Games deugen niet 

Games deugen niet 2012-09-17T13:01:40
'Games deugen niet', dat is veelal de boodschap die de media de wereld instuurt. Vandaag kijkt de N8W8 in welke variaties deze boodschap de wereld in gestuurd kan worden. Verder checken we Nathan Drake die zichzelf verkoopt, horen we hoe blij Rocksteady is met Batman, heeft Serious Sam vertraging en sluiten we af met horror op de PS3.

Reclame in Uncharted
Verdomd, als we daar het fenomeen reclame niet hebben. Dit keer in de vorm van broodjeszaak Subway. Zij kapen Uncharted 3 om zichzelf te promoten en dan vooral de multiplayer. Subway klanten kunnen via een code vroegtijdig de Uncharted 3 multiplayer spelen. Tijdens de potjes kunnen ze ook nog speciale items vrijspelen. Wat te denken van een ingame Subway t-shirt of Subway pet?! Inderdaad, fokking bruut. En dan heb ik het nog niet eens over de reclame gehad. Of wacht, dat is niet helemaal waar, Peter Koelewijn heeft dit al met jullie gedeeld.

Ja, wees maar blij dat je niet in Amerika woont. Je zal tijdens je Uncharted 3 avontuur maar worden afgeleid door Subway, niet echt iets waar je op zit te wachten, lijkt me. En, kijken jullie al uit naar een toekomst waar ingame reclame waarschijnlijk steeds vanzelfsprekender zal worden...? Check hier trouwens nog Naughty Dog het Subway gebeuren promoten.

Serious Sam slaat de zomer over
Serious Sam 3: BFE zou ooit nog afgelopen zomer uitkomen. Mooi niet dus, de PC-versie van de game staat nu gepland voor eind november. Wanneer we precies de console-versies mogen verwachten is nog niet helemaal duidelijk. Wanneer de game er ook mag zijn, hij gaat ons sowieso weer het welbekende knalwerk aanleveren vol dwaze guns, hordes vijanden afgewisseld en aangevuld met gigantische vijanden. Enkele nieuwigheden kent de game wel. Zo zijn er dit keer ook handwapens om mee te meppen en hakken, daarnaast kunnen tot 16 spelers de campaign samen doorknallen. Dat zijn niet weinig luitjes...

Games deugen niet
Wij als gamers zijn vooral blij met games, zo is gamen bijvoorbeeld een mooie afleiding na een potje hard werken en kan het uitstekend worden gedaan met een groep vrienden (en een krat pils). Er is echter ook een bepaalde groep mensen die het vooral fijn vindt om met een beschuldigende vinger te wijzen naar het fenomeen gamen. Die groep noemen we meestal: de media. In het nieuws zijn er al heel wat redenen geopperd waarom gamen zo slecht is. Ranker maakte er een mooi lijstje van. Dit is wat games met ons doen, aldus de media:

  • Videogames zijn verslavend
  • Videogames helpt kinderlokkers met kinderen lokken
  • Videogames zijn moordsimulators
  • Videogames zijn slecht voor je sociale eigenschappen
  • Dankzij videogames zijn er meer verkrachtingen
  • Videogames laten kinderen zien hoe je moet martelen
  • Videogames zijn pro-oorlog

Mooie lijst niet? Alles is wel eens geroepen in de media en dan vooral in Amerika. Waar anders? Volgens mij is de lijst overigens niet compleet.Videogames zetten namelijk ook aan tot het eten van paddo's met rare effecten en aliens worden gediscrimineerd; ze worden over een kam geschoren als agressief, dat is oproepen tot haat. Benieuwd wanneer de media dit eens oppikt.

Rocksteady is lekker bezig
Rocksteady is lekker bezig. Dat vinden wij en dat vinden ze zelf ook. Weinig anders valt er te vinden, want de Batman games die ze tegenwoordig uitpoepen, schoppen gewoon keihard kont. Medewerker van Rocksteady, Dax Ginn, kan zich alleen maar vereerd voelen te werken met een grootheid als Batman:

"There's no other character that's as awesome as Batman who's got such an incredible rogues gallery, who's got such and amazing structure for gameplay. All it takes is to give a guy an assault rifle and it changes the entire nature of combat. So you can put Batman up against 30 thugs in the street and just cane them and feel like a total don but as soon as one of them's got a shotgun you have to rethink what you do.”

Toch durft meneer Dax nog niet te zeggen hoe het zit met toekomstige Batman games, die na Arkham City:

“...as long as we're still enjoying it and as long as we feel we can contribute to the Batman universe... That's how it feels. There's some amazing stuff going on with Batman all around the world at the moment and we feel as though we're making our own little contribution in the form of the Arkham-verse. So as long as we've got stories to tell. So long as we feel we can do that and do that really well. "I don't know what's going to happen in the future but right now I feel like we're in a real sweet spot with the games that we're making, the opportunities that we have so I don't really want that to change."

Batman: Arkham City wordt vast geniaal en eind van de maand ligt ie in de winkelschappen.

Speel het origineel
IGN heeft ook een bescheiden lijstje gemaakt, hierin hebben ze games uitgekozen die je maar het best op de originele console kunt spelen. Check:

  • Punch Out (NES)
  • Sonic the Hedgehog (Megadrive)
  • Warlords (Atari 2600)
  • Nightstalker (Intellivision)
  • Tetris (Gameboy)

Ok, het lijstje is misschien niet heel interessant, ik denk dat veel van jullie geen enkel van bovenstaande titels heeft gespeeld en ik vraag me af wie er überhaupt ooit Warlords of Nightstalker gespeeld hebben. Het standpunt wat IGN hier aanhaalt, is daarentegen wel interessant; sommige games zijn gewoon het tofst als je ze op de originele console speelt. Sterker nog, ik denk dat bijna alle games het best tot hun recht komen in de originele versie. Streets of Rage 2, om maar een voorbeeld te noemen, is gewoon 10 keer cooler op m'n oude Megadrive met bijhorende oude televisie. Dat is wel andere koek dan een XBLA download waarbij je elke pixel kunt zien, ook opgepoetst wordt het er niet beter op. Dat er steeds meer te downloaden valt, is verder natuurlijk wel toppie. Alle klassiekers in hun originele staat plus console bezitten, wordt tenslotte wat lastig.

Afterfall: Insanity in beeld
Afterfall: Insanity is een creepy horrorgame voor de PS3, en bij het zien van de onderstaande trailer dacht ik eigenlijk 3 dingen:

  • Huh, waarom heb ik nog nooit eerder het bestaan van deze game opgepikt?
  • Dat ziet er wel even ernstig uit als Dead Space, pittig om daarmee te concurreren.
  • Het wordt hoog tijd dat ze gezichtsanimaties gaan verbeteren.

Tja, om alle punten nog even langs te lopen. Ik had nog nooit eerder van de titel gehoord, terwijl er toch al wel eerder materiaal is verschenen. Verder dringt de onvermijdelijke vergelijking met Dead Space zich al vrij snel op. Das lastig want Dead Space is een ijzersterke franchise. Tenslotte zat ik nog eens naar die gezichten van de personages te kijken. Vooral aan het begin van de trailer, blijven de gezichten zoals vaak toch een beetje houterig. Hier kan de volgende generatie echt vooruitgang boeken. Rockstar heeft al een voorzetje gegeven met LA Noire, kan alleen maar goedkomen. Is toch vet als de personages in (horror)games straks echt doodsangst in hun ogen en gezicht uitstralen?!

REACTIES (46) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord