10 redenen waarom Super Mario Maker 2 beter is dan deel één 

10 redenen waarom Super Mario Maker 2 beter is dan deel één 2019-06-19T14:48:40
Super Mario Maker 2 wordt ongetwijfeld één van de grootste titels deze zomer, maar waarom is deze game eigenlijk beter dan z’n voorganger op de Wii U? Karim heeft de game al even in huis en vertelt je haarfijn waarom Super Mario Maker 2 zoveel beter is dan deeltje één!

Al sinds begin deze maand mag ik los met de volledige versie van Super Mario Maker 2! Wild ben ik gaan bouwen en spelen en na mijn eerste preview van afgelopen mei, kan ik je nu nog beter vertellen waarom Super Mario Maker 2 zoveel beter is dan deel één.

1. Het heeft een Story Mode

Waar je in Super Mario Maker op de Wii U het moest doen met een paar leveltjes van Nintendo in de Mario Challenge, heeft Nintendo nu een complete Story Mode ontwikkeld voor Super Mario Maker 2. Ik ga er natuurlijk niks over spoilen, maar je wel aanraden de verhalende modus te spelen. Nog nooit was een 2D Mario ervaring zo gevarieerd en het is ook aardig verfrissend dat we een keer wat anders mogen doen dan weer Prinses Peach redden. In de Story Mode van Super Mario Maker 2 mogen we namelijk het kasteel opnieuw opbouwen, gezien deze om een magische reden volledig is verdwenen. Hoe dit heeft kunnen gebeuren mag je zelf uitvinden, maar het zorgt wel voor een hele andere dynamiek dan weer achter die Prinses Peach aan die nooit eens uit de handen van Bowser kan blijven.

Als het bestaansrecht van een game als New Super Mario Bros. U Deluxe niet al ter discussie stond, is dat nu in ieder geval wel het geval. De story mode in Super Mario Maker 2 is echt een ongelofelijk toffe ervaring en weet zich te meten met een 2D Mario ervaring als Super Mario World. Ik ben serieus.

2. De multiplayer

Wat Super Mario Maker op de Wii U ook niet had, was een toffe multiplayer mode. Natuurlijk kon je gewoon je levels online delen en dus de levels van anderen spelen, maar eigenlijk was dit altijd een aardig eenzame ervaring. Nu kun je dus samen op één Nintendo Switch of met maximaal vier Nintendo Switch consoles lokaal een feestje bouwen. Ook kun je online de multiplayer in, maar dat kan vanaf launch helaas nog niet met vrienden. Nintendo heeft wel aangegeven dit er later in te patchen.

Mijn ervaring tot nu toe met de multiplayer is ronduit hilarisch. Wanneer je wat vrienden verzamelt op de bank en een paar gestoorde levels gaat spelen met z’n allen, garandeer ik je een avond vol met schaterlachen. Multiplayer was in de New Super Mario Bros.-games en in Super Mario 3D World al geniaal, maar door de bizarre bouwmogelijkheden die mensen nu tot hun beschikking hebben, wordt multiplayer alleen maar toffer. Overigens kun je er buiten de multiplayer om ook in de singleplayer voor kiezen om zelf te spelen met Luigi, Toad of Toadette, dus je hoeft ook als je alleen bent niet altijd Mario te zijn!

3. Meer bouwmogelijkheden

Super Mario Maker 2 heeft ten opzichte van z’n voorganger ook een hoop meer bouwmogelijkheden. Zo kun je de bekende pijpen een kleur geven, zitten er eindelijk hellingen (slopes) in een Super Mario Maker-game en kun je bijvoorbeeld instellen dat je een bepaald aantal munten moet halen voordat je het level kunt uitspelen. Dat laatste is stiekem natuurlijk geen bouwmogelijkheid, maar het maakt het wel mogelijk om een collectathon level te maken, waardoor je dus automatisch weer anders gaat bouwen!

4. Verticale levels

Ook is het nu eindelijk mogelijk om verticale levels te maken. Sterker nog, je kunt de eerste laag van je level bijvoorbeeld horizontaal maken, Mario een pijp inslepen en dan dat stuk wel verticaal maken. Zo kun je bijvoorbeeld een tof autoscroll level maken wat verticaal is, waarna je weer in het ‘gewone’ horizontale level beland. Dit was een feature waar veel Super Mario Maker-spelers op Wii U en Nintendo 3DS om vroegen en deze wordt met deeltje twee dus eindelijk ingewilligd.

5. Nieuwe thema’s en muziek

Nintendo heeft er alles aan gedaan om dit de perfecte Super Mario Maker-game te maken en aan de inzet heeft het in ieder geval niet gelegen. Niet alleen kun je in iedere stijl nu in alle mogelijke thema’s bouwen, ook heeft Super Mario composer Koji Kondo daarvoor een aantal nieuwe nummers voor geschreven. De originele Super Mario Bros had bijvoorbeeld nog geen Air theme, maar die is dus speciaal voor deze game gemaakt en heeft dus ook een bijpassend deuntje gekregen. Natuurlijk klinkt de muziek ook alsof Koji Kondo het in 1985 gemaakt heeft, waardoor het al snel aanvoelt alsof dit gewoon een normale gang van zaken is.

6. De Endless Challenge

In tegenstelling tot de eerdere punten is dit wellicht meer een smaak ding, maar wat heb ik me vermaakt met de Endless Challenge zeg! Ik geef toe, de 100 Mario Challenge uit de Wii U-versie brengt misschien iets meer spanning met zich mee, omdat je echt met 100 Mario’s iets moet uitspelen, maar de Endless Challenge heeft veel meer replay value. Steeds wil je je record verbeteren en wil je hoger op de leaderboards komen. Het zou wellicht tof zijn als de 100 Mario Challenge gewoon naast de Endless Challenge zou komen te bestaan, maar ik denk eigenlijk dat ik dan alsnog in de Endless Challenge blijf hangen.



Screenshot van mij als nummer één van de (pers)wereld!

7. Het vernieuwde Course World

De manier waarop je levels zoekt van anderen is volledig op de schop gegaan in Super Mario Maker 2. Waar je in de Wii U-versie te maken had met een sloom menu waar je niets lekker kon filteren, kun je nu zoeken op tags, gamestyle en zelfs op regio, waardoor je die tergend moeilijke Japanse levels lekker links kunt laten liggen. Je kunt daarnaast opzoeken welke levels momenteel het populairst zijn, welke opkomend zijn of je ziet gewoon de nieuwst geüploade levels. Het systeem werkt ongelofelijk handig en is bijna een compleet nieuw social media systeem, wat ik in puntje 8 nog meer ga toelichten.

8. Het Maker ID-systeem

Iedere Super Mario Maker 2 speler heeft namelijk zijn of haar eigen Maker ID. Dit is een soort friendcode achtige code, waarop je elkaar kunt volgen. In Course World kun je dan vervolgens ook op een tijdlijn kijken die alleen bestaat uit de mensen die jij volgt, waardoor je altijd hun levels als eerste kunt spelen. Zie je bijvoorbeeld een tof level van een creator, dan kun je ‘m een follow droppen en zie je altijd wanneer hij of zij weer een tof level heeft gemaakt.

Ook verdien je Maker Points met het uploaden, spelen, liken en reageren op levels. Daarnaast unlock je met al deze activiteiten Mii-outfits voor je Mii, waarmee je jezelf representeert in de game. Je hebt er dus daadwerkelijk wat aan om alles te ondernemen in deze game, mits je er graag bij staat als een slappe ouwe zak.

9. De portability

Dit punt is natuurlijk obvious, maar tegelijkertijd zo sterk. Dat je een Super Mario Maker-game nu overal kunt spelen, is goud. Op de Wii U zat je vast aan je televisie. Technisch gezien was je met de Wii U GamePad ook wel iets vrijer om te bewegen, maar de wc haalde ik in huis zeg maar al niet. De Nintendo 3DS-versie was natuurlijk wel portable, maar in die game kon je je levels niet online uploaden en natuurlijk niet ook gewoon op de televisie spelen. Super Mario Maker 2 op de Nintendo Switch lost letterlijk al deze problemen op en zorgt er vrij letterlijk voor dat deze game nu de perfecte Super Mario Maker-game lijkt te gaan worden. Je kunt lekker in je eentje op de tv spelen, besluiten met vier vrienden in een park te gaan hangen of lekker online te spelen; Nintendo laat de keus met deze Super Mario Maker-game volledig aan jou.

10. De grafische upgrade

Tenslotte wil het oog natuurlijk ook wat en dat krijgt het oog ook. Waar Super Mario Maker op de Wii U niet boven een 720p resolutie uitkwam, straalt Super Mario Maker 2 in 1080p je beeldscherm uit. Met name de nieuwe Super Mario 3D World stijl ziet er bij tijd en wijlen adembenemend mooi uit, met name als je het water in die stijl ziet. Ook de oudere stijlen zien er fantastisch uit en hebben in ieder geval in mijn ervaring ook nooit last van framedrops. De Wii U-versie kon als het druk werd op het scherm nog weleens gaan haperen, maar Super Mario Maker 2 op de Nintendo Switch lijkt hier nooit last van te hebben.

Er is wel één maar...

Wel is er één ding waarin je Super Mario Maker op de Wii U beter zou kunnen noemen dan deeltje twee op de Nintendo Switch: amiibo support. In Super Mario Maker kon je allerlei amiibo inscannen en de speler laten spelen met bijvoorbeeld Pikachu, Samus, Link en Donkey Kong. Dit is in het tweede deel, waarschijnlijk door de toevoeging van multiplayer, niet meer mogelijk. Ondanks dat multiplayer in mijn overtuiging een toffere toevoeging is dan amiibo support, is het wel een klein smetje op een verder bijna perfect lijkend pakketje.

Screenshot van amiibo support in Super Mario Maker op Wii U

Mijn ervaring tot nu toe is in ieder geval fantastisch met de game en ik kan niet wachten om met de versie aan de slag te gaan die iedereen gaat spelen, waardoor ik jullie kan pijnigen met mijn levels, en jij mij kan pijnigen met de jouwe!

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord