PlatinumGames wil kleinere games met zelf verzonnen ideeën maken 

PlatinumGames wil kleinere games met zelf verzonnen ideeën maken 2017-12-28T20:35:57
In de Nachtwacht vannacht een tipje van de sluier van waar PlatinumGames zich tegenwoordig mee bezig houdt, een erg Russische Mario Odyssey-reclame, slecht weer voor Gran Turismo Sport en meer.

De kerstdagen liggen inmiddels weer achter ons, maar Nieuwjaar komt er aan. In de game-industrie is het dan ook vrij rustig, maar de Wacht zou de Wacht niet zijn als hij niet een aantal nieuwtjes heeft weten te vinden voor jullie leesplezier vannacht (of in de ochtend, dat mag natuurlijk ook). Hier komen ze!

PlatinumGames wil kleinere games met zelf verzonnen ideeën maken

PlatinumGames kennen we natuurlijk van titels als Bayonetta, Vanquish, Nier: Automata en The Wonderful 101. De Japanse ontwikkelaar maakt al die games eigenlijk voor verschillende uitgevers. Op die manier krijgen ze betaald en kunnen flink wat geld in de ontwikkeling van deze titels storten. Maar het bedrijf wil in de toekomst ook compleet eigen titels maken, met zelfverzonnen IP's die van Platinum zijn en blijven. Dat vertelde Atsushi Inaba in een interview met Game Informer.

'We raken meer geïnteresseerd in het concept van zelf games uitgeven en onze eigen titels maken. Het laatste jaar vinden we dat iedereen een game-idee kan voorstellen en we hebben dan ook zo'n zeventig ontwerpdocumenten van verschillende mensen ontvangen. Als je daar allerlei andere random ideeën bij optelt zijn het er nog veel meer. Dus dit jaar kijken we waar we ons wel en niet op willen focussen en richten we ons op twee ontwerpen. We kunnen geen game voor miljoenen dollars maken, want zoveel geld hebben we niet als onafhankelijke ontwikkelaar. Maar we willen ook niet als een indie werken met maar een paar mensen die een spel maken. Het moet ergens in het midden uitkomen, met zo'n twintig mensen die werken aan een game, dat is een gezonde grootte.'

Het bedrijf werkt sowieso aan Bayonetta 3, dat in de maak is voor de Switch. We zijn benieuwd naar de kleinere games van de ontwikkelaar.




PlayerUnknown's Battlegrounds ontvangt eerste update sinds officiële pc-release

Battlegrounds is al geruime tijd speelbaar op PC, maar afgelopen week ging de game uit Early Access en kwam de 'officiële' release uit. De game heeft inmiddels de eerste update sinds die release ontvangen. Nadat de servers twee uur offline waren, was die update beschikbaar.

De volledige lijst met aanpassingen is op Steam te bekijken. De problemen met lag die gamers de afgelopen tijd hadden moeten hiermee zijn opgelost. Volgens de ontwikkelaar waren er diverse kleine problemen die dit veroorzaakten. Daar ging meer werk in zitten dan een paar kleine aanpassingen in de code. 

Verder worden vooral veel andere bugs opgelost. Ook kunnen spelers nadat ze doodgaan maar gameplay bekijken van drie minuten voor hun dood. Op die manier kunnen ze geen informatie over de locatie van de vijand doorspelen naar hun teamgenoten die nog leven.




Gran Turismo Sports krijgt waarschijnlijk meer regen op tracks

Gran Turismo Sport heeft maar één regenachtige track, namelijk Northen Isle Speedway. Dat is opvallend, zeker omdat veel andere racegames tegenwoordig wel diverse weersomstandigheden hebben. Gran Turismo-bedenker Kazunori Yamauchi heeft echter in een interview met GT Planet gehint dat we mogelijk meer regen op andere tracks in de game gaan zien.

Volgens Yamauchi hoeft de ontwikkelaar alleen maar regen op andere tracks toe te voegen via updates. 'Alle wagens in de game zijn al zo gebouwd dat ze met regen om kunnen gaan.' Hij meldt daarbij wel dat gamers niet hoeven te verwachten dat alle tracks regen krijgen. 'Je hebt bijvoorbeeld geen andere weersomstandigheden nodig in Willow Springs. Deze racebaan ligt ongeveer een uur verwijderd van Los Angeles, en inderdaad, daar regent het bijna nooit.

Het is dus wachten op de updates. Wanneer die verschijnen is niet bekend.

En nu we het toch over Gran Turismo hebben: de servers van Gran Turismo 6 gaan op 28 maart 2018 ofline. Vanaf 31 januari kun je zelfs de dlc niet meer kopen voor de game. Vanaf 28 maart is het dus niet meer mogelijk om toegang te krijgen tot de online multiplayer en seizoensevenementen. Je kunt de game verder natuurlijk wel blijven spelen en zelfs de track editor gebruiken, maar bijvoorbeeld geen tracks meer uploaden.




Rusland houdt ook van Super Mario Odyssey

De Wacht wilde jullie toch even trakteren op deze Super Mario Odyssey-reclame. Waarom dan? Omdat de commercial in kwestie uit Rusland komt. En echt, ze hadden het begin van de reclame niet Russischer kunnen maken! 




Japanse PlayStation-ontwikkelaars over hun nieuwe projecten

De Japanse website 4Gamer heeft aan diverse ontwikkelaars van de Japanse tak van Sony Interactive Entertainment gevraagd wat hen bezig gaat houden in 2018 en dat levert een aantal interessante antwoorden op. Zo laat Bloodborne-producent Teruyuki Toriyama weten in 2018 een ambitieuze game te willen aankondigden en een groot project dat nu nog in conceptfase is te ontwikkelen. Masaaki Yamagiwa, een andere producent achter Bloodborne, laat weten dat hij na zijn werk aan de geprezen game achter de schermen doorwerkt en hij komend jaar hoopt daar meer van te kunnen laten zien.

Knack- en Knack 2-ontwikkelaar Takamitsu Ijima ziet 2018 als de beste tijd om 'zaden te planten'. Het lijkt er dan ook op dat hij vooral in de voorbereidende fase zit en pas na 2018 meer kan tonen. Gravity Rush-regisseur Keiichiro Toyama blijft in 2018 doorwerken aan een nieuwe game, al verwacht hij voorlopig nog niets te kunnen laten zien. 

Kentaro Motomura, die werkte aan het onlangs uitgebrachte Everybody's Golf, wil in 2018 meer laten zien van de eerder aangekondigde mobiele game rondom Wild Arms, alsmede een compleet nieuwe game. LocoRoco-bedenker Tsutomu Kouno hoopt in 2018 ook een nieuwe game te onthullen. Hij heeft een tijd lang geen nieuw project kunnen maken, maar inmiddels zijn wel remasters van LocoRoco en het vervolg uitgekomen op PS4.




Square Enix-componist neemt afscheid van het bedrijf

Takeharu Ishimoto, een geprezen componist uit de stallen van Square Enix, stopt bij het bedrijf en wordt vanaf volgend jaar freelancer. 'Ik stop uit eigen wil. Ik begin volgend jaar als freelancer.' Daarbij komt volgend jaar de laatste game uit waar hij full-time bij Square Enix aan heeft gewerkt, namelijk Dissidia Final Fantasy NT.

Andere games waar Ishimoto muziek voor heeft gemaakt zijn onder andere The World Ends With You, Crisis Core: Finfal Fantasy VII, Kingdom Hearts: Dream Drop Distance en Final Fantasy Type-0 HD.




Japanse Universal Studios krijgt tijdelijke Final Fantasy-attractie

Nieuws waar we hier niets aan hebben, tenzij je van plan bent om binnenkort naar Japan te gaan: Universal Studios Japan krijgt een vr-ervaring rondom Final Fantasy. Deze attractie heet Final Fantasy XR en plaatst je in een schuddende stoel terwijl je via een vr-headset Final Fantasy-beelden te zien krijgt. In een trailer zien we in ieder geval al Cloud met Sephiroth vechten. 

De attractie is maar tot medio juni 2018 beschikbaar, dus wellicht is het de moeite waard om te checken als je in de eerste helft van volgend jaar naar Japan reist!




Lekker veel gameplay van Valkyria Chronicles 4

We eindigen deze Nachtwacht op een van de laatste nachten van 2017 met een behoorlijke dosis gameplay van de PS4-versie van Valkyria Chronicles 4. De game werd onlangs getoond tijdens een Japanse livestream. Dat betekent helaas ook dat het gepraat in de video's Japans is. Wat we in ieder geval weten is dat er twee missies worden getoond, eentje vrijwel in het begin van de game en eentje wat verder in het spel. Tot slot zien we ook een missie die met dlc gehaald kan worden. Deze dlc zit in de speciale editie van de game.

Valkyria Chronicles 4 komt ergens in 2018 uit voor PlayStation 4, Xbox One en Switch. In Japan mogen ze al in maart van het spel genieten. Jaloers!




REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord