladders, ventilatieluikjes en andere toegangswegen te vinden. Zelden leidt er slechts één weg naar Rome. Dit wordt perfect geïllustreerd in het tweede level dat ik speel: Praag, waar de criminele kingpin Radich Nikoladze het doelwit is.

Laten we het eerst eens stealthy proberen.

Deus Ex               

DAMN!!!

Ik neem de omgeving in me op: daar, een meter of tweehonderd verder, omringd door juwelierszaken en andere luxe winkeltjes, prijkt het majestueuze theater. Jep, dit is overduidelijk een dure buurt. Op het dak spot ik een sluipschutter die *pang* een koekje van eigen deeg krijgt. De ATST-achtige robot op straat is echter een ander verhaal: schakel ik hem uit met de enige EMP-mijn in m'n stealthy arsenaal? Hmmm, laat ik mijn kruit niet nu al verschieten. Achter geparkeerde auto's langs sneak ik om het mechanische monster heen, een steegje in en het dak op waar net nog de sniper stond. Ik hack een camera en betreed het Dvali via een ventilatieschacht die uitkomt op de toiletten. Ha, een ode aan GoldenEye? Glimlachend loop ik de hal in waar een guard tegen de reling leunt; altijd lekker, zo'n simpele proo...

DAMN!!! Ik heb zijn collega over het hoofd gezien. Met getrokken pistool probeer ik de situatie vanuit cover te redden, wat aardig lukt. Maar ineens is daar de robot van buiten! Ik grijp naar de EMP-mijn, maar het is te laat... Badend in m'n eigen bloed leg ik het loodje.

Deus Ex                      

Vijven en zessen

Okééé, dat ging niet helemaal lekker. Wel geeft het me de kans om de missie nogmaals op die andere manier te proberen: als Chuck Norris! En verdomd, dat werkt erg lekker. Met mijn shotgun en assault rifle leg ik guard na guard om, terwijl ik in plaats van één lullig EMP-mijntje een stel handgranaten meekrijg. De robot heeft ditmaal geen kans. Eenmaal binnen de muren van het theater besluit ik toch maar weer in stealthmodus te gaan. Hoe leuk het knallen ook is, heb ik toch het gevoel dat je een deel van de Deus Ex-essentie mist. Als gezegd is blafferij toch vooral een laatste redmiddel. Oh, en daarnaast zijn m'n kogels op...

Na veel vijven en zessen, gesneak en toch ook af en toe een shoot-outje, bereik ik het kantoor van Nikoladze. We zijn inmiddels een uur verder, maar verveeld heb ik me geen moment. Het trage tempo, gecombineerd met het verkennen van allerlei geheime gangen en vergrendelde deuren, bevestigen mijn vermoeden: Mankind Divided voelt vertrouwd als Deus Ex, maar is door de kracht van de nieuwe Dawn Engine een stuk mooier, grootser en gelaagder. Human Revolution 2.0? Tja, misschien wel... Al is dat met zo'n fantastische voorganger natuurlijk niet erg.

Deus Ex                         

Butterfly Effect-achtige taferelen

Helaas ben ik nog weinig te weten gekomen over het verhaal. Zo zaten er geen morele keuzes in de playthroughs die ik speelde, dus kan ik niet beoordelen of de beloftes van open eindes en Butterfly Effect-achtige taferelen op waarheid berusten. Natuurlijk, dergelijke zaken zaten al in Human Revolution (denk aan het moment waarop je de doortrapte dokter Isaias Sandoval wél of geen zelfmoord kon laten plegen), maar je keuzes voelden toch niet zo belangrijk als ze zouden moeten zijn. Niet zo gewichtig als in de eerste Deus Ex, in ieder geval. Het feit dat je tijdens de laatste missie op Panchaea nog voor een groot deel kon bepalen welk einde je kreeg, zegt genoeg. Toch, wat ik in Montréal voorgeschoteld kreeg, smaakt absoluut naar meer. Véél meer!

Deus Ex

Dus neem ik de okerbruine staarders van Jonathan Jacques-Belletete nogmaals in me op... En ineens zie ik het: een speelse twinkeling! De oogopslag van iemand die beseft dat hij met iets heel erg tofs bezig is. Een man die gewoon zeker weet dat Deus Ex: Mankind Divided geweldig wordt.

De blik van een enthousiaste fan...

REACTIES (22) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord