Call of Duty: Black Ops II preview 

Call of Duty: Black Ops II preview 2012-11-06T10:32:19
Met Call of Duty: Black Ops II doet Activision opnieuw een gooi naar de titel ‘grootste entertainmentproduct ooit.’ Het is een strijd die ze sinds Modern Warfare ieder jaar weer met zichzelf aangaan. Ward schetst heden en verleden van de Call of Duty-serie en hij vermoedt dat ook Black Ops II weer een nieuw record gaat neerzetten.

Let op: dit is niet de hele preview! Check de gehele tekst in PU11.

Call of Duty kwam oorspronkelijk uit de koker van Infinity Ward, maar niet alle games in de serie zijn door de bedenkers zelf ontwikkeld. Het was Treyarch dat CoD 3, World at War en Black Ops 1 maakte; games die overigens heel wat minder waardering kregen dan die van IW. Zo werd CoD 3 regelmatig gekscherend CoD 2,5 genoemd en ook World at War werd door sommigen gezien als niet meer dan een expansion pack voor MW1.

Toch doe je de Treyarch studio tekort als je ze slechts beschouwd als ‘meelifters’ op het succes van Infinity Ward. Wie namelijk goed kijkt, ziet een studio die zijn eigen weg gaat en probeert in te spelen op wat er in de community leeft en waar behoefte aan is. Soms is dat inderdaad meer van hetzelfde, maar soms durven ze ook met tradities te breken.

Zo kwamen MW1 en MW2 niet of pas later op de Wii uit, terwijl World at War en Black Ops 1 gewoon vanaf dag één op de console van Nintendo speelbaar waren. Daarnaast ondersteunde de Treyarch-games altijd de door PC-gamers zo geliefde dedicated servers, hadden ze co-op en kon je zelfs met z’n tweeën vanaf één console de multiplayer induiken. En laten we vooral de zombie mode niet vergeten…

Zombies zijn terug

Waarom die ondoden zo populair zijn geworden mag Joost weten, maar één ding is zeker: de zombie modes uit World at War en Black Ops 1 zijn heter dan de naaktfoto’s van Kate Middleton! Het was dan ook voor iedereen duidelijk dat het komende Black Ops II weer zombies zou bevatten, sterker; ze spelen een grotere rol dan ooit en alles draait ditmaal op de multiplayer engine.

Zombies Black ops II

Dit maakt het mogelijk om een veelvoud aan statistieken en leaderboards bij te houden en het vinden van medespelers flink te versnellen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om custom games te maken, zodat je bijvoorbeeld zelf kan instellen op welk level je begint, of dat je alleen headshots mag maken, enzovoort.

Nieuwe zombie modes

Naast de extra mogelijkheden zijn er ook twee nieuwe zombie modes toegevoegd. Een daarvan is Tranzit, de nieuwe hoofdmodus van het zombiegedeelte. In tegenstelling tot de kleine maps uit de eerdere games, waan je je nu in een enorme wereld waarbinnen je tussen verschillende locaties kunt reizen. Hier bevecht je, samen of alleen, de oude en nieuwe typen zombies.

More Zombies Black Ops II

Reizen tussen de gebieden doe je te voet of met een bus, waarbij je kwetsbaarder bent als je te voet gaat, maar het moeilijk is om uit de bus te komen als die wordt belaagd. De bus kun je trouwens upgraden en ook in de wereld kun je dingen bouwen om jezelf te verdedigen.

Uiteraard is de bekende Survival mode ook nog steeds aanwezig, maar de tweede nieuwe mode, Grief genaamd, vond ik veel interessanter. In Grief strijden twee teams van vier in dezelfde map tegen elkaar. Je kunt leden van het ander team niet doodschieten, maar ze op strategische wijze wel flink dwarsbomen. Het team dat uiteindelijk het langst in leven blijft, wint.

Luisteren naar kritiek

Het is duidelijk dat Treyarch met Black Ops II laat zien dat het geluisterd heeft naar de kritiek op de Call of Duty-serie. Zo pakken ze voor het eerst de lineaire singleplayer aan door de gamer meer keuzevrijheid te bieden, hetgeen ertoe zou moeten leiden dat je er iets langer dan zes uur plezier van hebt.

Daarnaast hebben ze de balans van de multiplayer zo ingericht dat de game klaar is voor e-sports en zowel de beginneling als de ervaren rot plezier kunnen beleven in hun eigen league. Dankzij Black Box zouden ook exploits beter uitgebannen moeten kunnen worden en hopelijk wordt de game met dit deel ook weer PC-waardig.

Black Ops II

Een ding hebben ze echter niet gedaan, en dat is een nieuwe engine gebouwd. Jammer natuurlijk, maar op zich wel begrijpelijk zo tegen het eind van een consolegeneratie. Het risico om nu het CoD-gevoel te verliezen zoals het Counter-Strike-gevoel verloren ging bij de overstap van 1.6 naar Source is veel te groot. Het zal er echter hoogstwaarschijnlijk wel toe leiden dat de (flink opgepoetste) engine het episch centrum gaat vormen van de kritiek.

Nieuwe engine of niet; ik ga er zonder meer vanuit dat ook dit CoD-deel de titel ‘grootste entertainment product ooit’ in de wacht gaat slepen, zeker als het Treyarch lukt Black Ops II een echt eigen smoel te geven.

Verwachting Ward: 

Met Call of Duty: Black Ops II doet Activision opnieuw een gooi naar de titel ‘grootste entertainmentproduct ooit.’ Het is een strijd die ze sinds Modern Warfare ieder jaar weer met zichzelf aangaan. Ward schetst heden en verleden van de Call of Duty-serie en hij vermoedt dat ook Black Ops II weer een nieuw record gaat neerzetten.

Denk eraan, jullie hebben nog tot en met zondag 11 november om mee te doen aan onze abo-actie! Bestel nu 12x PU voor 47 euro en ontvang Black Ops II gegarandeerd op dag van release!

 

REACTIES (34) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord