Veel informatie over het design, de art en de levels in God of War 

Veel informatie over het design, de art en de levels in God of War 2018-03-05T11:15:19
Sony is bezig met een aantal podcasts op de officiële website van God of War. In de laatste is er uitgebreid gesproken over het design, de art en de levels.

Tijdens een recente podcast over God of War hebben lead environment artist Nate Stephens en lead environment concept artist Luke Berliner veel details laten weten rondom de ontwikkeling van deze nieuwe titel. Blijkbaar is het team van Stephen momenteel tussen de dertig en veertig man sterk. Dit getal lag een stuk lager toen ze nog in de conceptfase van de game zaten.

God of War

Toen is er aan een pitch gewerkt waarin veel van God of Wars’ kenmerken weg gelaten werden. Geen enorme spektakels en reusachtige vijanden, maar een minimalistische en realistische game. Er werd een tijdje aan dit idee gewerkt, maar het lag te ver weg van de visie van Santa Monica, dus uiteindelijk is er een middenweg gevonden. Stephen noemt dit ‘mythical realism’ en dat concept heeft drie belangrijke pilaren: historische details, mythologie en veel inspiratie uit fantasiefilms uit de jaren '80.

God of War zal dus nog steeds spectaculaire momenten bevatten. Ze zullen alleen wat kleinschaliger zijn dan we gewend zijn van de voorgaande delen. De kleuren in de game zijn ook aangepast voor een meer 'filmische ervaring' (zeg dat nou niet, dat geeft ons Order 1886 flashbacks) en, zoals je vast al is opgevallen, de camera staat een stuk dichterbij Kratos. Die keuze is gemaakt om meer intimiteit te creëren en om ervoor te zorgen dat alles nog steeds episch aanvoelt.

God of War

De wereld in de nieuwe God of War bestaat uit negen rijken die met elkaar verbonden worden door de Yggdrasil tree. De mensheid woont in maar één van deze rijken, genaamd Midgard, terwijl de goden alle andere rijken in hun bezit hebben. Midgard is te vergelijken met de echte wereld en de andere rijken zijn een stuk fantasierijker. Tijdens het verhaal zal Kratos over alle andere rijken leren en een manier ontdekken om ertussen te kunnen reizen.

De creative director van Santa Monica Studio, Cory Barlog, heeft de verschillende rijken onderzocht, zodat ze goed gerepresenteerd zullen worden in God of War. Helheim is bijvoorbeeld een koud rijk en Alfheim is de wereld van de elfen. De ontwikkelaar maakt natuurlijk wel een paar aanpassingen in het teken van 'artistieke vrijheid', maar ze hebben hun best gedaan om zo accuraat mogelijk te blijven. Het was in het begin ook heel moeilijk om alle rijken uniek te laten lijken. Voordat de wereld überhaupt gecreëerd is zijn er wel honderden concepten getekend. Het kostte ongeveer drie tot vier maanden om alleen al de look van Alfheim te bepalen.

God of War

Toen Santa Monica Studio uiteindelijk hun idee voor de nieuwste God of War-game ging pitchen bij Sony, was er gelukkig wel een demo klaar om te tonen. De mensen van Sony waren zeker onder de indruk, maar vonden de omgeving die getoond werd (Midgard) niet genoeg lijken op een Noors bos. De omgeving was nog niet groen en nattig genoeg, de bomen waren te groot en er was te weinig mos. Het team heeft toen besloten om naar IJsland en Schotland te reizen om daar een beter beeld te krijgen van hoe hun wereld eruit moet zien.

Vervolgens dropt Stephens een subtiele hint. Hij merkt op dat de game-wereld van God of War in deze game misschien niet perfect lijkt op een Noors Bos, maar hij hoopt hierna tijd te hebben om de omgevingen te verbeteren. Dat is toch een redelijk duidelijke hint naar een sequel, lijkt ons!

God of War

Ervoor zorgen dat alle prachtige omgevingen ook fijn zijn om in te spelen, bleek een uitdaging. Voorgaande delen hadden te allen tijde een fixed camerapositie, maar nu hebben gamers zelf controle over de camera. Dit bracht veel nieuwe uitdagingen met zich mee. Textures zijn ook nog eens acht keer zo groot, waarschijnlijk omdat je ze nu van zo dichtbij kunt bekijken.

Een andere grote uitdaging was het begeleiden van de speler. Met een fixed camera is het gemakkelijk om aan te geven waar je naartoe moet, maar wanneer je de speler de volledige controle geeft over de camera wordt het al een stuk lastiger. Het team is ervan overtuigd dat het ze is gelukt een manier te vinden om spelers te leiden zonder dat het irritant wordt. Het is geen open wereld, maar er zullen wel optionele omgevingen zijn die je kunt verkennen.  

God of War

De persoonlijkheid van Kratos is een stuk verder verdiept in God of War. Hij is nu niet meer gewoon een boze dude die wraak wil en iedereen op zijn pad in tweeën rukt. Hij heeft nog steeds wel een temperamentje, maar het feit dat hij nu voor een kind moet zorgen heeft hem een stuk rustiger gemaakt. Deze game moet ook een stuk emotioneler en grappiger worden ten opzichte van vorige delen.

God of War

Er ligt dus ook iets minder focus op snoeiharde gevechten. In deze God of War zul je je meer bezighouden met het oplossen van puzzels en je zal ook meer moeten knokken met de verschillende omgevingen. De wereld zelf zal namelijk ook wat vijandiger zijn met verschillende weersomstandigheden waarmee je moet kunnen dealen.

Momenteel is Santa Manica Studio ver genoeg in de ontwikkeling dat Stephens de wereld kan bekijken en alles rood kan markeren wat nog verbeterd kan worden. De ontwikkelaar heeft zichzelf overtroffen wat betreft de grootte van God of War. Ze zijn gewend om games te maken die je in een uurtje of tien, vijftien uitspeelt, maar dat zal deze keer zeker niet het geval zijn. De wereld zelf is vanzelfsprekend ook nog vele malen groter dan je gewend bent van oudere delen.

God of War

God of War komt op 20 april uit voor de PS4. Hier is nóg meer info over de aankomende Sony exclusive.

REACTIES (22) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord