Sony: 'Variable Refresh Rate onderweg naar PS5'
Sony: 'Variable Refresh Rate onderweg naar PS5'
De PlayStation 5 kan in de toekomst alsnog gebruikmaken van Variable Refresh Rate (VRR). De belangrijke frame rate-functie, die standaard beschikbaar is op apparaten die HDMI 2.1 ondersteunen, ontbreekt momenteel nog op de next-gen-console van Sony. Gelukking voor PS5-eigenaren wordt VRR via een toekomstige firmware update alsnog geïntroduceerd. Sony maakt het nieuws bekend op de Ultimate FAQ-pagina, die volgens Videogameschronicle recent werd geüpdatet:
After a future system software update, PS5 owners will be able to use the VRR feature of compatible TVs when playing games that support VRR.
VRR is een steeds belangrijker wordende functie voor consolegamers en is vergelijkbaar met Freesync en G-Sync op de PC. VRR is gemaakt om 'tearing' en 'stuttering' tegen te gaan en zorgt ervoor dat de refresh rate van de tv tegelijk loopt met de videochip van de console. De Xbox One X maakt al gebruik van VRR en ook de Series X heeft die ondersteuning, voor de PS5 was het lange tijd onduidelijk of de functie ook ondersteund zou worden. PS5-eigenaren zullen dan ook blij zijn dat Sony bevestigt op later moment alsnog met de functie te komen.
De Wacht is enorm benieuwd naar je eerste ervaringen met de PS5. Hoe is Demon’s Souls? Is de DualSense-controller écht something else, of merk je dat je die functie liever uitschakelt? Laat het zeker effe weten onderaan de tekst, want de Wacht heeft jammer genoeg nog geen next-gen console in zijn huiskamer staan.
Team Ninja toont laadtijden in Nioh Collection op PS5
Dat de PlayStation 5 onwijs snelle laadtijden in petto heeft heb je wellicht al gemerkt in de eerste twee dagen met je nieuwe console, maar Nioh-ontwikkelaar Team Ninja laat op Twitter toch nog even zien hoe snel Nioh Collection laadt op PS5.
【PS5対応機能- ロード高速化①】
— 「仁王」シリーズ公式アカウント (@nioh_game) November 19, 2020
PS5版『#仁王 RCE』『#仁王2 RCE』ではロードの高速化に対応。
「落命」後のロードが速いことに定評のある「仁王」シリーズですが、更に時間が短くなりました。
PS5版でノーストレスな「落命」ライフをお楽しみください。https://t.co/GP493WRRDF#Nioh#Nioh2pic.twitter.com/gvywSlzBRp
【PS5対応機能- ロード高速化②】
— 「仁王」シリーズ公式アカウント (@nioh_game) November 19, 2020
PS5版『#仁王 RCE』『#仁王2 RCE』ではロードの高速化に対応。
「落命」後のロードだけでなく、ミッション開始時やゲーム起動時のロードも速くなります。https://t.co/GP493WRRDF#Nioh#Nioh2pic.twitter.com/hIMjVt5UQV
In de tweets hierboven zie je hoe de game in luttele seconden herlaadt als je sterft of met de map navigeert naar een bepaald gebied. De frustratie van vele malen sterven in de Nioh-games wordt met supersnelle laadtijden hopelijk iets minder.
Nioh Collection komt op 5 februari naar PlayStation 5 en Steam.
Consument gaf vorig jaar meer geld uit aan digitale games
Het is uiteraard supertof om een mooie collectie fysieke games in je kast te hebben staan, maar digitale aankopen blijven echter ook dit jaar niet achter. Dat blijkt uit bevindingen van dataverzamelaar Superdata, die zich specialiseert in digitaal gamen. Het bedrijf bekeek wereldwijde opbrengsten van digitale games in oktober 2020 en vergeleek die met cijfers van dezelfde maand vorig jaar.
.@GenshinImpact was the highest-grossing game in October 2020 as digital games earned $10.6B, up 14% over 2019. https://t.co/dhXcqgiuHppic.twitter.com/vtwukiJtoi
— SuperData (@_SuperData) November 20, 2020
Afgelopen maand gaven spelers 10.6 miljard dollar uit aan digitale games, 14 procent meer ten opzichte van oktober 2019. De trend van meer digitale aankopen op consoles zet door en zorgt dit jaar voor 18 procent meer inkomsten, op mobiele apparaten werd een stijging gezien van 15 procent en PC volgt op de derde plaats met 10 procent stijging.
De meest lucratieve game van oktober is Genshin Impact, die het vooral op mobiele platformen heel goed lijkt te doen. De game verovert dan ook de tweede plek op mobiele apparaten, vlak achter Pokémon Go. Ook FIFA 21 liet goede cijfers zien met 1.5 miljoen verkochte digitale exemplaren op consoles, net als Watch Dogs Legion (1.9 miljoen) en Star Wars Squadrons (1.1 miljoen). Op PC waren League of Legends en Crossfire erg succesvol in oktober.
Nieuwe trailer Monster Hunter toont meer monsters en Palico Chef
Een nieuwe trailer van Paul W.S. Andersons Monster Hunter-film laat een paar nieuwe monsters en de bekende Palico Chef zien. In de trailer, bestemd voor de Chinese markt, komen naast de eerder getoonde Diablos en Rathalos ook de Nercylla en Apcelos voorbij. Ook lijkt de gigantische elder dragon Kushala Daora kort in de trailer te zitten. Aan het eind van de trailer zie je de bekende Palico Chef voorbijkomen, die spelers vooral kennen door zijn heerlijke eten -en bijbehorende buffs- in de game.
Monster Hunter verschijnt op 3 december in de Nederlandse bioscopen.
Valve: 'Gebruik controller op Steam toegenomen'
Het aantal dagelijkse spelers op Steam dat een controller gebruikt is in de afgelopen twee jaar zowat verdubbeld. Valve maakte dat gisteren bekend in een post over volledige API-ondersteuning voor de nieuwe DualSense-controller op Steam. Die ondersteuning zorgt ervoor dat spelers de DualSense nu in honderden games kunnen configureren. Je kan de touchpad, motion controls, de LED en rumble dus aanpassen in Steam. In de post blijkt bovendien dat Valve de cijfers over controllergebruik op PC goed in de gaten houdt:
In the past two years, the number of daily average users playing a Steam game with a controller has more than doubled, with millions enjoying the growing catalog of controller-friendly titles everyday.
In zogenoemde controller-friendly games ligt het percentage spelers met een controller vaak op 60 procent of hoger, bij skateboard games is dit percentage zelfs 90 procent. Volgens Valve is de groei het grootst in de groep spelers die specifiek PlayStation-controllers gebruikt. Twee jaar geleden gebruikte nog 10.9 procent van de spelers die een controller gebruiken een PlayStation controller, dit jaar wordt 21.6 procent van alle controller-sessies op Steam met ene PlayStation-controller gespeeld.
De DualSense-controller voegt zich met de API-support bij meer dan 200 aansturingsapparaten voor Steam. Hieronder vallen racesturen, fighting sticks en dance pads, maar ook controllers als Dualshock 4, Nintendo Switch Pro Controller en de Xbox Elite Controller. Volledige ondersteuning voor de geavanceerdere haptic feedback en adaptive triggers van de DualSense-controller is er helaas nog niet.
Lekker lollen met Mega64: Deze PS5 eet geen schijfjes!
Omdat de All-Digital-editie van de PS5 totaal inferieur is aan de normale editie, toch? Geniet ervan!
MP5 weer even OP als voorheen in Call of Duty Black Ops: Cold War
Als je de meest recente Powerpaat hebt beluisterd of bekeken, dan heb je Ron er al over horen klagen: de enorm overpowerde MP5 in Call of Duty Black Ops: Cold War. Spelers in de multiplayermodus werden helemaal gek van de extra dodelijke en nauwkeurige submachinegeweer, dus ontwikkelaar Treyarch greep in. Ze kwamen met een update die de MP5 33 procent minder dodelijk maakte en de recoil omhoog gooide. Probleem opgelost, toch? Niets is minder waar, want door een fout bij het doorvoeren van een volgende patch werd de nerf ongedaan gemaakt.
Treyarch brengt de fuck up ter sprake in de patch notes en geeft aan dat je snel een patch kan verwachten die de nerf opnieuw doorvoert. Tot die tijd zal je je toch nog even kapot moeten ergeren aan de ongebruikelijk krachtige SMG, die iedereen vanaf het begin al kan kiezen. Call of Duty: Black Ops Cold War is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en PC.
REACTIES (60)