Far Cry 3: Take a Trip 

In deze Nachtwacht krijg je de gruwelijke nieuwe trippy trailer van Far Cry 3 te zien! Voordat het zover is krijg je ook nog nieuws over waarschuwingen op games, werkt Ready at Dawn aan een next-gen game, krijgt Mass Effect 3 waarschijnlijk dan toch een ander einde, praat David Cage over zijn visie op next-gen hardware, is Epic Mickey 2 eindelijk officieel aangekondigd en nieuws over BioShock voor de PS Vita. Jawel, weer een absolute MonsterWacht!

Waarschuwing op games
Oke, het volgende bericht is niet echt een gerucht, maar verontrustend is het zeker. Een paar Amerikaanse (where else?) politici hebben namelijk een wetsvoorstel ingediend, om er voor te zorgen dat er straks waarschuwingen op games staan, zoals we dat nu bijvoorbeeld kennen van de pakjes sigaretten! Eeuh, gamen brengt u en anderen rondom u ernstige schade toe?

Volgens de politieke dudes is er absoluut bewijs dat gewelddadige games de gamers agressief maakt en daar moet dan ook voor gewaarschuwd worden. Deze wijsheid krijgen ze van een onderzoek, wat is gedaan naar gewelddadige games in 2002. Als ze hun zin krijgen, hebben we straks de volgende tekst op onze games staan:

"WARNING: Exposure to violent video games has been linked to aggressive behavior."

Belachelijk natuurlijk en ook nog eens lelijk op de soms bijzonder fraaie artwork van de covers van games. De grap is helemaal dat de Entertainment Software Association (ESA) heeft gereageerd op dit voorstel en zegt dat meerdere medische experts, onderzoeksinstellingen en verschillende rechtbanken, waaronder het United States Supreme Court, al lang hebben aangewezen dat het onderzoek dat de politici gebruiken voor hun statement verre van indrukwekkend is.

"Numerous medical experts, research authorities, and courts across the country, including the United States Supreme Court, exhaustively reviewed the research Representative Baca uses to base his bill and found it lacking and unpersuasive. Independent scientific researchers found no causal connection between video games and real life violence."

Tot zover het grapje van de week en laten we hopen dat die maffe Amerikanen dit wetsvoorstel niet serieus gaan nemen. Voor je het weet waait het deze kant op!

Ready at Dawn werkt aan next-gen game
Zijn we allemaal bekend met ontwikkelaar Ready at Dawn? Deze devs zijn verantwoordelijk voor Daxter en de God of War games voor de PSP en met de komst van de PS Vita zou het niet meer dan logisch zijn dat de studio zich nu met de nieuwe handheld van Sony bezighoudt. Niks blijkt echter minder waar, want Ready at Dawn is bezig met een gloednieuwe IP, voor de next-gen consoles!

Ru Weerasuriya, de co-founder en CEO van Ready at Dawn, laat weten dat er zeker wel ideeën waren voor een God of War game voor de PS Vita! Het team had echter meer zin om aan een nieuwe IP te gaan werken en een complete generatie over te slaan.

"It's an idea that was floated as far as what could happen on the Vita. And especially with a platform like that, we were enticed I think by the prospect of doing something on that platform, but it just didn't align with what we wanted. It's something we toyed with for a little while."

Achteraf heeft hij nu zelfs zijn twijfels over de beslissing om niks met de PS Vita te doen, aangezien hij het een prachtig apparaatje vindt.

"There is some stuff on there that just amazed me and made me almost want to go like, 'Wow, maybe we should have done this, maybe we should have split into two teams.' I don't know, but I think it's got a bright future. It just needs the content."

De teamleden werken dus met z'n allen aan een onaangekondigde game voor de next-gen consoles en dat is iets wat Ready at Dawn eigenlijk altijd al heeft gewild.

"When it came to really decide what we wanted to do next, I think most of the guys internally just wanted to do something that, in some ways, we had built this company for. It's taken us time to get there and we've wanted to do new IP, we've been working on it for a while, and we felt the time was right."

"I think the big thing for us was just that we took the decision early to just skip a generation. I know that most people would have jumped on the current generation... most people ask us that, how do you go from a handheld to a next generation console? I think it's the right thing to do. Sometimes you've just got to make your bets and live by them."

Hij heeft nog veel meer te lullen in het verdomd interessante interview, maar daarvoor moet je hier even checken. De Nachtwacht kapt hem af, nadat hij de eerste hints geeft over het nieuwe project:

"What I can tell you is that it's going to follow the lines of the type of games we make. It's going to be an action/adventure game, single player driven mainly, and there might be other components to it, but really, our goal is to tell a story."

David Cage over next-gen
Heb je de prachtige Kara tech-demo van ontwikkelaar Quantic Dream gezien? Tijdens de GDC van afgelopen maand liet David Cage vol trots de beelden zien die aantonen wat de devs met de hardware van de PS3 kunnen doen in real-time en die waren werkelijk fantastisch. Daarna werd zelfs bekend dat de tech-demo al ruim een jaar oud was en de studio al veel verder is met de interne technologie!

David Cage zelf kijkt nog veel verder in de toekomst en denkt dat we over een jaartje of 10 volledig realistische graphics mogen verwachten. De vraag voor hem is echter niet hoe mooi iets er uit kan zien, maar wat je met al die rekenkracht kan doen.

“Technology is the pen to write the book, but it doesn’t write the book for you. The most important thing to me is the content, what do you do with this technology? What do you use it for and what do you have to tell?”

"I think the future, the most interesting feature in the next-gen platforms will be meaningful content. Yeah, technology is great and it’s going to get better and better until you reach the stage where you won’t be able to tell the difference between reality and games. We are what, 10 years from that now? Ok, but what is interesting is what are you going to use this technology for? What do you have to say? And for me meaningful content is the most important thing.”

Dat is nou juist precies wat de Wacht kan waarderen aan deze kerel. Het gaat hem niet om de beste technologie, maar meer om wat het met de spelers kan doen. Games van Quantic Dream moeten echt een doel hebben en vaak gaat het dan om het oproepen van emoties. Heavy Rain blijft één van de mooiste game ervaringen van de afgelopen jaren en de Wacht kan niet wachten op het volgende project, wat jullie? Check tot slot hieronder de vette making of video van de Kara tech-demo. Zeker de moeite waard om even te bekijken!

Mass Effect 3 krijgt ander einde
Je hebt ongetwijfeld het gezeik rond het einde van Mass Effect 3 meegekregen. Een shitload aan fans is op z'n zachtst gezegd niet blij met de ending van de serie en laat dit massaal weten aan BioWare, de ontwikkelaar van de game. BioWare heeft al eerder laten weten naar de feedback te luisteren en blijkbaar heeft het allemaal zin gehad. Yep, jullie hebben het voor elkaar jongens, Mass Effect 3 krijgt een ander einde!

Tenminste, dat zou je kunnen afleiden aan de officiële reactie van Ray Muzyka, de co-founder van BioWare. Hij laat weten heel trots te zijn op Mass Effect 3 en het team achter de game en het doet dan ook pijn om te horen dat zoveel fans het niet eens zijn met het einde van de game.

"As co-founder and GM of BioWare, I’m very proud of the ME3 team; I personally believe Mass Effect 3 is the best work we’ve yet created. So, it’s incredibly painful to receive feedback from our core fans that the game’s endings were not up to their expectations. Our first instinct is to defend our work and point to the high ratings offered by critics – but out of respect to our fans, we need to accept the criticism and feedback with humility."

Hij en het team vonden het moeilijk om de emoties van de spelers te voorspellen na het uitspelen van de serie, maar de gepassioneerde reactie van de gamers heeft BioWare absoluut verrast.

"Mass Effect 3 concludes a trilogy with so much player control and ownership of the story that it was hard for us to predict the range of emotions players would feel when they finished playing through it. The passionate reaction of some of our most loyal players to the current endings in Mass Effect 3 is something that has genuinely surprised us. This is an issue we care about deeply, and we will respond to it in a fair and timely way. We’re already working hard to do that."

Er is namelijk extra content onderweg om wat meer 'closure' te krijgen. Deze content komt naast de al geplande DLC uit, dus is puur om de fans te pleasen.

"Exec producer Casey Hudson and the team are hard at work on a number of game content initiatives that will help answer the questions, providing more clarity for those seeking further closure to their journey. You’ll hear more on this in April. This is in addition to our existing plan to continue providing new Mass Effect content and new full games, so rest assured that your journey in the Mass Effect universe can, and will, continue."

Hopelijk is iedereen zo tevreden en kunnen we deze slechte soap achter ons laten. De Nachtwacht is er wel een beetje klaar mee, wat jullie?

Epic Mickey 2
Newsflash! Epic Mickey 2 is zojuist officieel aangekondigd en krijgt de subtitel 'The Power of Two'. De game kan in co-op gespeeld worden en speler 2 gebruikt dan het konijn Oswald. Het is een drop-in drop-out co-op game, dus je kunt op elk moment inspringen en het konijn wordt in singleplayer mode gewoon bestuurd door de game zelf.

Verder liet bedenker Warren Spector weten dat de characters nu ook een gesproken stem krijgen en zo af en toe liedjes zullen zingen! Ook krijgt Mickey weer zijn kwast, waarmee hij lekker de omgeving kan inkleuren en Oswald heeft een soort afstandsbediening, waarmee hij stroom kan bedienen.

Dat is helaas alle info die we hebben. De game moet ergens aan het einde van dit jaar uitkomen voor de Xbox 360, PlayStation 3 en Wii.

BioShock Vita duurt nog wel even
Tijdens de E3 van vorig jaar klom Ken Levine op het podium van de Sony persconferentie om te melden dat BioShock naar de PS Vita zal komen. Nu blijkt echter dat het nog wel even gaat duren, voordat we BioShock in de palm van onze handen kunnen spelen, aangezien de ontwikkeling nog niet eens was begonnen tijdens de aankondiging! Er werd hem dan ook gevraagd waarom hij zo snel al liet weten dat er een PS Vita BioShock onderweg was, terwijl hij nog niet eens was begonnen met het ontwikkelen van de game.

"Look, generally when I announce something... like with BioShock Infinite we had a whole video to show and it was all fully-formed. With the Vita announcement, it was part of something else obviously. Sony was launching this platform and it was important that they had a show of support from people no matter what stage of development they were at."

"Sony has been such a good partner to us, and I'm not just blowing smoke. Not just on a professional level, but on a personal level they've been really good to us. Every time we see them they take really good care of us. So they asked me to do that and I said okay, even though that's not what I normally do. I tried not to oversell it when I went out there. I just said 'we're doing this'. I didn't want to present something that I didn't have a lot of clarity on at that point."

Of hij nu dan wel wat over de PS Vita BioShock wil zeggen? Nope, we moeten geduld hebben.

"I'm not ready to talk about it until I have something to show you."

Misschien dat we op de komende E3 de eerste beelden te zien krijgen, maar het lijkt er op dat de ontwikkeling van BioShock voor de PS Vita nog op een laag pitje staat. Het gaat echt nog wel even duren dus en het zou de Wacht verbazen als we de game dit jaar nog kunnen spelen. Eerst maar even BioShock Infinite overmeesteren!

Far Cry 3 trailer
Ja, de Wacht weet het. Weer veel te veel gelul in deze veel te lange Nachtwacht, maar dat moet je zien als een opbouw. Een opbouw naar de gruwelijke nieuwe trailer van Far Cry 3! Holy shit, hij is echt weer meesterlijk!

In de trailer zie je hier en daar ook wat oude beelden, maar de vibe van de beelden is echt heerlijk. Keiharde actie en de nodige trip momenten wisselen elkaar af en de prachtige omgeving van het tropische eiland maakt het feestje compleet.

Verder zie je op het einde de pre-order content in beeld. Het gaat om twee exclusieve missies, die samen 40 minuten extra gameplay opleveren. Daarnaast krijg je een Japanese WWII Flare Gun voor de multiplayer. Check de trailer hieronder!

REACTIES (53)