Warren Spector wil minder games zoals Uncharted en Heavy Rain 

Warren Spector wil minder games zoals Uncharted en Heavy Rain 2015-11-03T13:28:27
Volgens een veteraan op het gebied van design, Warren Spector (Deus Ex, Epic Mickey), doen games als Uncharted en Heavy Rain niet wat een video game zou moeten doen: 'collaborative storytelling'. Het zijn meer films dan games, waarbij de speler weinig invloed heeft op het verhaal.

Warren Spector, industrieveteraan, bekend van zijn werk voor de originele Deus Ex en Epic Mickey, lucht zijn hart over hoe hij denkt over games als Uncharted, Heavy Rain en Telltale's The Walking Dead. Zo zouden de games niet doen wat zij moeten doen en maken ze absoluut niet gebruik van het medium. Tijdens PAX Australia gaf Spector aan dat in veel van de hedendaagse games niet gebruik wordt gemaakt van het zogenoemde 'collaborative storytelling', waarbij spelers en ontwikkelaars het verhaal gaandeweg samen vormen.

“If all you want to do is show off how clever you are, get out of my medium! Go make a movie or something, because that’s what you should be doing."

Uncharted 4

Een game als Uncharted lijkt teveel op een film, de speler heeft zelf vrij weinig in de hand en laat zich het verhaal vertellen, zonder zelf echt keuzes te maken. Volgens Spector is het verhaal van Uncharted een verhaal van de makers en niet van de spelers:

“It’s a great story – a better story than I’ll ever tell in a game – but it’s not a player story; it’s not your story.”

De Walking Dead-games van Telltale zijn al helemaal een goed voorbeeld van wat hij probeert te vertellen. Iedere keuze is namelijk al van te voren in een script gezet en de uitkomst is vervolgens ook weer een van te voren berekende gebeurtenis. 

The Walking Deadl telltale

“I love The Walking Dead, but the choices you have to make; they’re compelling choices… but they’re designer driven, not player driven. Every choice in a game like this has been pre-scripted and handwritten by a designer somewhere, and the effects of that choice have been predetermined by the developers.”

Spector gaf nog wel een soort van tip voor hedendaagse ontwikkelaars: 'Shared Authorship' is waar devs naar moeten werken, een stukje van de maker en een stukje van de speler maken hierbij samen een uniek verhaal. 

REACTIES (50) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord