Cuphead-ontwikkelaar laat zien hoe ze die prachtige animaties maken 

Cuphead-ontwikkelaar laat zien hoe ze die prachtige animaties maken 2016-04-13T14:34:43
In 2014 kwam er een aparte game op de E3 voorbij, Cuphead genaamd. Het spel viel op, omdat het volledig met de hand getekend wordt door de ontwikkelaars, geheel in de stijl van oude cartoons. De makers hebben in een interview met Time Magazine meer informatie over de game gegeven.

In het interview vertelt Chad Moldenhauer, lead designer van Cuphead over de game. Wat meteen ter sprake komt is de liefde voor oude cartoons die hij samen met zijn broer (met wie hij de game maakt) deelt. Dit was een grote inspiratiebron voor Cuphead. 

"We always stood out as the weirdos who liked watching the ‘30s cartoons. So that had been in the back of our minds, and even as we saw the technology change in gaming, we thought hey, eventually people are going to be doing cartoon games. It’s going to be amazing when someone tries to do a cartoon game like the ’30s style."

Verder gaat hij door over de framerate van Cuphead, die 60 FPS zal zijn voor de gameplay. De animaties op de achtergrond zijn daarentegen in 24 FPS. Zo loopt de game lekker, terwijl de achtergrond dezelfde feeling houdt als de cartoons van vroeger die in 24 FPS waren.

"We purposely run all of the animation at 24 frames per second. But our gameplay is at 60 frames per second. So it’s technically the most responsive gameplay, except you don’t have to look at visuals that are too smooth. [...] When you hold right and watch your character run, that group of animation is actually moving across the screen at 60 frames per second, which is technically slightly different from cartoons of the era, because they’d be moving at 24. But the animation on top of that runs at 24 frames per second."

Cuphead

Cuphead wordt ontwikkeld door een team van 18 personen. Dit hadden de makers vooraf niet verwacht, maar nu kan Cuphead wel een veel grotere game worden. Aanvankelijk wilde het team namelijk maar een kleine game maken met een paar bazen. 

"The original scope was eight to 10 boss fights, and almost set up like Mega Man, where you just select the boss you want to play and when you beat him you move on to the next one. But we had a wish list of things we wanted to do. So as the game caught on, we expanded the scope to include a bunch of different world maps, and there are now side scrolling platforms levels separate from boss levels."

Dit is mogelijk door de hulp van Microsoft, zij hebben veel moeite (lees: geld) gestopt in het promoten van de game. Daarom wordt Cuphead een Xbox One console exclusive.

"Cuphead is lifetime exclusive on Xbox for the console space, but in the PC space it’s going to be on every platform we can. So we’ll launch on PC and look into Mac and Linux thereafter. But without Microsoft’s help and support, it would be hard to get to where we’re at today. For my brother and I to dump so much into this game and remortgage our houses and just put everything possible in to make this, it would’ve probably never happened, because it would have never reached the audience without the tons of marketing push that Microsoft’s been doing."

Om het volledige interview te lezen kan je hier terecht. Cuphead is een run & gun game en moet ergens in 2016 uitkomen voor PC en Xbox One. In de game moet je bazen verslaan om je schuld aan de duivel goed te maken.

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord