Sony-patent toont mogelijk nieuwe VR-Move Controllers 

Sony-patent toont mogelijk nieuwe VR-Move Controllers 2018-01-28T17:07:23
Terwijl hij zijn tranen droogt om het feit dat hij dit weekend noch Monster Hunter nog Dragon Ball FighterZ kan spelen, meldt de Wacht zich met heet gamenieuws. Met vanmiddag: Koei Tecmo-baas wil Star Wars Warriors, Gundam-trailers, de terugloop van microtransacties, Street Fighter x Monster Hunter-DLC en meer. Goedemiddag!

Koei Tecmo-CEO wil nog altijd een Star Wars-game in Dynasty Warriors-stijl

Met de release van Team Ninja’s Nioh doet Koei Tecmo goede zaken; je zou zelfs kunnen zeggen dat het voor het eerst is dat de uitgever zich een weg naar de triple A-markt heeft… uhh, uitgegeven. In gesprek met Gamespot meldt Koei Tecmo-baas Hisashi Koinuma dat Nioh een impact heeft gemaakt op de uitgever, en bepalend zal zijn in de weg die het bedrijf nu inslaat. Eentje gevuld met “games that offer different challenges that push us”, en de Nintendo Switch gaat daar belangrijk in zijn:

I believe that the Switch was well-received and became popular because it's really suited for the modern lifestyle, not only in Japan, but the US and also European countries as well [..] So we are readily available to make titles available on Switch, and either our own IPs or some other company's IPs. I feel we've been working on making the titles available on Switch much faster than the other publishers. If there is any need or wishes to be played on Switch, then definitely, we will work on that.

Welke games dit precies zullen zijn moet nog blijken, maar er is één IP die hoe dan ook terug gaat komen: Dynasty Warriors. Natuurlijk volgt over drie weken eerst Dynasty Warriors 9 - dat al een stuk grootschaliger en beter uitgewerkt lijkt te worden dan voorgaande delen – maar daarna is diens ontwikkelaar, Omega Force, er nog lang niet klaar mee. De musou-games (zoals ze in Japan worden genoemd) zijn al in zes miljoen verschillende vormen verschenen – Fire Emblem, The Legend of Zelda, Gundam, Berserk, Dragon Quest… - en er is in ieder geval één franchise die bovenaan het verlanglijstje van Koei Tecmo’s Koinuma staat: Star Wars. Precies, iedereen met een computer zou wel een Star Wars-game willen maken, dus zo’n grote verrassing is het niet, maar aangezien de Wacht wel zin heeft in een hack & slash-game in A galaxy far, far away,  houdt hij het in de gaten. 

Star Wars Musou

                         

Veertien minuten open world gameplay van Dynasty Warriors 9

Als je het over de duivel hebt… Onderstaande video van Dynasty Warrios 9 toont een flinke bak gameplay van personage Daquiao en er wordt ook heel wat info gedeeld. Dit allemaal live tijdens de Taipei Game Show in Taiwan, waar uitgever Koei Tecmo de musou-game promoot. Naast een blik op de map, wat rondloperij en natuurlijk gevechten, krijgen we iets nieuws te zien; het weersysteem. Althans, nieuw, het zit al langer in de game maar nog niet was er zoveel van te zien in een video. 

Bovenop de gameplay maakt producer Akihiro Suzuki ook nog eens enkele beloftes over Shin Sagokumusou 8 – uhh, Dynasty Warrios 9 zoals hij in het Westen heet. Zo meldt hij dat elke personage zijn eigen ending zal krijgen (terwijl in eerdere delen elke factie zijn eigen einde had). Daarnaast zal de game meer dan vier uur aan cutscenes, meer dan 350 wapens, meer dan 100 verschillend steden, forten en dorpjes en meer dan 150 verschillende materials bevatten. Op 8 februari komt Dynasty Warriors 9 uit in Japan, en vijf dagen later (13 februari) kunnen we er in Europa mee aan de slag op PS4, Xbox One en PC.

                       

Eerste gameplaybeelden en info van PS4-exclusive New Gundam Breaker

Zullen we maar meteen door met het andere nieuws van de Taipei Game Show? Prima, want Bandai Namco was ook van de partij met z’n nieuwe Gundam-game New Gundam Breaker. Zo weet de Wacht je nu te vertellen dat dat ‘New’ in de naam niet slaat op het feit dat het een nieuwe game is, maar inhaakt op de gameplay. Je kunt namelijk in real time, tijdens de gevechten, je Gundam aanpassen en customizen zonder dat je terug hoeft naar een basis (al kan dat laatste wel). Daarnaast zijn er volledig nieuwe multiplayer co-op battles, met wedstrijden van drie tegen drie die beslist worden aan de hand van “quests” die de spelers in een team samen moeten voltooien. Het verhaal vindt blijkbaar plaats op een school genaamd Ganbure Private High School, gespecialiseerd in Gunplaf-bouwerij (figuurtjes en dergelijke) en Gundam-simulaties. Check de gameplay hier:

                     

Gundam Battle Operation 2 voor PS4 krijgt trailer op Taipei Game Show

Nog een Gundam-game?! Jep, en weer van de hand van Bandai Namco, en weer met een video ter begeleiding. Het is niet zo’n uitgebreide gameplayvideo dit keer, meer een ‘normale’ trailer voor Gundam Battle Operation 2, maar er zijn ook genoeg laserstralen en explosies te zien om je honger  naar geweld te stillen. De voice over is om te huilen en de trailer gaat een beetje alle kanten op, maar daardoor wordt wel duidelijk dat dit een titel is die Gundam-fans in de gaten moeten houden:

                       

Gast ontdekt creepy soundtrack in oude beta-build van Bully

YouTuber SWEGTA speelt in zijn vrije tijd graag Bully, maar een ander ding dat hij graag doet is in oude versies van die game duiken. Rockstars kostschool-RPG heeft een immense cult-status (vooral door zijn ouderdom), en veel fans roepen nog regelmatig om een sequel, maar ze moeten het toch echt doen met leuke dingetjes als onderstaande soundtrack. Die vond SWEGTA in een van zijn zoektochten door een beta-build van Bully (of Canis Canem Edit), en het is een track die naar verluidt afgespeeld zou moeten worden in de wiskundeklas. Waarschijnlijk vond Rockstar het nummertje iets te duister, en is het daarom verwijderd. Sterker nog, in de comments onder de video is te lezen dat er een snellere versie van het nummer in de uiteindelijke release zit, en dat die afgespeeld zou moeten worden als je geen tijd meer hebt voor het beantwoorden van (wiskunde)vragen. Maar ook die is nooit te horen. Gelukkig hebben we de dataminers nog:

                      

Hoe remaster je een weergaloze game-ervaring? Shadow of the Colossus-ontwikkelaars doen duit in het zakje

“It’s kind of like taking a concerto that’s just piano and trying to expand it into a symphony.” Hoewel de Wacht er spontaan zijn ontbijt van over zijn toetsenbord wierp, zijn dit woorden over het remasteren van een geweldig stukje gamegeschiedenis genaamd Shadow of the Colossus, en daar is hij toch wel erg enthousiast over. De release van de PS4-remaster staat om de hoek, dus kun je er flink wat trailers en informatie van verwachten de komende weken – inclusief grote woorden en scheve analogieën van de ontwikkelaars in onderstaande trailer. Hierin leggen de gasten van Bluepoint Studios uit wat er komt kijken bij het aanpakken van zo’n geliefd project:

Maar dat is nog niet alles! Nee, hieronder vind je namelijk een erg interessant interview met Shadow of the Colossus-componist Kow Otani, die spreekt over de rol van de muziek in de game en achterliggende concepten die het gemaakt hebben wat het nu is. Drie minuten gevuld met interessante informatie, en de Wacht zit na het zien ervan te stuiteren achter zijn laptop omdat ‘ie niet meer kan wachten. Gelukkig is het moment bijna hier: vanaf 6 februari kunnen we op de PlayStation 4 eindelijk de kolossale colossi een kopje kleiner maken in 4K (of met 60fps op 1080p).

                  

Sony-patent toont mogelijk nieuwe VR-Move Controllers

PlayStation VR ondergaat in deze maanden enkele veranderingen (onder andere een geïntegreerde nieuwe headphone jack en HDR pass through voor de nieuwe lichting headsets) en Sony verwacht dat het aantal games in de PlayStation VR-bibliotheek dit jaar zal verdubbelen, dus dat er vandaag een patent (en het tweede deel) opduikt voor op VR-gerichte Move Controllers is geen grote verrassing. Een jaar geleden vroeg de Japanse tak van Sony al een patent aan voor een Move-controller die finger tracking heeft a la de Knuckles-controllers van Valve, en eerder deze maand kwam er een tweede patent bij. Hij lijkt erg op de originele controller van de Move, maar deze bezit in dit patent een heuse analoge stick en wat opvallendere en makkelijker te bereiken knoppen.  Daarnaast zit er een trigger aan de onderkant die iets fijner lijkt om te gebruiken, en dat alles kun je rustig bekijken in onderstaande afbeeldingen.

PS Move patent

PS Move 2

PS Move patent

Hier moet bij gezegd worden dat patenten zelden het uiteindelijke design van een controller of console of wat dan ook tonen, maar het geeft wel aan dat Sony serieus bezig is met het herontwerpen van hun (Move-)controllers. Nu nog een nieuwe headset waarbinnen het niet 6000 graden wordt en die niet na vijf minuten gevuld is met water als hij hem op zijn hoofd zet, en misschien haalt de Wacht zelf ook een keer PlayStation VR. 

PS Move patent

PS Move patent

                           

Analist voorspelt massale terugloop mictrotransacties in 2018

2017 is de geschiedenisboeken ingegaan als het jaar waarin gamers met z’n allen luidkeels begonnen te zeiken over de aanwezigheid van microtransacties in games waar ze al 60 dollar of meer voor neer hebben gelegd. Die backlash zet zich voort in de financiële wereld, waar verwachtingen en rapportages nog wel eens consequenties voor ons gamers zou kunnen hebben (via CNBC). Een analist van ‘financial services firm’ Cowen, Doug Creutz, voorspelt in ieder geval dat die backlash in combinatie met onder andere langer wordende ontwikkelingsprocessen ervoor zorgt dat ontwikkelaars het over een andere boeg moeten gooien. Al die negatieve aandacht heeft immer flinke gevolgen voor verkoopcijfers, zoals wel bleek bij Star Wars Battlefront 2:

[Star Wars Battlefront II] has pretty clearly significantly underperformed expectations and remains without a live services revenue stream, while Destiny 2 has at the least suffered some unwanted engagement attrition. We suspect that 2018 will see a pullback on industry attempts to aggressively drive MTX growth as a result.

Unlimited Power

Volgens Creutz kostte de kritiek op EA’s geldhebberij het bedrijf zo’n drie tot vier miljoen verkochte exemplaren van Battlefront 2, en ook noemt hij de steeds kleiner en minder actief wordende spelersbasis van Destiny 2. “We think writing off angry gamers as largely irrelevant is a mistake”, aldus Creutz, maar dat is niet de enige reden voor de tegenvallende resultaten. Dat ligt deels ook aan de (soms bizarre) verwachtingen van investeerders en natuurlijk onvrede bij spelers: “It's not just that gamers are angry and complaining; there have clearly been performance consequences for the games involved. And in an industry where every company is dependent upon a relatively small number of franchises, this matters.” Goed gezegd.

Microtransactions

                          

Monster Hunter World- en Street Fighter V-crossover DLC in actie

HADOUKEN! Alsof er nog niet genoeg evenementen bestaan vindt dit weekend ook Evo Japan 2018 plaats, en Capcom is van de partij met een trailer die de crossover content tussen Monster Hunter World en Street Fighter V uitlicht. Of het nou je kopje thee is of niet, door de crossover kunnen Monster Hunter World-spelers binnenkort los gaan met kostuums van Ryu en Sakura – ze zijn te verkrijgen via speciale event quests. Heb je Street Fighter V in huis, dan zal je early access krijgen tot deze kostuums, die zowel door mannelijke als vrouwelijke personages gedragen kunnen worden:

De crossover zou geen echte crossover zijn als er niet ook personages van Monster Hunter World naar Street Fighter V zouden komen, en dat gebeurt in de vorm van drie kostuums. Twee ervan – Kens Rathalos-armor en Ibuki’s Kirin-armor – kun je in onderstaande gameplayvideo checken, de derde (R. Mika’s Zinogre-armor) laat nog even op zich wachten. Om in de game deze kostuums te kunnen gebruiken, moeten spelers voor elk van de kostuums vier challenges gedurende vier weken voltooien in de Extra Battle-modus. 

                      

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord