Cyberpunk 2077 – E3 2018 Preview 

Cyberpunk 2077 – E3 2018 Preview 2018-06-20T10:22:56
Cyberpunk 2077 is waarschijnlijk een van de meest geanticipeerde games van dit moment en zolang er nog geen gameplay geopenbaard is, zal iedereen verschillende verwachtingen hebben. Wouter is hier om je een beetje duiding te geven in deze onzekere tijden.

De gameplay footage van Cyberpunk 2077 die tijdens de E3 2018 aan een aantal bevoorrechte mensen van de pers is laten zien, staat nog steeds niet online en dat is best bijzonder. Maar CD Projekt Red, de ontwikkelaar van de Witcher-serie en nu druk aan de arbeid met Cyberpunk 2077, doet waar 'ie zin in heeft, want het is een soort Poolse Rockstar na het doorslaande succes van The Witcher 3: Wild Hunt. En dus moeten jullie het doen met de subjectieve beschrijvingen van de pers die op het internet verschijnen, waardoor wij ons ook weer lekker belangrijk voelen. Hieronder lees je mijn bevindingen en die zijn niet alleen het meest accuraat, maar ook het meest subjectief van alles wat het net te bieden heeft. Dus je zit hier goed!

    

Cyberpunk 2077 is geen The Witcher 3000 Years Later

Als je verwacht dat Cyberpunk 2077 simpelweg een scifi-versie van The Witcher 3: Wild Hunt gaat zijn, dan heb je het redelijk mis. Zeker, beide titels zijn RPG’s met een open wereld en ze zijn ongeveer even hoog gegrepen, maar qua gameplay komen ze amper overeen. Het grootste verschil is het feit dat Cyberpunk 2077 een first person shooter is, ten opzichte van de third person melee combat in The Witcher 3, waarmee de games eigenlijk al onvergelijkbaar worden. Ook een groot verschil is het hoofdpersonage, want hoewel de naam V een gegeven is, betreft het geen kant-en-klaar personage zoals Geralt dat is, maar kan je de Cyberpunk volledig aanpassen. Geslacht, achtergrondverhaal, uiterlijk en ook statistieken (Hacker, Tech, Cool, Intelligence, Reflexes en Constitution) zijn volledig aanpasbaar, waarna je V het immense Night City laat ontdekken. Heel anders dan The Witcher in ieder geval, dus vergeet de vorige titels van CD Projekt Red maar even. Onthoud alleen het talent van de ontwikkelaar, want die zijn ze volledig aan het benutten voor Cyberpunk 2077.

Cyberpunk 2077    

Is Cyberpunk 2077 een klassieke RPG?

Aanvankelijk lijkt Cyberpunk 2077 op een vrij klassieke RPG, want het character creation-scherm doet denken aan Bethesda-titels en de eerste keer dat ik een Shepard aanmaakte. Maar naarmate de demonstratie vordert bedenk ik steeds meer titels waar Cyberpunk 2077 raakvlakken mee heeft: anime zoals Ghost in the Shell en Akira, cyberpunk-films zoals Robocop en Strange Days, maar qua gameplay-mechanieken schiet Deus Ex het vaakst te binnen. Het bestaan van augmentations is namelijk een belangrijk gegeven in Cyberpunk 2077, niet alleen als middel om V haar vaardigheden mee up te graden, maar het is ook een van de belangrijkste redenen waarom Night City zo’n extreem criminele stad is. De andere reden is de handel in drugs, want mensen hebben deze middelen nodig om überhaupt fatsoenlijk gebruik te maken van metalen ledematen en technologische implantaten. Dus ontstaan er criminele groeperingen die hun slagje willen slaan uit de waarde van augmentations, zoals de Scavengers; lui die augmented mensen kidnappen en strippen van hun waardevolle implantaten, of om losgeld voor ze te eisen. Hoofdpersonage V en haar (in dit geval) buddy Jackie, krijgen de opdracht van de dubieuze ‘fixer’ Dexter Deshawn om zo’n groep Scavengers te vinden. En dan gaat de shit los…

Cyberpunk 2077 Jackie     

Cyberpunk 2077’s speelwereld

Night City bestaat uit 6 verschillende wijken (Heywood, City Center, Watson, Pacifica, Santa Domingo en Westbrook) en het stukje City Center waar Jack en V doorheen rijden is neonluxe pracht en praal waar ontzettend veel details te bewonderen zijn. M’n mond viel open terwijl ik van een kat op straat m’n blik omhoog liet glijden naar indrukkwekkende hoogbouw dat doet denken aan het New York City in The Fifth Element, compleet met vliegende schepen. Volgens CD Projekt Red is er een hoop verticaliteit in de game, wat zoveel betekent als dat er ook echt geheimen te vinden zijn in de flatgebouwen. V rijdt met een 80’s-stijl sportwagen, een soort mix tussen KITT uit Knight Rider en de V8 Interceptor uit Mad Max, door de straten en stopt bij een Ripperdoc; een winkel waar ze de juiste upgrades koopt voor haar missie. Ze kan daar kleding aanschaffen om de eerdergenoemde statistieken te verhogen, waarvan Cool bijvoorbeeld zorgt voor een betere reputatie, en hosselt een optische scanner waarmee ze kan zien hoe gevaarlijk haar tegenstanders zijn. Als ze eenmaal arriveert bij de Scavengers-bende wordt duidelijk dat er constant keuzes gemaakt kunnen worden in de conversaties, beslissingen die volgens CD Projekt Red ook stuk voor stuk verstrekkende gevolgen hebben. Als je V een pistool tegen het halve robothoofd van de bendeleider laat zetten, dan heeft dat het directe gevolg dat er geweld losbreekt, maar het heeft ook invloed op het verhaal van Cyberpunk 2077. Deze Scavengers kunnen namelijk je bondgenoten of je vijanden worden…

Cyberpunk 2077 2      

Knallen in Cyberpunk 2077

Ondanks dat Jackie en V netjes proberen te onderhandelen met de Scavengers, ontstaat er toch een gevecht met deze griezelig augmented freaks en kan ik de first person-knalactie eens goed bestuderen. Het gaat allemaal een stuk sneller dan een Deus Ex of Mass Effect, waarbij goed dekking zoeken een must is en je snel moet schakelen tussen de verschillende vaardigheden die V kent. De Cyberpunk maakt gebruik van kogels die tegen de muur kaatsen, hittezoekende projectielen en kan zich op spectaculaire wijze voortbewegen, zowel via de muur als het plafond. De enige manier waarop je nog kan zien dat dit in feite een RPG is, is door de schadecijfers die in het rond vliegen als kogels hun doel raken. De razendsnelle shoot-out bereikt een climax met een eindbaas die gebruik maakt van iets dat zich ergens tussen een mech en een geschutskoepel bevindt. Het apparaat schiet in ieder geval hard genoeg om al V’s cover te verbrijzelen in kleine stukjes, waardoor ze geen moment stil kan blijven staan. Natuurlijk wint ze het gevecht en dan is de 50 minuten durende demo voorbij, een besef dat nog net niet door de aanwezige pers ontvangen wordt met een gezamenlijke zucht van teleurstelling.

Cyberpunk 2077 3     

CD Projekt Red heeft het op onze uren gemunt

Cyberpunk 2077 is iets meer klassiek van opzet dan ik gedacht had; een stevige RPG-basis aangevuld met spectaculaire first-person shooter actie. Maar CD Projekt Red geeft ons duidelijk het idee dat deze game meer gaat worden dan de som van z’n elementen, meer dan simpelweg een GTA/Deus Ex; je keuzes moeten invloed hebben op een enorm uitgebreide speelwereld waarin V relaties aan kan gaan met NPC’s, terwijl je langzamerhand je eigen klasse (Techie, Netrunner of Solo) ontwikkelt aan de hand van je speelstijl. CD Projekt Red is duidelijk van plan ons wederom zwaar onder te dompelen in een sfeer/stijlvolle wereld, dit keer eentje die even dystopisch is als The Witcher 3, maar dan een paar duizend jaar futuristischer. Dikke kans dat je losgeslagen verwachtingen niet ver van de waarheid verwijderd zijn…

Cyberpunk 2077 4

REACTIES (32) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord