Lucasfilm wilde geen Jedi en Force-krachten in Star Wars Jedi: Fallen Order 

Lucasfilm wilde geen Jedi en Force-krachten in Star Wars Jedi: Fallen Order 2020-01-12T15:40:32
Komt binnen bij deze kersverse Weekendwacht en warmt u op met het heetste gamenieuws. Vandaag: Infinity Ward steunt Australiƫ met Outback Pack, Awesome Games Done Quick breekt weer eens records, Lucasfilm wilde geen Jedi in Jedi: Fallen Order en een imposante Skywind-updatevideo. Goedemiddag!

Opbrengsten Outback Pack in Call of Duty gaan naar Australië

Hoewel Infinity Ward en Call of Duty regelmatig negatief in het nieuws komen, gaan er soms ook wel dingen goed – en ja, dan mogen we er ook wel even een nieuwtje over schrijven. Infinity Ward maakt via Twitter namelijk bekend dat de netto-opbrengsten van de ‘Outback Pack’, een Australisch getint DLC-pakket voor Call of Duty: Modern Warfare, volledig naar Australië gaan om te helpen bij de verschrikkelijke bosbranden die daar al maanden woeden. De DLC kost zo’n 20 euro (in CoD-punten), en hoewel we niet precies weten hoeveel daarvan naar Australië gaat - 100% netto-opbrengst staat waarschijnlijk niet gelijk aan het héle bedrag – mogen de handjes wel even op elkaar voor Infinity Ward. Deze actie loopt tot en met 31 januari en de opbrengsten van de Outback Pack (nu ‘Outback Relief Pack’) van vóór deze aankondiging gaan ook naar Australië. Mocht je hem dus eerder gekocht hebben, dan heb je ook een steentje bijgedragen.

            

Lucasfilm wilde eigenlijk dat Star Wars Jedi: Fallen Order een andere game zou worden

Het duurde even voordat de Wacht besloot om Star Wars Jedi: Fallen Order een kans te geven, maar daar heeft hij uiteindelijk geen moment spijt van gehad. Ongetwijfeld een van de beste Star Wars-games ooit gemaakt, in ieder geval op het gebied van lightsaber-combat en droid-schattigheid. Vooral die lightsaber-combat was een speerpuntje voor Game Director Stig Asmussen in de begindagen van het ontwikkelproces, zo blijkt uit een recente Game Maker’s Notebook-podcast, maar Lucasfilm wilde eigenlijk iets anders. Disney en Lucasfilm waren blijkbaar niet erg happig op nóg een Star Wars-project dat zich bezighoudt met Jedi en Force-krachten, en vroegen daarom aan Asmussen om juist een game te maken over bounty hunters – met blasters (en zonder lichtzwaarden).

I pitched, 'Hey, what if we do a game about Jedi and Force powers?' And they were not super comfortable with that. They kind of threw it back and were like, 'What about blasters, and maybe bounty hunters?' I was like, that's not the background of the team that we built. You might as well ask us to start building a racing game at this point. I don't think anybody's really gonna be happy with the results of that.

Weinig mensen hadden kunnen zien aankomen dat Respawn, een ontwikkelaar die bekend staat om z’n uitstekende shooters, met een Dark Souls-/Metroidvania-achtige game in het Star Wars-universum op de proppen zou komen, en het lijkt er dus op dat ze ook bij Lucasfilm verwachtten dat Respawn het ‘gewoon’ bij een soort shooter zou houden. Natuurlijk had Asmussen al een compleet nieuw team opgebouwd om zijn visie voor een Jedi-game uit te voeren en zijn we er nu wel van overtuigd dat Respawn iets anders dan shooters kan maken, maar van dat shooter-stigma kom je toch moeilijk af. Dat is niet alles waar Asmussen heel wat mensen voor moest over zien te halen, want ook op het gebied van de Jedi zei Lucasfilm aanvankelijk ‘nee’. Asmussen respecteerde dit en legt dat zoals je in onderstaand citaat kunt lezen goed uit, maar hij bleef zich wel hard maken voor zijn Jedi-game. Waarom Lucasfilm alsnog overstag ging is onduidelijk, maar het was de juiste beslissing! 

What I came to learn and find out is that, for them, the Jedi is the Holy Grail. To make a game about Jedi, you've gotta earn it. There was a little bit of a back and forth but they could see where I was coming from. So they said, 'Alright, we can start having a conversation about making a game about Force users. But not Jedi.' Then the game comes out and its name is Jedi, so obviously there was a big relationship that needed to be built there.

Star Wars Jedi: Fallen Order
               

AGDQ 2020 brengt 3,1 miljoen dollar op, meer dan 25 miljoen in 10 jaar tijd

In alle jaren dat de Wacht voor PU schrijft is er één evenement dat telkens weer terug blijft keren, en ook nog lang niet lijkt te verdwijnen: Awesome Games Done Quick. Het speedrun-evenement waarin geld wordt opgebracht voor een goed doel is al weer tien jaar oud en heeft met de meest recente editie niet één, maar twee mijlpalen bereikt. Nu Awesome Games Done Quick 2020 is afgelopen kan de opbrengst geteld worden, en het is wéér een record: 3,1 miljoen dollar. De opbrengsten gaan volledig naar de Prevent Cancer Foundation.

Zoals gebruikelijk gingen de donaties op de laatste dag compleet los – aan het begin van de dag stond er nog 1,5 miljoen dollar op de teller, maar dankzij onder andere speedruns van Sekiro, een 2 vs 2 blinde race in Super Mario Maker 2, The Legend of Zelda: Link’s Awakening en natuurlijk Super Metroid Impossible stroomden de dollars weer massaal binnen. Het vorige record werd tijdens de vorige editie van AGDQ gevestigd, maar hield het dus niet lang vol. En dat is zeker niet alles, want qua totaalopbrengsten in de afgelopen 10 jaar is er ook een flinke mijlpaal bereikt; AGDQ heeft in totaal meer dan 25 miljoen dollar opgebracht voor goede doelen. De volgende (zomer)editie staat op de planning voor 21-28 juni, de volgende ‘reguliere’ editie van 3-10 januari van volgend jaar.

Awesome Games Done Quick 2020
                 

Geinige Japanse Yakuza: Like A Dragon-reclames en nieuwe gameplaybeelden

De Japanse release van Yakuza: Like A Dragon staat om de hoek, en dat betekent een hoop nieuwe reclames en beelden van de RPG. Hoewel het nog steeds niet bekend is wanneer de game in Nederland te spelen zal zijn, en je net als de Wacht waarschijnlijk geen hol snapt van wat in onderstaande video’s gezegd wordt (het maakt de absurde reclames niet minder grappig), staat dit achtste deel in de Yakuza-series bij sommige fans hoog op het verlanglijstje. Speciaal voor hen zijn hieronder ook de eerste 15 minuten van Yakuza: Like A Dragon te zien, afkomstig uit een livestream van Famitsu. Verderop in die livestream kun je ook company management, exploratie en gevechten zien en een voorproefje op de DLC krijgen. Ryu Ga Gotoku 7: Hikari To Yami No Yukue verschijnt dus 16 januari in Japan, maar hier moeten we helaas nog wat langer wachten op de Westerse Yakuza: Like A Dragon, die in ieder geval wel nog voor dit jaar gepland staat.


                

Nieuwe Development-video van Skyrim-mod Skywind

De complete Elder Scrolls III: Morrowind, vanaf de grond opgebouwd in de engine van Skyrim. Het klinkt als een belachelijk ambitieus project dat over twintig jaar nog het daglicht niet zal zien, maar de die-hard Elder Scrolls-fans die zich over het Skywind-project buigen zijn al verdomd ver. Dit blijkt maar weer uit een nieuwe Development Video, waarin de makers stil staan bij alles wat nieuw is sinds de laatste update-video. De buitenomgevingen en modellen en textures die daar bij komen kijken lijken zo goed als klaar te zijn, en het resultaat is erg indrukwekkend. En dat is eigenlijk niet heel gek, want als je de video bekijkt krijg je ook een blik op de tools die de ontwikkelaars van dit project gebruiken, en dat ziet er uiterst professioneel uit.

Toch is er nog een hoop werk aan de winkel; het ontwerpen van het interieur van de ontelbare locaties die in de game komen en nog een hoop andere modellen en textures duurt nou eenmaal erg lang, en het team doet het ook nog eens onbetaald. Desalniettemin zijn ze nog altijd op zoek naar ‘industry level’ ontwerpers en 3D-artiesten die een bijdrage kunnen leveren aan de fantastisch ogende zelfgemaakte modellen waar je in onderstaande video een paar van kunt zien. Verder gaat de video in op sound design en UI (en wat er gebeurt om er voor te zorgen dat dit niet als Skyrim maar als Morrowind aanvoelt, ondanks de Skyrim-engine) en op wat er in de toekomst nog meer moet gebeuren voor Skywind eindelijk uit kan komen. Wil je ook een steentje bijdragen? Dat kan, want het team is nog op zoek naar concept artists, QA-leden, projectleiders (met ervaring) en level design artists die dit niveau aankunnen. Heb je wat minder design-skills, dan is er mogelijk wat te doen op het gebied van audio-bewerking en dialogen. Check vooral de officiële Skywind-website voor meer info.

De top comment bij de video is een van niemand minder dan Skyrim-oma Shirley Curry, en als zij jouw fanproject steunt, dan weet je dat je iets goed doet. De Wacht kijkt ook reikhalzend uit naar Skywind, dat langzamerhand het meest ambitieuze fanproject ooit lijkt te worden. Morrowind zag er nog nooit zo goed uit – hell, het lijkt zelfs beter dan wat Bethesda zelf zou kunnen maken. Wist je dat er meer dan 200 voice actors in Skywind zitten? Dat is toch minstens het vierdubbele van Skyrim. En  minstens 10000x zoveel als Fallout 76… En dat zonder microtransacties!

Skywind
               

Zeg, fijne zondag verder, he! Lateeeeehr

via Gfycat

REACTIES (17) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord