Anno 2205 - Preview 

Anno 2205 - Preview 2015-10-07T18:38:06
Het jaar 2205 is nabij! Nou ja, in de nieuwe game van Blue Byte dan. Anno 2205 brengt ons onder andere naar de maan en dat belooft wat. Anno-veteraan Sven mocht de game onlangs al uitgebreid spelen en was achteraf erg goed te spreken over deze unieke city builder.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ja, het is wéér een Anno in de toekomst en nee, dat is helemaal niet erg. Ik weet het, ‘t voelt voor veel liefhebbers van de serie nog steeds een beetje onwennig, maar voor mij klopt het inmiddels als een bus. Het futuristische Anno 2070 werd niet door iedereen even goed ontvangen en velen hadden misschien gehoopt op een nieuwe game met een historische setting, waar de city builder vanaf het begin van de serie bekend om staat. Maar nee, ontwikkelaar Blue Byte Mainz doet er met Anno 2205 nog een extra schepje science fiction bovenop en gaat uiteindelijk zelfs naar de maan!

Ik had de eer om de game ongeveer twee uur te mogen spelen in een wel heel toffe omgeving: tegenover een replica van de Apollo maanlander in de Space Expo in Noordwijk! Jammer genoeg mocht ik in de preview-build die ik speelde nog niet naar de kraters van de maan (wat normaal gesproken ook flink doorpezen is in twee uur), maar de stemming zat er in ieder geval goed in. Er waren een paar vriendelijke dudes van Blue Byte aanwezig, die ons tips gaven waar nodig, maar volgens hun ging het er vooral om dat we game gewoon zelf goed konden uitproberen. Dus dat heb ik toen maar gedaan.

   

Een vertrouwde Anno

Het leuke aan mijn hands-on sessie was dat ik begon met een compleet lege map, net als jij wanneer je straks de freeplay-mode voor het eerst opstart. Je hebt alleen je command ship, waarmee je een nederzetting moet stichten op een onbewoond eiland, gewoon op aarde. Wie wel eens eerder een Anno heeft gespeeld zal met 2205 meteen uit de voeten kunnen, want de basics zijn (gelukkig) nog altijd hetzelfde. Je bouwt huizen voor arbeiders, deze arbeiders hebben bepaalde behoeftes en als je aan deze behoeftes voldoet, kun je ze upgraden naar een hogere klasse. Hiermee unlock je telkens meer gebouwen om nieuwe resources te verzamelen, waarmee je weer nieuwe producten kunt maken om je belastingbetalende inwoners tevreden te houden en ze steeds verder omhoog te levelen. Daarnaast krijg je her en der op de map simpele missies aangeboden, waarmee je weer meer geld of resources kunt verdienen. Tot zover bekende zaken dus.

Grafisch is het trouwens helemaal dik in orde; na drie games op dezelfde engine te hebben geteerd, was het hoog tijd voor een nieuwe en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Van het water tot het landschap en tot in de kleinste details van voetgangers en vliegende auto’s in de straten, alles oogt super strak en fris. Opvallend is trouwens wel dat je die straten nog altijd alleen in rechte lijnen kunt aanleggen, omdat de map met hetzelfde ouderwetse (maar efficiënte) grid-systeem werkt. Wel nieuw is de erg handige free cam en een dynamische dag/nacht-cyclus, die je zelf aan of uit kunt zetten.

   

Een snellere Anno?

Qua gameplay rol je er als Anno-veteraan dus lekker in, maar al snel ontdek je dat het allemaal net iets anders in elkaar steekt dan voorheen. Zo kun je nu meteen vanaf het begin bouwen waar je maar wil en ben je niet meer beperkt door de radius van een pakhuis of marktplaats. Hoe irritant was dat! Erg blij dat ze dit eruit gehaald hebben, want het maakt het geheel een stuk gestroomlijnder. Nu kan het te maken hebben met de instellingen of moeilijkheidsgraad van de preview-versie die ik speelde, maar Anno 2205 voelt sowieso een stuk sneller dan haar voorgangers. Ik ging als een speer en had binnen no-time een behoorlijk stadje opgebouwd. Het vergaren van resources ging sneller dan ik gewend was, meer ‘instant’ zeg maar. Het alsmaar wachten tot de gefabriceerde spulletjes naar je magazijn vervoerd zijn is verleden tijd; zodra een gebouw ze af heeft, heb je ze tot je beschikking! Erg prettig, zo ben je minder aan het niksen en meer aan het bouwen.

Wat ook helpt is dat vrijwel elk gebouw nu te upgraden is met modules die de productie efficiënter maken, vergelijkbaar met hoe de laatste Sim City dat doet. Zo kun je sneller resources maken zonder extra fabrieken bij te hoeven bouwen die je kostbare ruimte innemen. Bij elk gebouw heb je de keuze uit een handjevol modules, bijvoorbeeld eentje die de productietijd vermindert, of een module die het gebouw juist zuiniger doet omgaan met stroom of resources. En dat scheelt! Op mijn eilandje had ik bijvoorbeeld problemen met de stroomvoorziening, want al snel had ik geen ruimte meer voor nieuwe windturbines, die ook nog eens minder efficiënt zijn als ze te dicht op elkaar staan. Gelukkig kon ik die efficiëntie makkelijk een dikke boost geven, door er een module van slechts één blokje naast te bouwen, zodat ik weer een tijdje vooruit kon met mijn bestaande windmolenpark. Iets wat trouwens ook echt een verademing is en waar ik veel te laat achter kwam, is dat je gebouwen nu naar hartelust kunt verplaatsen zonder ze te hoeven slopen! Zalig!

     

Op naar de maan!

Oké mooi, basis Anno gameplay weer onder de knie, eerste stad helemaal up and running, ik zeg hup! De ruimte in met die raket! Nou, zo simpel was dat natuurlijk nog niet. Om mijn Star Port klaar te maken voor de reis richting de maan, moest ik namelijk eerst speciale resources hebben, die natuurlijk alleen te vinden zijn op de Noordpool. En daar komt de wereldkaart om de hoek kijken. In Anno 2205 speel je niet langer op één grote map met kleine eilandjes, maar wissel je voortdurend tussen verschillende losse regio’s op de aarde en de maan, via de strategy map. Sommige van die regio’s mag jij bebouwen, anderen zijn bezet door computergestuurde spelers waarmee je handel kunt drijven. Je begint in een regio in de zogenaamde Temperate zone, met een prettig klimaat en snelle gameplay zoals ik hierboven omschreef. 

Ga je naar de Noordpool, dan is het een compleet ander verhaal. De leefomstandigheden in de Arctic Zone zijn natuurlijk radicaal anders en dus hebben je arbeiders heel andere levensbehoeften, te beginnen met warmte! Om je expeditieleden warm te houden moet je hun huizen zo dicht mogelijk bij je fabrieken plaatsen, wat een totaal andere strategie van bouwen vereist. De Temperate Zone, de Noordpool en de Maan vervangen als het ware de Tycoon, Eco en Tech van Anno 2070, en de Occident en Orient van Anno 1404. Juist die dynamische afwisseling in gameplay die dit met zich meebrengt maken Anno altijd zo ontzettend verslavend en dat lijkt met dit deel weer helemaal goed te komen.

    

Real-time strategy combat

Anno is natuurlijk met name een economische city builder met precies de juiste hoeveelheid micromanagement, maar er komt ook altijd een zekere mate van oorlogvoering bij kijken. Maar ook op dat gebied breekt Anno 2205 met de vorige games en zul je op de standaard map nooit een slagschip tegenkomen en hoef je je steden nooit te verdedigen. Heb je toch zin om te knokken, dan moet je naar speciale Crisis Sectors. Hier kun je met je vloot simpele missies uitvoeren, wat inhoudt dat je een beetje moet rondvaren en alles wat je ziet kapot moet schieten. Deze missies zijn volledig optioneel, maar je krijgt er wel handige resources voor terug. Ik heb er een paar gespeeld, maar ik liet ze al gauw links liggen, omdat ze best wel saai zijn en ik gewoon verder wilde met bouwen.

Eén van de eerste missies in zo’n Crisis Sector leek wel soort van verplicht, omdat het een stukje verhaal vertelde. Een verhaal dat overigens nergens over gaat, maar das ook niet boeiend in Anno. Het kwam er geloof ik op neer dat een activistische groepering niet wil dat grote bedrijven als ik de maan claimen voor commercieel gewin en probeert daarom de waardevolle ijskappen op aarde te doen smelten, door klimaatregulerende machines uit te schakelen. Lekker belangrijk.

Je snapt, voor een complexe game als Anno is twee uur spelen natuurlijk lang niet genoeg om alle ins en outs te kunnen ontdekken, maar wat ik tot nu toe gezien heb belooft veel goeds! Mijn handen jeuken ontzettend om verder te bouwen en ik ben razendbenieuwd naar wat de Maan allemaal te bieden heeft voor mijn corporation.

Het is lastig om te zeggen hoe aantrekkelijk de game is voor nieuwe spelers, maar onder andere de snellere gameplay maken Anno 2205 waarschijnlijk het meest toegankelijke deel tot nu toe. En voor de sceptici die nog steeds niks moeten hebben van Anno in sci-fi: geef het alsjeblieft een kans, want het is Anno in hart en nieren, het is awesome en je weet dat je het wil! 

Anno 2205 verschijnt op 3 november, uiteraard alleen voor PC.

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord