Meer volwassen worden met zuipen en... 

Meer volwassen worden met zuipen en... 2012-09-17T12:54:50
Het schiet lekker alle kanten op deze Wacht, vandaar ook de ietwat aparte titel. Aan de ene kant hebben we spellenmakers die lopen te roepen dat de game industrie moet opgroeien en op de koop toe het geweld de deur uit moet doen. Gelukkig hebben we aan de andere kant ook Team Ninja die nooit te beroerd is tietennieuws aan te leveren, daarnaast gaan we zuipen met superhelden!

Memmen knijpen voor een betere game
Ervaring is altijd handig om bij de hand te hebben. Zo ook bij het maken van games. Een racegame? Dan is het wel handig een race expert te raadplegen. Fighting game? Wellicht wat vechters inschakelen om de juiste moves te capturen. DOA? Euh, tieten inschakelen, deze bestuderen en betasten natuurlijk. Hé hallo, das nodig voor de ervaring!

Maar serieus. Check wat we op de site van PlayStation Universe tegenkwamen:

'Team Ninja producer Yosuke Hayashi said the development team went "hands-on" with partners and other members of the Japanese studio in order to get the breast physics right for its upcoming brawler Dead Or Alive 5.'

Wie onder werktijd betaald tieten wil knijpen, kan dus maar beter snel gaan solliciteren bij Team Ninja. De traditie van tieten stuiterij en de daarbijbehorende tietenknijperij van partners en collega's is overigens vast bedacht door voormalig Team Ninja leider Tomonobu Itagaki. Kan niet anders.

Herrie schoppen met Beyond: Two Souls
De nieuwe game van Quantic Dreams, de gasten achter Heavy Rain, is zoals jullie vast weten Beyond: Two Souls. Dit spel mag net als zijn voorgangers gerust een interactieve film genoemd worden. Het zit netjes tussen spel en film in. Sommige mensen kunnen het gebrek aan gameplay lastig verdragen, ik vind het wel tof. Een degelijk verhaal volgen en daarbij een beetje op knopjes drukken, prima vermaak. Om je een idee te geven hoe dit knopjes drukken er aan toegaat in Beyond: Two Souls, hiero een stukje gameplay.

'Iets minder geweld graag'
Goed dat Warren Spector er is, ander hadden we nu geen Deus Ex of Epic Mickey. Hij heeft het alleen een beetje op de heupen de laatste tijd. De game industrie is volgens Warren veel te gewelddadig. Laatst had hij commentaar over de industrie in het algemeen. Nu eigenlijk nog steeds maar noemt hij John Carmack (ID Software) en Tim Sweeney (Epic) als voorbeeld:

"Can you imagine what games would look like if those two guys spent as much time working on non-combat AI as they do on rendering? Can you imagine what games we would have if John Carmack decided he wanted to create a believable character as opposed to a believable gun?"

Er ligt aardig wat nadruk op geweld, ook zeker de afgelopen E3. Meer knuffelgames mogen van mij best alleen wat Warren loopt te mekkeren de laatste tijd, is natuurlijk wel een beetje gezeik. Games zijn uitermate geschikt om geweld in te stoppen, het zijn tenslotte games! Verder moet Warren niet doen alsof we met iets raars bezig zijn. Geweld hoort bij de mens, beter vinden we een zo onschuldig mogelijke uitlaatklep. Zou Warren overigens wel eens van het begrip 'film' gehoord hebben, dit medium schijnt ook wel eens gepaard te gaan met geweld. Geweld in films gaat zelfs al tot jaren terug, heb ik gehoord.

Wat betreft zijn commentaar op Carmack, daarvan zeg ik: Kom op dude, Carmack heeft ooit Wolfenstein (iets met Nazi's omleggen) en Doom gemaakt. Gewelddadige shooters maken, daarvoor is Carmack speciaal op deze wereld gezet.

De beste multiplayer maps
Als het aankomt op online schieten ben ik verre van een expert. Naast Halo probeer ik de combi van online en schieten vooral te mijden, dat is beter voor mijn bloeddruk. De beste multiplayer maps ooit zou ik dan ook niet zomaar op een blaadje kunnen geven. Gelukkig heeft Dorkly vandaag wel een idee:

10. Nuketown – Call of Duty: Black Ops
9. Blood Gulch – Halo
8. The Sacrifice – Left 4 Dead
7. Rainbow Road – Mario Kart 64
6. Pokemon Stadium – Super Smash Bros Melee
5. Beach – Conker’s Bad Fur Day
4. 2. Chamber of the Flame – Mortal Kombat 2011
3. Gold Rush – Team Fortress 2
2. Facing Worlds – Unreal Tournament
1. Archives with Rockets – GoldenEye 007

Oh wacht, ook niet shooter games mogen meedoen... Dat ik daar niet vanuit ging, geeft maar weer aan hoe erg shooters gameland domineren. Wel leuke lijst zo met die verschillende games, alleen wat heb ik een schijthekel aan de Rainbow Road uit Mario Kart 64. Tergend, maarja, ik en Mario Kart zijn dan ook geen vrienden. Tenslotte, zou ik zelf nog even graag Polar Wharf nomineren uit de party racer Mashed. Uren en uren heb ik samen met vrienden in deze oh zo simpele doch verslavende baan gestopt. 

De Slender Man bakt ook wel eens een eitje

'Game industrie moet opgroeien'
Nog maar eens wat commentaar dan van een spellenmaker. Dit keer mag Quantic Dreams baas en Heavy Rain director David Cage zijn zegje doen. De meneer vindt dat de game industrie eens moet opgroeien en haar Peter Pan syndroom aan de kant moet flikkeren.

"I think we should have more courage in our industry and take more risks, because I think this is what the industry needs now. I mean, how many first person shooters can you make? How many monsters/aliens/zombies can you kill in games? ...there is a moment where you need to grow up as an industry. And you cannot keep up with the Peter Pan syndrome. You need to grow. And I think this is the right time,"

Daarbij geeft David volgens eigen zeggen al het juist voorbeeld:

"...not interested in giving [gamers] 'fun', I want to give them meaning; I don't want to challenge their thumbs, I want to challenge their minds."

Zo, nu David is uitgepraat, zal ik via de Wacht eens mijn twee centen geven. Te beginnen met waar ik het wel mee eens ben, meer innovatie kan geen kwaad. Maar dat is eigenlijk in elke omgeving waar veel geld wordt verdient aan de orde. Hollywood poept ondertussen bijvoorbeeld Paranormal Activity 4 uit. Of de innovatie waar David het over heeft, gepaard moet worden onder 'volwassen worden, opgroeien', is verder de vraag. Laten we niet vergeten dat videospellen ooit bedacht zijn als tijdverdrijf, als vermaak. En dat is nog steeds het primaire doel. Dan kun je moeilijk eisen dat de games zich ineens volzuigen met verdieping en betekenis, klaar om de hersenen te prikkelen als zijnde een diepzinnige film of goed boek.

En sorry, die games van David, die speel ik toch echt gewoon voor de lol. Zo'n interactieve filmvertelling met stukken waarbij je een SWAT team naar eigen inzicht kunt omleggen, dat is gewoon entertainment. Voor 'meaning' en 'mind challenge' kijk ik wel één van mijn eigen vage, artistiek verantwoorde films, of wacht effe, speel ik Braid. Verdomd, das een game... Is er dan toch al wat volwassenheid doorheen geglipt..?

Iedereen naar de klote
'With great power comes great responsibility', zoiets hoef je onze Spidey niet uit te leggen. Helaas gaat niet iedereen even secuur om met zijn of haar powers. Zo'n pilsje (of tien) of jointje bijvoorbeeld kan machtig verleidelijk zijn...

REACTIES (51) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord