UPDATE: Hideo Kojima nu echt weg bij Konami 

UPDATE: Hideo Kojima nu echt weg bij Konami 2015-12-16T10:11:00
Stop de persen! Het wonder is geschied! Kojima’s contract bij Konami is afgelopen en Mr. Metal Gear slaat zijn eigen weg in. Althans, dat zegt een belangrijke Japanse krant. Verder vannacht: al het grote nieuws van de Smash Bros. Nintendo Direct en een VR-game van Crytek. Goedemorgen!

Update:

Het is helemaal zeker dat Hideo Kojima zijn eigen studio heeft opgericht, en een samenwerking is aangegaan met Sony. In onderstaande tweet onthult Kojima het logo van Kojima Productions:

In een aansluitende tweet meldt hij het volgende over het logo: "It expresses the vision of "aiming the new world with the latest technology and pioneering spirit"." Sony maakt gretig gebruik van de nieuwe studio van Kojima door een partnerschap aan te gaan met het brein achter Metal Gear. In onderstaande video wordt deze partnerschap aangekondigd, en Kojima meldt het volgende over zijn volgende project: 

I’m excited to tell you that the first title from this new studio is a collaboration with PlayStation. I’m thrilled to embark on creating a new franchise with PlayStation that will give you all a new and inovative gaming experience, so please stay tuned. 

            

Origineel bericht:

Kojima weg bij Konami, start eigen studio

Het zat er al heel lang aan te komen, maar nu lijkt de kogel eindelijk echt door de kerk. Terwijl Konami onlangs nog wist te verkondigen dat het grote brein achter Metal Gear op vakantie is, zou Hideo Kojima’s carrière bij de software-gigant nu officieel ten einde zijn gekomen. Dat meldt de Japanse krant Nikkei, in een artikel dat onder andere door Neogaffer Zefah in het Engels vertaald is.

Naar verluidt is Kojima’s contract met Konami op 15 december officieel afgelopen en zal hij nu een eigen bedrijf oprichten, waarmee hij games gaat ontwikkelen voor platforms als PlayStation. Hij neemt mensen mee die bij Konami onder hem gewerkt hebben, terwijl de rechten op Metal Gear in handen blijven van Konami. Volgens Nikkei zijn de laatste onderhandelingen met Sony Computer Entertainment al onderweg om Kojima’s volgende game naar PlayStation te brengen. Let wel, dit hoeft nog niet te betekenen dat Kojima vanaf nu exclusief voor Sony gaat ontwikkelen; andere platforms noemt Nikkei gewoonweg niet.

Dit is hoe dan ook goed nieuws, want hiermee lijkt het eindelijk gedaan met drama en de geheimzinnigheid rond Kojima en Konami. Het begon allemaal in maart van dit jaar, toen Kojima’s naam werd verwijderd van promotiemateriaal voor Metal Gear Solid V en de geruchten over zijn vertrek zich opstapelden. Kojima heeft de game wel gewoon afgemaakt, maar ook op de box art van the Phantom Pain was zijn naam uiteindelijk niet te zien. Het absolute en allertreurigste dieptepunt van heel het debakel vond deze maand nog plaats, toen Hideo door Konami verboden werd zijn eigen prijs in ontvangst te nemen bij de Game Awards.

Dus, er is nog geen officiële bevestiging van Konami of Hideo, maar mogen we alvast voorzichtig zeggen dat er een nieuw hoofdstuk is aangebroken voor Kojima-san? De Wacht wenst hem in ieder geval veel succes en hoopt dat hij die kekke Fox Engine ook mee heeft kunnen bietsen, want daar heeft Konami nu toch niks meer aan. Ze zoeken maar nieuwe software voor dat suffe voetbalspelletje van ze.

    

Cloud nu beschikbaar in Super Smash Bros.

Door al het gedoe rond Kojima zou men haast vergeten dat er vanavond ook nog een nieuwe Nintendo Direct was! Deze stond dit keer, en tevens voor de laatste keer, helemaal in het teken van Super Smash Bros. Eén van de aankondigingen waar je nu meteen iets aan hebt, is dat Cloud vanaf vandaag te downloaden is op Wii U en 3DS. Het was al langer bekend dat de blonde zwaardmans naar Smash Bros. zou komen, maar wanneer precies was nog een verrassing.

En zoals bij elke nieuwe aanwinst in het Smash roster, hoort ook bij deze aankondiging een hele dikke illustratie van één van de oorspronkelijke ontwerpers van de betreffende game. Onderstaande afbeelding is gemaakt door Tetsuya Nomura van Square Enix, de character designer van Final Fantasy VII.

      

Corrin en Bayonetta komen naar Super Smash Bros.

Naast Cloud zijn er ook nog twee gloednieuwe fighters aangekondigd voor Nintendo’s bikkelharde vechtspel. Wat dacht je van Corrin uit Fire Emblem, of Bayonetta uit ehm.. Bayonetta? Corrin verschijnt in februari, in zowel mannelijke als vrouwlijke vorm, en brengt nieuwe muziek met zich mee. Bayonetta is ook vanaf februari te koop en introduceert ook de Umbra Clocktower stage.

      

En ook bij deze helden horen twee indrukwekkende illustraties, die zo mooi zijn dat de Wacht ze onmogelijk kon laten liggen. Die van Corrin is gemaakt door de bekende manga artist Yusuke Kozaki en die van Bayonetta door Eiji Funahashi van PlatinumGames.

     

Voor zowel Cloud, Corrin als Bayonetta zijn natuurlijk ook amiibo in ontwikkeling, maar wanneer die in de winkels liggen is nog onbekend. Wel bekend is de releasedatum van de amiibo van Ryu, Roy en Famicom-colored R.O.B.: 18 maart 2016! Mocht je de Nintendo Direct nog in zijn geheel terug willen kijken, met alle informatie over de nieuwe fighters en meer, dan kan dat hier:

     

Assassin’s Creed Syndicate: Jack the Ripper 360 VR trailer

De Wacht is best wel hyped voor virtual reality, al moet hij aan al die gimmicky interactieve VR-trailers nog wel een beetje wennen. Dit exemplaar van de gisteren verschenen Assassin’s Creed Syndicate DLC ziet er dan wel weer heel indrukwekkend uit, Ubisoft weet hiermee hun interpretatie van de Jack the Ripper legende succesvol dwars door je gezicht te rammen. Deze trailer is trouwens ook echt in VR te beleven met een Google Cardboard bril en de mobiele app van YouTube, of via de Oculus App middels de Gear VR van Samsung.

De Jack the Ripper uitbreiding voor Assassin’s Creed Syndicate is nu beschikbaar voor PlayStation 4 en Xbox One, en over een week ook voor PC.

    

Crytek onthult VR-game: The Climb

En bedankt voor het bruggetje, meneer de trailerproducent van Ubisoft, want dit brengt de Wacht mooi bij een game die ook echt met virtual reality te spelen is. Crytek heeft namelijk een Oculus VR-game aangekondigd, genaamd The Climb, waarbij je in first-person rotsen beklimt, op exotische locaties. De trailer oogt prachtig, al zijn de onzichtbare armen wel een beetje freaky. Ook hebben we op de rotsklimschool allemaal geleerd dat je vanuit je benen moet werken, maar dat is Crytek in deze game voor het gemak even vergeten.

The Climb staat gepland om in 2016 te verschijnen, alleen voor Oculus Rift.

     

Elite Dangerous: Horizons launch trailer

Zoals je misschien wel gemerkt hebt ligt het virtual reality-gehalte vrij hoog deze Nachtwacht, en ook Elite Dangerous is een bijzonder geschikte game om te beleven met een VR-headset op je knar! Daar heeft dit item verder echter niks mee te maken, want dit is slechts de launch trailer van de nieuwe stand-alone uitbreiding, of eigenlijk een heel seizoen van uitbreidingen, zoals ontwikkelaar Frontier het noemt. De eerste toevoeging die Horizons brengt is Planetary Landings, waarmee je voor het eerst de oppervlakte van planeten kunt gaan bezoeken. Naadloos, zonder laadtijden enzo. Gewoon naartoe vliegen. Best wel indrukwekkend.

Elite Dangerous: Horizons is nu beschikbaar voor PC. Verwacht in 2016 nog veel meer nieuwe features als onderdeel van deze uitbreiding.

    

Prettige Episode VII dag!
     

REACTIES (62) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord