Microsoft staat open voor multiplatform-games van Double Fine Productions 

Microsoft staat open voor multiplatform-games van Double Fine Productions 2019-08-11T14:56:09
Psychonauts 2 kun je gewoon op PS4 spelen, en als we Microsoft mogen geloven staan ze daar ook open voor meer multiplatform-games van Double Fine. Verder in de Weekendwacht: Gene Simmons is een pokémon-fan, Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville en meer. Goedemiddag!

Microsoft staat open voor multiplatform-games van Double Fine Productions

Ruim twee maanden geleden werd bekend dat Microsoft ontwikkelaar Double Fine Productions overkocht. Niet alleen was dit een verrassing omdat de ontwikkelaar van onder andere Psychonauts en Brütal Legend doorgaans een goede band leek te hebben met Sony (dat mede verantwoordelijk was voor de terugkeer van Grim Fandango), maar ook omdat Double Fine in het verleden verantwoordelijk was voor een hoop uitstekende multiplatformtitels. Veel fans van DF waren niet voor niets bang dat hun geliefde ontwikkelaar in de toekomst alleen nog games voor Microsoft-platformen gaat maken (Microsoft is immers niet vies van een beetje exclusiviteit), maar voor hen is er vandaag goed nieuws!

Althans, in gesprek met Game Informer gaat Matt Booty van Microsoft in op de overname van Double Fine en meldt hij dat ze daar open staan voor toekomstige multiplatform-games van de ontwikkelaar. Booty, werkzaam als Head of Xbox Game Studios, benadrukt dat het vooral van de games afhangt waar Double Fine mee op de proppen komt. Microsoft-exclusiviteit (alleen op PC en Xbox) hangt dus nog altijd in de lucht, maar op een game met het kaliber van Psychonauts 2 zullen ze bij Microsoft niet al te snel een ‘exclusive’-sticker plakken. Logisch ook, want met meerdere platformen valt er alleen maar meer te verdienen:

I think that the question is less binary about ‘Should it be on Switch? Should it be on PlayStation?’ And more ‘Does it make sense for the franchise?’ In other words, is it a kind of game where it would benefit from the network effect of being on a bunch of different platforms? Or is it a game where we can best support it by putting resources [into it] and making sure that our platforms, things like xCloud, Game Pass, and Xbox Live are really leaning in to support the game.

Psychonauts 2 is al bevestigd voor een release op Xbox One en PC, maar ook gewoon op PS4 en uhh, Linux en macOS. De game verschijnt in 2020.

Psychonauts 2
              

Gene Simmons van Kiss noemt pokémon-lookalike vleiend

Eerder deze week dropte de Pokémon Company een nieuwe trailer voor Pokémon Sword and Shield. De Wacht had even een paar uur (en een schijtlading geestverruimende middelen) nodig om het bestaan van de Galar Region-versie van Weezing te accepteren, maar niet iedereen had even veel last van de nieuwe pokémon-aankondigingen. Sterker nog, veel pokéfanaten zijn enthousiast over de nieuwe Galar-pokémon (zéfs over de bong-pokémon Weezing), met als opvallendste pokéfanaat toch wel muzieklegende Gene Simmons. Want ook hem viel op dat de gloednieuwe pokémon Obstagoon, een evolutie van Galarian Linoone, zo het nieuwe lid van KISS zou kunnen worden.

Aan Newsweek geeft Simmons een kort maar krachtig statement over wat hij een ‘homage to KISS’ noemt. En wat blijkt, Pokémon is al decennia lang niet meer weg te denken uit Simmons leven. Of dat betekent dat de bassist zelf ook een 3DS op zak heeft als hij weer eens uren lang in een vliegtuig zit, dat is nog maar de vraag, maar in ieder geval zijn zijn kids ermee opgegroeid. Simmons noemt het vleiend dat Pokémon nu zo’n eerbetoon aan KISS bevat, iets wat nota bene nog niet is erkend door The Pokémon Company. ‘Pokemon has been a part of our household for decades, ever since our kids first discovered them. And to see Pokemon pay homage to Kiss, is flattering.’

Kiss pokémon (fanart)

Bron (eerste en laatste keer dat de Wacht ooit ‘furaffinity.net’ bezoekt – iemand een fles bleek over?)
             

De map-bouwer van Gears of War 5 onder de loep

Map Builders zijn zeker niet vanzelfsprekend in shooters anno 2019. Zelfs Doom Eternal bevat geen snap map, en daarom zullen mapbouwende fanatici dit jaar hun oog op iets anders moeten laten vallen. Gears of War 5 bijvoorbeeld, want de third person-shooter krijgt een erg interessante Map Builder waarin drie spelers samen moeten werken om zich een baan door zelf aan elkaar geklikte maps te schieten. In een nieuwe video toont het Gears-team wat je allemaal te wachten staat in deze Map Builder; een hoop kamers die op basis van tiles met gemak aan elkaar geklikt kunnen worden, de keuze tussen aardig wat nare vijanden, het plaatsen van pick-ups, het inzetten van gif (met enorme tijdsdruk tot gevolg) en ga zo nog maar even door. Niet alleen kun je de zelfgemaakte maps spelen met jouw vrienden, je kunt hem ook online zetten als losse Escape-map zodat iedereen ter wereld er in los kan gaan.


            

Trademark voor Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville duikt op

Electronic Arts heeft in Europa een trademark verkregen voor een game genaamd Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville. Deze game is nog niet officieel aangekondigd, maar wie enkele weken geleden deze Nachtwacht las weet dat er al langer geruchten over een nieuwe Plants vs. Zombies-shooter in omloop zijn. Destijds verstuurde EA uitnodigingen naar spelers voor een Closed Alpha-test van een shooter met de codenaam ‘Picnic’, gemaakt door de ontwikkelar van Plants vs. Zombies Garden Warfare. Deze test vond/vindt plaats op PlayStation 4 en Xbox One. Waarschijnlijk is Picnic dus Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville, al zou de Wacht er ook niet van opkijken als EA met de zoveelste nieuwe mobiele game op de proppen komt. Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat de trademark nooit echt gebruikt zal worden, dus we wachten het af!

Plants vs zombies
               

Blizzard lijkt geen fuck meer om Starcraft te geven

Begin augustus zijn van veel bedrijven de financiële resultaten van het afgelopen kwartaal beschikbaar en dat is ook zo bij Activision Blizzard. Het laatste financiële rapport van Activision Blizzard zou echter wel eens een hoop Starcraft-fans teleur kunnen stellen, zo zag Jason Schreier (van Kotaku). In het financiële rapport van ActiBlizz staat namelijk dat de ontwikkelingsteams van enkele franchises de komende tijd vergroot zullen worden. Dit zijn Call of Duty (duh), Candy Crush (duh!), Warcraft, Hearthstone, Overwatch en Diablo. Doel hierbij is dat er meer content gemaakt zal worden voor de betreffende franchises en games en dat onder andere daardoor de community’s van de games groeien en vanzelfsprekend dat spelers vrolijker worden van de franchises van ActiBlizz (kuch, World of Warcraft).

Bij het lezen van die tekst (ook te zien in de Tweet hieronder) kan Jason Schreier in ieder geval de conclusie trekken dat Starcraft helemaal niet meer in de plannen voorkomt van Blizzard, en dat zal veel Starcraft-fans van het oude uur pijn doen. De Wacht vindt het nog een beetje te vroeg om te schreeuwen dat Starcraft voor altijd dood is – wacht maar tot de mobiele game wordt aangekondigd – maar dit bericht benadrukt maar weer eens dat Starcraft toch wel een van de minst populaire of in ieder geval minst winstgevende franchises binnen Blizzard is. Wat er achter gesloten deuren allemaal gebeurt weten we natuurlijk niet, dus het is te vroeg om een graf te graven in je achtertuin en daar de Starcraft-games in te pleuren. Het sterven van deze franchise zou wel eeuwig zonde zijn.

          

ActiBlizz’ grootste inkomstenbron is mobiele games

Nee, de Wacht gaat je niet vragen of je geen telefoon hebt, maar moet toch even melden dat mobiele games een verdomd lucratief onderdeel van Activision Blizzard vormen. Sterker nog, er is geen enkele inkomstenbron waar het bedrijf zo veel geld uit sleept dan uit mobiele games. Dit nieuws zag iedereen met twee hersencellen natuurlijk al aankomen, ActiBlizz is immers eigenaar van Candy Crush en alleen die game zal al vrachtwagens vol geld opleveren. Daarbij komt het feit dat Blizzard al jaren geen nieuwe games meer heeft gelanceerd en dat Activision met slechts twee games en een lading DLC in het afgelopen jaar ook niet veel gedaan heeft buiten de mobiele markt. Ook Hearthstone valt waarschijnlijk onder de mobiele games, dus dat het totaalaandeel van alle inkomsten van mobiele games op 37% staat mag geen verrassing zijn.

Diablo immortal

              

Dat was 'm weer. Tot vanavond/vannacht/morgenvroeg! Lateeeehr

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord