Cyberpunk 2077 hands-on preview – Vier uur aan onversneden avontuur in Night City 

Cyberpunk 2077 hands-on preview – Vier uur aan onversneden avontuur in Night City 2020-06-26T11:28:29
Na jaren vooruitkijken was het moment daar: we mochten Cyberpunk 2077 eindelijk zelf spelen. Raf offerde zichzelf graag op en vertelt in geuren en kleuren wat hij in de nieuwe CD Projekt Red-game heeft meegemaakt.

Het heeft altijd iets magisch: die eerste keer dat je op ‘new game’ drukt. Als die game ook nog eens Cyberpunk 2077 heet, een titel waar je intussen drie jaar naar uitkijkt, dan denk je daar in je hoofd vuurwerk en knallende champagnekurken bij. Ik sta op het punt een hands-on te starten. Wat volgt komt allemaal uit mijn veel te korte vier uur met de game. 

New game dus…

… en het eerste dat ik doe is het achtergrondverhaal van mijn personage kiezen. Een soort origin story-light, dat je personage verankert in een bepaalde sociale klasse. Er zijn drie opties. ‘Nomads’ zijn ongebonden en (desnoods met geweld) vrijgevochten zwervers, die zelfs in dit smerig toekomstbeeld vasthouden aan eerlijkheid en integriteit. ‘Street Kids’ zien de stad als een jungle, waar enkel de wet van de sterkste telt. Het is zowat de enige wet die ze (nog) niet gebroken hebben.

Tot slot zijn er de ‘Corpo’s’, met hun verleden in een van de megacorporaties. Een wereld die weinigen levend of met mentaal ongebroken verlaten. Corpo’s manipuleren informatie en regels naar hun eigen belangen. Fuck fair play - voor hen zijn er enkel winnaars en verliezers. Ik koos voor de waarschijnlijk minst populaire Corpo-backstory. 

cyberpunk

Manscaping en Brazilians

De volgende stap is het creëren van mijn personage. Ik ga in Night City, de spelwereld van Cyberpunk, door het leven als V en kies daarvoor een mannelijk personage. De opties waarmee ik de look van mijn V kan tweaken, doen denken aan de Mass Effect- en Fight Night-games van EA. Enorm diepgaand dus. Nog niet alle onderdelen en opties van mijn fysiek zijn ontgrendeld, maar ik zie dat ik misschien later mijn ‘penis’ en ‘schaamhaarstijl’ aan kan passen.

Ik sta daar langer bij stil dan ik er de tijd voor heb, maar schakel uiteindelijk toch door naar het laatste voorbereidende onderdeel. Daar mag ik punten verdelen over vijf attributes: body, intelligence, reflexes, tech en cool. Met een beetje ervaring in rpg’s weet je min of meer welk effect die op de mogelijkheden van je personage hebben. Cool lijkt een buitenbeentje, maar omdat die attribute het meest aansluit op de stealth-piste die ik later wil bewandelen, investeer ik daar de meeste van dat half dozijn punten in.   

cyberpunk

Zure intro

Het eerste dat ik effectief in de game doe is de inhoud van mijn maag eruit kotsen. Ik zie mijzelf in de badkamerspiegel – een zeldzaamheid in dit first person-avontuur. Een zwevende wagen brengt me naar het hoofdkwartier van de Arasaka-corporatie, waar ik op de loondienst blijk te staan van de afdeling counter-intellegence. Waarschijnlijk maken spelers die Nomad of Street Kid als backstory kiezen een andere start .

Arasaka is in volle crisismodus. Ik ben getuige van een staaltje ijskoude damage control door mijn duidelijk sociopathische baas. De eikel eersteklas maakt me niet veel later medeplichtig aan een van zijn interne machtsspelletjes. Hoe dat voor hem afloopt weet ik niet - misschien was zijn rivaal hem drie stappen voor, misschien offerde hij me op. In ieder geval wordt al mijn peperdure corpo-software gewist en daarmee ook mijn elitestatus. Ik hoor nu bij het klootjesvolk dat zijn kop boven water tracht te houden in Night City.

Een halfjaar later

De volgende scène situeert zich zes maanden later. Een van de ontwikkelaars van CD Projekt Red vertelt me dat ik in de uiteindelijke game hier een ‘coole montage’ krijg, die de tussenliggende periode samenvat. In mijn nieuwe leven lijk ik samen met mijn vriend Jackie heel uiteenlopende, vaak semilegale, jobs te doen. Maar eerst leidt de game me via T-Bug, een andere kennis, door een soort VR training. ‘Shooting’ speelt zoals verwacht en omdat ik deze hands-on met een controller moet spelen merk ik een lichte aim-assist op. Headshots doen wat ze moeten doen en healing is niet automatisch, maar werkt met inhalatoren die ook andere boosts kunnen activeren.  ‘Melee’ is aangenaam diep. Zowel met blote vuist als met zwaard kun je ontwijken, blokken, counteren en moet je een oog op je stamina houden.

cyberpunk

‘Stealth’ is vrij standaard met gebukt rondsluipen, uit de zichtlijn van vijanden en camera’s blijven, terwijl je dodelijke en niet-dodelijke stealth-aanvallen uitvoert. Je kunt achteraf eventueel je slachtoffer in containers dumpen. Stealth werkt vaak in tandem met ‘Hacking’ en dat gaat absurd diep. Het vraagt volgens mij meer oefening dan de tutorial je geeft. Ik kon daar een vijand hacken - iedereen in Cyberpunk zit vol implantaten en software - zodat die zijn collega riep, vervolgens de pin uit een granaat trok en die granaat gewoon in zijn hand liet afgaan. Voor zo’n hack heb je heel wat specialisatie-upgrades nodig. De hacks die ik zou uitvoeren beperkten zich tot het verwijderen van malware, het omzeilen van securitysystemen en quick hacks om vijanden af te leiden. Hier en daar pikken de makers iets van het meer toegankelijke Watch Dogs. Ik hoop in ieder geval dat de diepte en mogelijkheden die Cyberpunk hier ambieert uiteindelijk ook speelbaar worden. 

High tech en low life

Oké, op naar mijn eerste échte missie waar Jackie mij in betrokken heeft. We moeten iemand opsporen die van de radar is verdwenen. We nemen mijn wagen – geen vliegende, gewoon een met vier wielen. Jackie rijdt terwijl ik met de zeven radiozenders klooi, het camerastandpunt naar third person switch (dat kan enkel in voertuigen) en me vergaap aan Night City. Een wereld van high tech en low life. Een multiculturele smeltkroes waar Eddies (Euro-Dollars) regeren. Waar alles te koop is maar weinigen dat kunnen betalen. Waar politie minder belangrijke misdaadbestrijding uitbesteedt. Waar grote corporaties een UN-delegatie ongestraft kunnen liquideren en waar op grote advertenties van MilfGaard ’experienced cowgirls‘ op zoek zijn naar ’stallions’.

cyberpunk

Jackie parkeert de wagen en we wandelen een verpauperd appartementsgebouw binnen in een verpauperd stuk van de stad. Gewapend straattuig staat security te spelen, maar ik leg hem met een stealthmove om. Terwijl Jackie en ik met getrokken wapens door een gang stappen, komt een vrouwtje nieuwsgierig uit haar appartement. Plots krijg ik de contextuele maar kortdurende optie om haar stilletjes terug naar binnen te wuiven. Nice!

Mijn stealth en hacking-skills laten me toe om een eerste reeks vijanden te omzeilen of stilletjes uit te schakelen, daarna lossen we het met kogels op. We bevinden ons in een geïmproviseerde orgaan-‘kliniek’-slachthuis, waar blijkbaar dezelfde hygiëneregels als een Frans snelwegtoilet gelden. In een badkuip gevuld met ijs vinden we de dame die we zochten. Ze leeft zelfs nog, min of meer. Ik til haar naakte lichaam uit de kuip en draag haar naar de hulpdiensten.

Neon noir

Job well done, maar de missie blijkt pas echt afgelopen wanneer ik mijn appartement weer binnenstap. Ik heb mijn eerste levelupgrade te pakken. Daar hoort een punt bij om een attribute mee op te schroeven én een punt waar ik een perk mee kan kiezen of upgraden. Onder elke attribute zitten twee perk (of skill-)trees met telkens een twintigtal of meer van die perks. Yep, Cyberpunk neemt zijn rpg-roots serieus!

Ik kies de optie om met messen te kunnen gooien in de Cold Blooded perk-tree onder de Cool-attribute. Voordat ik mijn bed opzoek (een primair objectief op dit moment) kijk ik nog even door de raamblinden naar de orgie van lichtreclames in Night City. De game speelt een meewarig saxofoondeuntje. De donkere detective vibe is van alle tijden. Dit is perfecte neon-noir zoals de boeken van William Gibson of de Blade Runner-films die opvoeren.

cyberpunk

Komt een corpo bij de dokter…

De volgende ochtend brengt de belofte van een volgende job. Een échte deze keer. In die zin dat er veel geld mee te verdienen valt. Maar ook omdat deze uit verschillende, in elkaar passende onderdelen bestaat en ik een eerste zicht krijg op de vrijheid die de game me belooft bij hoe ik het wil aanpakken. Eerst bezoeken we even de dokter. Die geeft me een peperdure oogprothese die gelinkt is aan een politiedatabase. Handig om naam en eventueel strafblad of zwakheden van elk personage dat ik tegenkom te achterhalen. De doc laat me ook door zijn implantaat- en augment-catalogus browsen.

De manier waarop je je lichaam kunt upgraden heeft net zoals in Deus Ex een enorme impact op de gameplay. Verdeeld over je hele lichaam zijn er negentien slots voor implantaten en elk daarvan is nog eens met één, twee of drie mods te tweaken. Uit wat de dokter in voorraad heeft kan ik enkel iets voor mijn rechterhand betalen. Voor de rest ontbreekt het me aan Eddies én aan die andere waarde-eenheid in de game: street cred. 

Deals maken en opblazen

Terug naar die high risk/high reward job. Eerst tracht ik zoveel mogelijk onbekende variabelen in te vullen. Daarom besluit ik in te gaan op een off the books afspraak met een van de vele spelers in dit potentieel dodelijke schaakspel. Die speler is een corpo en mijn achtergrond maakt dat ik tijdens dat ‘contact’ meer dialoog- en andere opties krijg dan een speler met een Nomad of Street Kid backstory. Ik sluit een deal met haar, maar doorzie ook meteen hoe ze mij waarschijnlijk zal opofferen om haar eigen agenda door te drukken.


cyberpunk

In een nogal ongemakkelijk onderonsje met een andere speler – de leider van een gewelddadige junkiebende – verraad ik de corpo. Het blijkt de juiste, of in ieder geval een goede move. Zo sta ik immers niet alleen wanneer ze haar agressieve plan B (of was dat altijd al haar plan A?) activeert. Dat ik tijdens die miniveldslag met zo’n laag en nog relatief ongespecialiseerd level al mijn eigen speelstijl kan doordrukken, belooft heel wat goeds voor de rest van de game.

Information overload

Tijdens mijn eerste ‘dagen’ in Night City raak ik regelmatig overspoeld door informatie. Dat past natuurlijk helemaal in dat cyberpunkplaatje waarin iedereen ’connected’ is. Waar een tv-uitzending op een van de schermen in de lift je aandacht langer dan verwacht vasthoudt. Waarin je bestookt wordt met reclame en media. Waarin je personal coach je contacteert omdat hij zich zorgen maakt om je stats. Waarin random events je aandacht of ijskoude apathie vragen. Waarin naakt op reclamepanelen je ogen kaapt. Waarin je regelmatig je inbox van de telefoon in je hoofd moet checken. Het wordt me soms wat te veel, maar waarschijnlijk kan ik met de volledige game meer de tijd nemen om alles op mijn eigen tempo uit te zoeken. En nogmaals, het past helemaal bij het cyberpunk-sfeertje.

cyberpunk

In de VIP-lounge

Mijn toegewezen vier uur zitten er bijna op, maar ik kan nog net het begin van de volgende missiefase spelen. Spoiler alert: ook daarin loop ik Keanu Reeves niet tegen het lijf. In plaats daarvan heb ik een face to face in de privélounge van eens stripclubbordeel. Ik maak er kennis met ene Evelyn Parker. En waar de gesprekken met de random NPC’s uiteindelijk kort en kunstmatig lijken, zie ik haar onwaarschijnlijk natuurlijk en geloofwaardig reageren op mijn dialoogkeuzes. Dit heb ik nog nooit gezien in een interactief segment van een rpg.

Ik krijg behalve de info die ik zoek (en die zij bereid is te geven) weer wat meer zicht op de grote, kleine, openlijke en verdoken politieke machinaties die Night City drijven. Ik weet in ieder geval hoe deze game speelt (strak) en wat het allemaal belooft (immens veel). Tegelijkertijd besef ik ook dat ik alleen maar mijn spreekwoordelijke grote teen heb gedipt in de oceaan die Cyberpunk 2077 heet. Deze hands-on stelde me maar op één enkel punt écht teleur: er viel geen Keanu Reeves te bespeuren.

 cyberpunk

REACTIES (23) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord