Summer Games Done Quick 2019 behaalt 3 miljoen dollar en breekt records 

Summer Games Done Quick 2019 behaalt 3 miljoen dollar en breekt records 2019-06-30T12:52:59
Start je zondag met feelgood-gamenieuws: Games Done Quick breekt records en haalt 3 mil op voor Artsen Zonder Grenzen! Verder gaat Game Freak in op beperkte aantal pokémon in Pokémon Shield en Sword, is er 15 minuten Halo: Reach 4K-gameplay, zijn er DDoS-aanvallen en serverproblemen bij Final Fantasy 14 en meer. Goedemiddag!

Summer Games Done Quick breekt records en sleept meer dan 3 miljoen dollar binnen voor goed doel

Wie de afgelopen dagen Twitch op ging zag met grote regelmaat de Summer Games Done Quick 2019-stream bovenaan staan. Het evenement waarin speedrunners de meest uiteenlopende (populaire en minder populaire) games zo snel mogelijk proberen te doorlopen voor een goed doel keert jaarlijks terug en staat bijna altijd wel garant voor succes. Zo ook dit jaar; nu de laatste speedruns plaats hebben gevonden kunnen we de dollars tellen en het totaalbedrag staat op maar liefst drie miljoen euro.

Dit is een flink record voor Awesome Games Done Quick, eentje die al enkele jaren in de maak is. Het vorige record werd immers gevestigd in januari van dit jaar: AGDQ2019 sleepte 2.425.790 dollar binnen, de editie daarvoor behaalde zo’n 2,1 miljoen. Niet alleen het record van de hoogste opbrengst - ook dit jaar voor Artsen Zonder Grenzen – is verbroken, SGDQ2019 behaalde namelijk ook sneller dan ooit de mijlpaal van een miljoen dollar. De laatste speedrun was dit jaar Chrono Trigger voor SNES (100% zonder glitches) en tijdens die stream gingen de donateurs nog even los, enkele honderden duizenden dollars stroomden tijdens de laatste sessie binnen.

Games Done Quick logo
                   

Game Freak gaat in op gebrek aan transfer-mogelijkheden naar Pokémon Sword en Shield

Net als bij elke nieuwe Pokémon-game zijn er een aantal ´fans´ die massaal zeiken over gebreken en veranderingen die ze niet diggen. De onthulling en latere Pokémon Direct gaven genoeg zeikvoer, maar waar de meesten over lijken te vallen is toch wel het feit dat we niet álle pokémon in de game kunnen krijgen. De National Pokédex is er niet en Game Freak zal zelf een collectie pokémon uitkiezen die wel in de game zal rondlopen, en dat betekent dat je niet al je pokémon van de Pokémon Bank o.i.d. naar Pokémon Shield of Sword kunt transferen. Junichi Masuda van Game Freak gaat in een bericht via de officiële Pokémon-website in op het ontbreken van een groot deel van de pokémon, en heeft daarbij slecht nieuws.

Nou ja, ´slecht nieuws´, er verandert ondanks de kritiek niets in de plannen van Game Freak, en dat was eigenlijk wel te verwachten. Masuda benadrukt de passie van de fans te waarderen maar zegt tussen neus en lippen door ook dat dat niets verandert. Mocht je fan zijn van een specifieke pokémon die niet in Pokémon Shield en Sword voorkomt, dan is er wel een kleine geruststelling. Dat je favoriete zakmonster er niet in zit betekent namelijk niet dat hij ook in toekomstige Pokémon-games niet terugkeert. Het bericht luidt als volgt:

Recently, I shared the news that some Pokémon cannot be transferred to Pokémon Sword and Pokémon Shield. I've read all your comments and appreciate your love and passion for Pokémon. [..]Just like all of you, we are passionate about Pokémon and each and every one of them is very important to us. After so many years of developing the Pokémon video games, this was a very difficult decision for me. I'd like to make one thing clear: even if a specific Pokémon is not available in Pokémon Sword and Pokémon Shield, that does not mean it will not appear in future games.

Pokémon Sword Shield
                      

Ruim vijftien minuten aan 4K-gameplay van Halo: Reach op PC en publieke test nu live

Pak die bak koffie en je croissantje er maar bij, want zo’n zondagmiddag is het perfecte moment om even lekker decadent te doen en naar Halo: Reach-gameplay te kijken. Ja, natuurlijk heb je veel van onderstaande 18 minuten aan gameplay al wel gezien of zelf meegemaakt, maar dat was allemaal op consoles en hoogstwaarschijnlijk niet in 4K. Of je nou zelf een 4K-scherm hebt om dit op te bekijken is een ander verhaal, maar we kunnen in ieder geval zien hoe Halo: Reach op een PC draait en hoe overheerlijk die typische Halo-combat er ook met een muis uit ziet. De gameplay die je ziet is afkomstig uit de campaign-missie ‘Tip of the Spear’, inclusief een flink diverse collectie wapens en voertuigen. 

Een handjevol lucky spelers – zo’n 1.000 Halo Insiders - kunnen nu al aan de slag met de eerste publieke test van Halo: Reach, die morgen (1 juli) al weer afloopt. Volgens een development update van 343 Industries en Microsoft zullen ‘over time’ meer spelers uitgenodigd worden voor een testversie, maar dat zal nog even op zich laten wachten. Er is ook nog wat goed nieuws voor fans van Forge – nee, de gamemodus zal niet al op launch beschikbaar zijn, maar het team achter Reach belooft ‘legacy Forge maps’ over te zetten en zal ook de mogelijkheid bieden aan spelers om enkele custom gamefiles over te zetten, maar wat dat precies inhoudt is nog onduidelijk. Mocht er een Forge-map zijn waar je in Halo 3 of Halo 4 maar geen genoeg van kon krijgen, dan heb je mogelijk geluk en zal je hem ook in de Forge-modus van Halo: Reach kunnen spelen.

Daarbovenop gaan de devs in op een nieuw progressiesysteem dat in Halo: Reach zal zitten. De game zal zoals zoveel games werken met Seasons, maar je zult niet de kans verliezen om gear uit oudere Seasons te behalen als een nieuw seizoen is aangebroken. Wat er precies aan content en gear in zal zitten is nog niet helemaal duidelijk, maar dat we niet vast zullen zitten aan de basis-versie van de game spreekt voor zich.

Mocht je tot slot een illegale versie van deze beta (de ‘Halo Insider flight’) tegenkomen, dan kun je die beter aan je voorbij laten gaan. Op Twitter benadrukt een van de Community-mensen bij 343 Industries dat het downloaden van deze illegaal verkregen versie en het spelen van Reach via deze weg kan leiden tot een permanente ban. Niet alleen een permanente ban in deze testversie van de game, maar ook in toekomstige 343-projecten. Halo: The Master Chief Collection inclusief Halo: Reach verschijnt voor het einde van dit jaar nog voor PC, dus zó lang hoef je nou ook weer niet te wachten.

Master Chief Collection
                    

Weer een Tetris-game met een Battle Royale-insteek aangekondigd

Eerder deze maand kon je lezen hoe Graddus de Battle Royale-game Tetris 99 te lijf ging, en het lijkt erop dat hij in de toekomst met een nóg grootschaligere Battle Royale-Tetris aan de slag kan. Tetris Royale is namelijk aangekondigd voor iOS en Android door ontwikkelaar N3twork, en het betreft een game die qua concept sterk op Tetris 99 lijkt. In Tetris Royale nemen 100 spelers het tegen elkaar op, en daarboven zullen er ‘massive daily competitions of thousands of players’ en een solo Marathon-modus in zitten. Er is nog geen gameplay en zelfs geen screenshot te zien van Tetris Royale, maar dat moet niet al te lang op zich laten wachten. Voor het einde van dit jaar moet in ‘selecte gebieden’ een beta beschikbaar zijn. 

Tetris Royale
                        

Treyarch haalt stilletjes splitscreen uit Blackout

Treyarch kwam deze week in het nieuws toen berichten opdoken over het slecht behandelen van freelancers, maar stilletjes is er iets gebeurd wat nog opmerkelijker is. Spelers van Blackout, de Battle Royale-modus in Call of Duty: Black Ops 4, hebben ineens geen beschikking meer over de splitscreen-modus. Ja, Treyarch heeft de splitscreen-ondersteuning van Blackout gestopt zonder dit aan te kondigen. Gelukkig ging een Treyarch-medewerker snel Reddit op om de schade te beperken en benadrukte hij dat de splitscreen-ondersteuning wel degelijk terugkomt. Er zijn enkele technische ‘issues’ waar Treyarch tegenaan loopt en daardoor zal het even duren tot splitscreen terugkeert. Wat er precies aan de hand is en hoe lang het zal duren is onbekend, maar dat dit een naaistreek is voor spelers die veel gebruik maken van de splitscreen-modus mag duidelijk zijn. 

Blackout Splitscreen
                     

Final Fantasy 14 belaagd door DDoS-aanvallen en serverproblemen

Deze week zou in Final Fantasy 14-land in het teken moeten staan van de Early Access voor Shadowbringers, de nieuwe uitbreiding van de MMORPG. Spelers in Amerika werden echter begroet door een hoop disconnects, met dank aan een serie DDoS-aanvallen die inmiddels is verholpen. Hoewel enkele spelers nog speculeerden dat Square Enix verantwoordelijk was voor het neerhalen van de servers kwam Squeenix al snel met een bericht dat duidelijk maakte dat het hier om DDoS-aanvallen gaat.

De aanvallen duurden niet veel langer dan een uur en de verwante serverproblemen zouden inmiddels opgelost moeten zijn, maar dat betekent niet dat het spelen van Shadowbringers in de Early Access vlekkeloos verloopt. Spelers hebben nog steeds te kampen met ellenlange laadtijden en kunnen in bepaalde serves helemaal niet terecht. In een nieuwe post zegt Square Enix dat dit komt door onverwacht grote aantallen spelers. De servers zijn bijgesteld om meer spelers toe te laten, maar als je een blik werpt op de huidige server-statussen wordt duidelijk dat het nog lang niet van een leien dakje gaat. Dinsdag gaat Shadowbringers uit Early Access en zal iedereen die de uitbreiding heeft gekocht hem kunnen spelen, dus de tijd begint te dringen…

FF14 Shadowbringers
                        

En nu lekker van het zonnetje genieten! 

In World of Warcraft natuurlijk. LATERS!

WoW zonsondergang

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord