Assassin's Creed Unity - Preview 

Assassin's Creed Unity - Preview 2014-10-06T19:55:03
Parijs is een prachtige stad, het is alleen zo jammer dat er zoveel Fransen in wonen. In Assassin’s Creed: Unity staat Parijs uit de (eerste) Franse Revolutie centraal. Jan had, in de Franse hoofdstad, een uitgebreide hands-on.

De jaarlijkse AC-koorts begint inmiddels flink op te lopen en dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat we met de eerste echte, speciaal voor de next-gen ontwikkelde AC te maken hebben. Als jullie mijn uitgebreide coverview hebben gelezen – if not, ren dan nu naar de kiosk voor het nieuwe nummer – dan ben je bekend met de basics en daarom wil ik voor deze preview me ‘beperken’ tot de meest opvallende zaken die ik tijdens mijn dagje spelen heb ervaren.

Assassin's Creed: Unity

 

Arno is een smooth operator…

Aanvankelijk ‘tikte’ de hoofdrolspeler nog niet al mijn ‘boxjes’, maar nu ik een tijdje Arno onder mijn knoppen heb gehad, kan ik zeggen dat hij een zeer coole dude is. Een tikje rebels, een vleugje Ezio, zeker geen watje en gelukkig niet altijd en overal bloedserieus. Hij bestuurt bovendien erg fijn waarbij naar boven en naar onderen een aparte navigatieknop kennen. De spelsnelheid lijkt een fractie langzamer maar de lenigheid en de veelvoud aan coole moves van Arno zijn een verademing.

Assassin's Creed: Unity

 

… zolang de game meewerkt

De build die ik speelde kende nog behoorlijk wat bugs en dat was op Gamescom ook al het geval. En al die bugs hebben eigenlijk te maken met navigatie. Zo kwam het meerdere keren voor dat ik in de lucht bleef hangen, dat ik vast bleef plakken aan een pilaar, dat ik wegviel door de muur of dat ik simpelweg niet naar iets toe kon springen terwijl ik dat daarvoor wel kon. De Creative Director zei hierop dat men momenteel alleen maar bezig is met gladstrijken en dat de bugs bekend waren. Hij vertelde me ook dat de build die ik speelde, een oudere build was. Mmm, laat ik Ubisoft in deze maar het voordeel van de twijfel geven.

 

Combat is eindelijk uitdagender

We horen het al 3, 4 delen lang maar nu is het eindelijk zo ver. De combat van Assassin’s Creed is flink op de schop gegaan. Dat uit zich in verschillende zaken. Voorheen kon je altijd vrij makkelijk een of twee mannetjes tegelijk challengen voor een zwaardgevecht. De rest van de guards of vijanden stond erbij en keek ernaar, of stak af en toe eens een handje toe. Counteren, wegduwen, steken en hakken… zelf met button bashen kwam je een heel eind in AC. Niet langer in Unity. Als jij ergens je snufferd laat zien waar je niet hoort te zijn, is het hommeles. Er stuiven direct drie vier man jouw kant op, en zolang je in zicht bent wordt er aan alarmklokken gerinkeld. Letterlijk, want die dingen staan her en der verspreid.

Assassin's Creed: Unity

 

De Kroeg In

Min of meer bij toeval stuitte ik op Café Theatre; een theater dat een vergelijkbare functie heeft als de Villa van Ezio in AC II en de Homestead uit AC III. Middels het Café Theatre kun je invloed in de stad vergroten, door satelliet cafes te openen. Door deze te openen en het Café Theatre uit te bouwen en op te knappen, unlock je missies. Hiermee verander je ook het ecosysteem in de stad waardoor Parijs langzaam in de handen van het volk valt en je de invloed van de tempeliers verkleint. Je moet om het verhaal voort te stuwen een paar van deze theatercafé-missies doen, maar als je wilt kun je ze daarna links laten liggen. Maar waarom zou je dat - bij alle stijve stokbroden en gekrulde croissants nog-es-aan-toe – links laten liggen? Je verdient er sowieso extra punten en credits mee.

 

Upgraden

Customizen gaat door het gebrandschilderde glazen dak in deze AC. En dat gaat veel verder dan uiterlijke opsmuk. Natuurlijk is het cool om je eigen gekleurde Fransoos te ontwerpen met matching laarzen, hoodie, stiksels en handschoenen, maar het is ook cool dat alles wapens, hoodies, handschoenen, laarzen, bijlen, speren en kleding plussen en minnen hebben op je stats voor bescherming, stealth, snelheid, het geluid dat je maakt en ga zo maar door. Op deze manier verleidt Ubisoft je om alle hoeken en gaten van Parijs te bezoeken, want… meer submissies, dus meer XP te vergaren.

Assassin's Creed: Unity

 

Leuke side content

Naast bekende boodschappen-missies (haal drie ditjes, steel twee datjes), zijn er deze keer murder mysteries. Een vleugje Sherlock Holmes alleen dan met de Franse slag. Het schijnt dat de Franse politieagent die wordt opgevoerd de eerste rechercheur van Frankrijk was. Het is leuke side content die zijdelings met het grotere verhaal te maken heeft.

 

Riolen en Catacomben

Natuurlijk zijn die in grote getale aanwezig in Unity en ze spelen een belangrijke rol. Ze vormen bovendien een doolhof waar ik mening keer in verdwaalde. Als je eenmaal door hebt hoe ze werken kun je er natuurlijk handig gebruik van maken; om belagers af te schudden, om schatten te zoeken en om geheime doorgangen te vinden naar zwaarbewaakte locaties.

Assassin's Creed: Unity

 

Co-Op baby!

Dit jaar is co-op een belangrijk dingetje voor Assassin’s Creed. Het mooie is, alle co-op content kun je in je eentje spelen maar dan moet je behoorlijke geupgegrade zijn. Hoe hoger de ster-ranking, hoe pittiger de missies dus des te beter is om ze dan met meerdere Assassijnen vrinden uit te voeren. De game kent in totaal elf co-op missies en die duren gemiddeld tussen de 25 en 40 minuten. Je hebt dus sowieso al 5 a 6 uur aan co-op missies en dat is overduidelijk een kleinere taartpunt van de totale gameplay.

 

Gebouwen zijn belachelijk mooi en gedetailleerd

Van de Notre Dame tot de geheime schuilplaats van de Assassins onder de Saint- Chappelle, tot de vele iconische gebouwen in de stad… ze zijn stuk voor stuk zo mooi gemaakt. Bovendien is de game weer volgepropt met historische figuren, van Robespierre (de klootzak) tot Markies de Sade (de snoeperd). AC games blonken altijd al uit in hun historische context, verdieping en de vele details van de gebouwen en plekken die je aandeed, maar ik heb deze keer het idee dat Ubisoft de extra mile is gegaan. In Montreal zit sinds AC III een in-house historicus die alles tot in de puntjes uitzoekt en wat blijkt; de 18e is de specialiteit van de man. En dat zie je terug!

Assassin's Creed: Unity

 

Verwachting

Mon Dieu!, wat heb ik zin gekregen in Unity. Er van uitgaande dat de bugs aangepakt worden, moet dit haast wel een epische AC-game worden. Zei ik nu daadwerkelijk episch? Ja, ik zei episch.

REACTIES (49) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord