Final Fantasy 15 slaat E3 over en geeft demo een patch 

Final Fantasy 15 slaat E3 over en geeft demo een patch 2015-04-29T09:25:12
Wat een nieuws over Final Fantasy XV: geen E3, maar wel een patch... Gelukkig heeft de Wachtster ook nog wat ruimte overgehouden voor Broken Age en Super Smash Bros. Verder gewaagde uitspraken van Peter Molyneux en John Smedley die stelt dat World of Warcraft passé is...

Cats <3

FFXV slaat E3 over en geeft demo een patch

Vorige maand kwam Square Enix met een demo van Final Fantasy XV die exclusief bij de eerste oplage van Final Fantasy Type-0 HD zat. Onze Florian schreef een Feature met tricks en liet weten dat je een goede twee uur zoet bent met de main story mission, maar dat er daarnaast nog veel meer te ontdekken is in Episode Duscae. En blijkbaar is er over die paar uurtjes Final Fantasy XV al best veel op te merken. In een presentatie waren Hajime Tabata en Akio Ofuji (marketing manager) er in ieder geval druk mee. Zij namen een lijst door met de meest gehoorde kritiekpunten en beloofden hier mee aan de slag te gaan, zelfs de demo krijgt (hopelijk) tegen het einde van mei een patch.

Aangezien bovenstaande filmpje anderhalf uur duurt en jullie heel misschien wel wat te doen hebben op deze woensdag heeft de Wachtster de moeite genomen wat hoogtepunten voor jullie te selecteren en te sorteren in een handig lijstje. <3

  • De lock-on is waardeloos. Tabata is het eens, maar stelt dat je met R3 een betere lock-on optie kreeg. De demo maakte dat alleen niet genoeg duidelijk. Men gaat dit aanpakken.
  • De camera staat te dichtbij / is slecht te besturen. Tabata vindt dit onacceptabel en stelt dat men nog een boel te doen heeft. Ze gaan overwegen om de speler te laten kiezen tussen camera afstanden.
  • De AI is dom. Tabata wil het gevoel van kameraadschap beter overbrengen en meer ‘bro interactions’ toevoegen. Hij stelt dat de demo maar een klein tipje van de sluier van de mogelijkheden toont en dat dit dus in de uiteindelijke versie van FFXV anders zal voelen. 
  • De framerate dropt steeds. Dit is het grootste kritiekpunt van fans. Tabata stelt dat dit de hoogste prioriteit heeft. Het doel is 1080p en 30fps, maar framerate is voor hen vele malen belangrijker dan resolutie. 
  • Komt er minimap? Jep, Tabata laat weten dat er of een minimap of kompas toegevoegd zal worden en dat men op dit moment kijkt naar een soort radarsysteem dat aangeeft waar vijand en vriend zich bevindt. 
  • Te veel nadruk op MP. Tabata laat weten dat er een dodge actie komt die niet afhankelijk is van MP en dat de uiteindelijke game veel meer combat opties zal krijgen, waarbij de gevechten korter zijn. Dit moet ook de monotonie fiksen die veel spelers ervoeren. 
  • Warpen moet meer mogelijk worden. Tabata laat weten dat de uiteindelijke game veel meer warp punten zal bevatten, vooral in gevechten, waardoor het echt onderdeel wordt van je strategie.
  • Je kunt attacks niet cancelen door te evaden. Tabata is het hier volledig mee eens. Hij zou dit eveneens graag anders zien, zodat je in de uiteindelijke game zeker mid-attack kunt evaden. 
  • Cid is te sexy. Tabata stelt dat ze eigenlijk helemaal geen erotisch personage is, maar dat haar decolleté moet onderstrepen hoe vol energie, en blij en actief ze is. Sowieso stelt hij dat FFXV een bro-trip moet zijn, dus zonder vrouwelijke partymembers, aangezien mannen zichzelf niet kunnen zijn in het bijzijn van vrouwen. 
  • Tabata laat verder nog weten dat de uiteindelijke game een interessante feature krijgt, genaamd Individual Quests. Wellicht komt deze feature ook al mee met de demo, maar dat is nog niet zeker. In principe kies je bij een Individual Quest welke party members je mee wilt nemen, aangezien ze niet allemaal mee kunnen. Hierdoor veranderen gesprekken en combat.

Verder blijkt maar weer eens dat zoveel mensen zoveel meningen hebben en dat zij best verschillend over een game kunnen denken, niet alleen binnen een land, maar zeker daartussen. Zo onderzocht Square de mening van spelers in Japan, Noord-Amerika en Europa. Sowieso blijkt dat de demo het eigenlijk overal goed heeft gedaan, maar dat Noord-Amerikanen het hardst juichen. De Japanners zijn minder enthousiast, vooral omdat zij de personages niet zo leuk vonden, de game te moeilijk vonden en de doelen niet snapten.

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

Tenslotte laat Tabata weten dat FFXV een korte trailer zal krijgen op de E3, maar dat de volgende grote onthulling plaats zal vinden op Gamescom. Daarna zal nieuws volgen op PAX en de Tokyo Game Show.

Zo, dat was een flinke lading nieuws, toch? Maar vertel eigenlijk eens even: hebben jullie wel een beetje zin in deze game?

Broken Age launch trailer

Na al dat leeswerk nu even een fijne launch trailer, namelijk die van part 2 van Broken Age.

Je kunt het tweede deel van Broken Age los scoren voor Android, iOS, Ouya PC, PS4 en PS Vita. Daarnaast kun je ook gaan voor de Complete Edition die beide delen bevat.

H1Z1 belichaamt het nieuwe gamen – WoW is passé

De dagen van de MMO, zoals we die kenden tijdens het hoogtepunt van World of Warcraft, zijn voorbij. Deze uitspraak is uiteraard niet afkomstig van de Wachtster; zij zou nooit zeggen dat WoW passé is. John Smedley (president van Daybreak Games) denkt daar echter heel anders over. Hij stelt dat de manier waarop we gamen veranderd is en dat de typische MMO’s niet meer van deze wereld zijn.

"I firmly believe the days of the WoW-style MMO are over. And that means we have to change with the times. Luckily, we were kind of early on that bus as opposed to late. But we're changing what we're making."

Smedley noemt zijn zombie game H1Z1 daarom liever een ‘session-based online game with a lot of people’. Maar dat klinkt eigenlijk als een vrij lastige omschrijving van een MMO, toch? Verschil ligt hem echter in het feit dat je H1Z1 eerder 45 minuten speelt, aangezien dat volgens Smedley is wat we willen. Niemand raid meer de hele nacht, omdat we minder bereid zijn heel veel tijd in een game te stoppen.

H1Z1

H1Z1 kwam in januari uit via Steam Early Access. Na wat initiële problemen is de game inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht. Maar goed, wat vinden jullie? Heeft Smedley een punt? Willen we gaan nachtenlang meer doorhalen in een game en zijn we er na een uurtje wel klaar?

Trailer overvloed

En jawel hoor, het is weer tijd voor een fonkelnieuwe trailerovervloed. De Wachtster speurde het web af om jullie bewegende beelden te kunnen presenteren van We Are the Dwarves, Submerged en Shadowrun Chronicles.



Molyneux: “Games zijn bijna het dominante medium”

Snel door naar wat andere opzienbarende uitspraken van een grootheid in de game industrie: Peter Molyneux. Leuk weetje: de sollicitatie van de Wachtster naar de heren van Power Unlimited had ze opgeleukt met uitspraken van de maker van Fable, Populous en andere bekende titels. Ze is daarom ook reuze benieuwd naar wat onze malle vriend vandaag weer te zeggen had.

Kortgezegd, gelooft Molyneux nog altijd in games. Hij is zelfs van mening dat het medium nu pas eindelijk zijn echte potentie waarmaakt en bijna de dominante positie heeft bereikt:

“You may think Curiosity was a stupid idea, but I’ll tell you what. When it ended it was the number one trending global topic on Twitter. How cool is that? All it was, was ‘What’s inside the fucking box!’ Can you imagine how that felt? For me, that’s what this industry is. We’ve spent 20 years creating something that Sir Clive Sinclair said would become the dominant entertainment medium. We’re almost there. Now is the time we have to show the world that they don’t need to be anaesthetised by the deluge of rubbish from TV and film, because they can be involved. They can solve puzzles, create things, they can feel good about themselves. That’s why I love what I do.”

Verder sprak Molyneux even over zijn neiging om iets te veel te beloven wat betreft zijn games. Hij geeft toe dat hij fouten heeft gemaakt, keer op keer, maar dat heeft niks met zijn eigen uitspraken te maken… Nee, zijn fout ligt in het feit dat hij telkens weer met de pers ging praten over zijn nieuwe ideeën. 

Peter Molyneux

Een paar maanden geleden liet Molyneux weten dat hij nooit meer met de pers zou praten, maar om de headlines te halen, kun je blijkbaar heel goed je zegje doen op een of andere conventie. Je belandt dan namelijk gewoon alsnog in de Nachtwacht! Op dit moment werkt Molyneux overigens aan een project met de naam The Trail.

Super Smash Bros. maker over komst betaalde DLC

Super Smash Bros. maker Masahiro Sakurai liet vorige maand weten dat de nieuwste games in de serie op 3DS en Wii U betaalde DLC personages gaat krijgen. Een aankondiging die voor veel fans als een verrassing kwam! Dat lag niet eens aan het feit dat er überhaupt DLC zou komen, maar meer aan het feit dat Sakurai toch van mening was dat DLC een scam was, gecreëerd om spelers extra te laten betalen om een incompleet product compleet te maken. Er is echter een verschil volgens Sakurai: in het geval van SSB gaat om een complete game die eerst in zijn totaliteit ontwikkeld is, en waarbij betaalde content pas na de ontwikkeling ter sprake kwam.

Super Smash Bros. for Wii U / 3DS

Bovenstaande is afkomstig uit de column van Sakurai, net als onderstaande uitspraak, waarin hij de beslissing om Super Smash Bros. for Wii U / 3DS betaalde content te geven verder verdedigt:

“Developing the Smash games is the best way to satisfy the most players worldwide. And that is precisely why we decided not only to distribute Mewtwo, but to also reintroduce Lucas, the protagonist of Mother 3, as a playable character. In other words, we plan to release premium DLC (downloadable content) for Smash.”

Sakurai is in ieder geval een soort van verheugd dat hij met een kleiner team nog mag werken aan de continue support aan de game en de productie van nieuwe personages. Ook is hij echter moe... En aangezien personages super veel werk vragen, zullen er volgens hem niet zoveel uitgebracht worden.

Memes en dingen

Vandaag staat Memes en dingen in het teken van dingen waar je nooit te oud voor bent: Sesamstraat en verkleedpartijtjes.

Lekker koesen!

REACTIES (35) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord