Rage 2 probeert problemen uit eerste deel te vermijden 

Rage 2 probeert problemen uit eerste deel te vermijden 2018-07-11T14:34:28
Ontwikkelaar id Software doet eeen boekje open over Rage en geeft aan geleerd te hebben van zijn fouten. Het tweede deel gaat volgens de studio alle beloftes waarmaken waar het origineel tekort kwam.

Toen Rage zeven jaar geleden uitkwam, waren veel spelers razend enthousiast om de game te spelen. Het was de eerste nieuwe game van id Sofware en John Carmack (mede-oprichter id Software) en gooide hoge ogen met hun nieuwe shooter. Niet helemaal gek, aangezien id Software sinds de jaren 90 bekendstaat om de revolutionaire first person-shooters als Quake en Doom. De lat lag hoog, maar werd helaas niet aangetikt.

Rage 2

Fans vinden Rage alles behalve revolutionair en waren zelfs teleurgesteld in de game. Het gevoel dat spelers normaal gesproken wel bij andere titels van de studio krijge, was ver te zoeken. Niemand had om die reden ooit gedacht dat id Software een nieuwe poging zou wagen met een tweede deel. Maar tegen alle verwachtingen in dropte id Software meer dan een maand geleden de aankondigingstrailer voor Rage 2. Dit keer schakelt het team de hulp in van Avalanche Studios, bekend van Just Cause en Mad Max (de game) om ervoor te zorgen dat ze dit keer wel de spijker op de kop slaan.

Rage 2 screenshot

Tim Willits, studio director, level designer en voormalige co-owner van id Software, werkt mee aan de sequel en erkent dat het eerste deel op zijn zachts gezegd niet de hype waarmaakte. De game kwam volgens hem tekort in vooral de kwaliteit van gameplay vanwege de open wereld in Rage.

We had the megatexture technology, and we had the open world, but it was really kind of two different things.

Er was een scheiding tussen de actie en open wereld waardoor de gameplay niet altijd boeiend of spannend was. Het sloot niet lekker op elkaar aan waardoor het voor spelers leek alsof je twee verschillende games aan het spelen was. Vanwege de kracht en mogelijkheden die de huidige generatie consoles bieden, zal Rage 2 deze problemen echter niet hebben volgens Willits. Dit zegt hij in een interview met Official PlayStation Magazine (juli 2018 nummer 150). Laadschermen zijn weggehaald en de game is volgestampt met actie om de echte Rage-ervaring over te brengen.

It was the wasteland, and you then loaded another level, and then you were in your first person combat. Well, that’s all gone now. You’re just in the game. Everything is seamless, and together, and you can engage in combat the way you want. The promise of Rage is delivered in Rage 2.

Nu er verschillende studio’s helpen met de ontwikkeling van Rage 2 lijkt het erop dat de game uit de negatieve schaduw van zijn voorganger kan stappen. Of Rage 2 dit keer wel aan de verwachtingen gaat voldoen, weten we pas als de game uitkomt. Als we de id Software moeten geloven dan gaat dat helemaal goed komen!

We moeten nog even wachten tot de game uit is, aangezien Rage 2 pas volgend jaar lente wordt verwacht. Tot die tijd kan je hier de E3-gameplay zien van Rage 2. Check ook nog even deze trailer, dat vind je vast ook leuk.

REACTIES (7) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord