Death Stranding-gameplay, pis-mechanic en nieuwe personages in beeld op Gamescom 

Death Stranding-gameplay, pis-mechanic en nieuwe personages in beeld op Gamescom 2019-08-20T01:23:55
Gamescom is losgebarsten en de hoeveelheid heet gamenieuws loopt nu al de spuigaten uit. In deze Wacht: Kojima doet een boekje open over Death Stranding, de aankondiging van Kerbal Space Program 2, Sony’s overname van Insomniac Games, nieuwe Xbox Game Pass-games en meer. Goedemorgen!

Gamescom barst los met de aankondiging van Kerbal Space Program 2

Tijdens de live openingsavond van Gamescom kwam uitgever Private Division met een speciale aankondiging: Kerbal Space Program 2 is in de maak en komt in de lente van 2020 uit voor PC! De console-versie volgt kort daarna. Meer groene mannetjes, meer planeten en meer (interplanetaire) voertuigen zijn nog maar een fractie van alle toevoegingen en aanpassingen die KSP2 krijgt ten opzichte van Kerbal Space Program uit 2011. Nieuw is ook de ontwikkelaar; Star Theory Games is verantwoordelijk voor de sequel, al laat een woordvoerder van Squad weten dat er gaandeweg wel contact is tussen de twee ontwikkelaars. Enkele Squad-werknemers zullen Star Theory verder nog ondersteunen om de sequel te maken, maar wat dat inhoudt weten we niet. Ze zullen bij Squad in ieder geval het huidige Kerbal Space Program blijven ondersteunen en updaten.

De officiële game-omschrijving van Kerbal Space Program 2 belooft ‘exciting new parts, stunning visuals, colony building, interstellar travel, enhanced modding, and multiplayer’, wat waarschijnlijk veel KBP-fans zal doen watertanden – vooral het multiplayer-gedeelte, waar Star Theory verder z’n bek over houdt. Als de game uiteindelijk ook maar een beetje lijkt op wat we in de onthullingstrailer hieronder aanschouwen, dan is de grafische vooruitgang in ieder geval enorm. Gameplay zit er helaas niet in, maar de trailer bevat verder wel wat ruimtestations, raketbouwerij en een verrassend complexe basis die we hopelijk ook zelf kunnen bouwen.

De ontwikkelaars achter Kerbal Space Program 2 zijn aan een ‘Developer Story Trailer’ te zien verdomd enthousiast, check die hieronder. Geeft je direct een idee van hoe fanatiek sommige fans kunnen zijn als het op Kerbal Space Program aankomt en hoe fucking diep ze bij Star Theory ingaan op de details én de wetenschap. Pas op: veel atmosferische muziek, moeilijke woorden en NASA-liefhebberij. Kerbal Space Program 2 moet rond eind maart 2020 uitkomen op PC (via Steam), kost zo’n 60 euro en zal snel na de PC-release ook uitkomen op PS4 en Xbox One.


                       

Gameplaybeelden, personage-onthullingen, een zeikmechanic en meer over Death Stranding vanaf Gamescom

Hideo Kojima is na vijf jaar van afwezigheid weer teruggekeerd naar Gamescom en hij heeft Death Stranding gelukkig ook niet thuisgelaten. Maar wie hoopte op een handige overzichtstrailer die alles over Death Stranding wel even zou verduidelijken… Tja, vergeten wie Kojima is? Want wat we krijgen is een hoop verwarring, aangevuld met een urineer-mechanic, een cameo voor Geoff fucking Keighley en een blik op twee nieuwe personages, met als toetje nog wat screentime voor Guillermo del Toro en maar liefst zes minuten aan gameplaybeelden. Te beginnen met de eerste gameplaybeelden, omdat we hier een lange tijd op hebben gewacht:

Nee, je wordt niet in de zeik genomen, er is daadwerkelijk een pismechanic waarbij je kunt zien hoe vol de blaas van het personage zit (in milliliter) en het natuurlijk zaak is om de tank te legen. Ergens pissen lijkt een paddenstoel te kunnen laten spawnen, en volgens Kojima kan die belangrijk zijn. Als meerdere spelers op dezelfde plek urineren, kan de paddenstoel van pas komen en zelfs als wapen gebruikt worden.

Verder zien we in de gameplay ook de befaamde ladder, een ‘delivery terminal’ waarbij Sam zijn merch kan verko- HO, is dat niet Geoff Keighley van The Game Awards die een cameo heeft als AI-verkoper? Het is een van vele cameo’s die in de game zullen opduiken, aldus Kojima, die eerder op Twitter al liet zien dat zijn studio bezocht werd door Masahiro Sakurai en regisseur Edgar Wright (die ook gescand is). Erg interessant, maar het maakt de gameplaybeelden er niet veel boeiender op. Hopelijk heeft Kojima nog een paar verrassingen in petto – hoogstwaarschijnlijk wel -, en draait niet de héle game om rondlopen en je baby (en blaas) tevreden houden.

En dan is er nog het nieuwe personage Mama, een eigenaardig vrouwtje die een bijzondere bandt onderhoudt met haar baby. Het lieflijke kindje is namelijk nooit in de echte wereld geboren, nee, ze is geboren in die andere wereld – ‘the other side’ – maar omdat de twee nog met een navelstreng aan elkaar vast zitten kan ze geen kant op. The fuck? Precies. Baby soort van dood, mama leeft, maar mama zit vast op één plek vanwege een soort transcendentale navelstreng. Hopelijk bevat de Collector’s Edition een monster van wat Kojima rookte tijdens het schrijven van dit verhaal, de Wacht vindt al die vage shit in ieder geval naar meer smaken.

Tot slot nog een in-game cutscene met Deadman, het personage van Guillermo del Toro. Opvallend is dat hij hier is te zien als een of andere hologram, wat de vraag doet oproepen waarom hij eigenlijk Deadman heet en waar zijn lichaam echt is. Mocht je meer willen weten over de mysterieuze baby die Norman Reedus’ personage bij zich draagt en van afhankelijk lijkt te zijn, dan is deze scene ook zeker iets voor jou. Deadman legt namelijk het een en ander uit over de verbinding tussen de baby, zijn moeder, de ‘andere kant’ en Sam, maar roept daarbij in Kojima-stijl alleen maar meer vragen op. Death Stranding komt op 8 november uit voor PS4.


                  

Sony koopt Spider-Man-ontwikkelaar Insomniac Games

Sommige mensen vroegen het zich 20 jaar geleden al af, waarom koopt Sony Insomniac Games eigenlijk niet? De maker van onder andere Ratchet & Clank en Resistance gaat immers al sinds mensenheugenis hand in hand met PlayStation, maar het heeft tot gisteren geduurd voor Sony daadwerkelijk de knoop doorhakte. Insomniac zal nu exclusief games voor de PlayStation 4 en diens opvolgers maken, zo bevestigt Sony.

De ontwikkelaar staat natuurlijk bekend om de originele Spyro-trilogie, Ratchet & Clank en Resistance, maar maakte ook enkele VR-games voor Oculus. Geen van die games is uitgekomen voor PlayStation VR. Het állerbekendst is Insomniac vandaag de dag misschien wel vanwege Spider-Man – je weet wel, de tofste superheldengame ooit –, dat volgens Sony sinds zijn release 13,2 miljoen keer verkocht is. Combineer die dikke mep geld, de Insomniac-overname en het einde van het verhaal van Marvel’s Spider-Man en je komt tot de conclusie dat een Spider-Man-sequel wel in de maak móét zijn, ook al is die nog niet officieel aangekondigd. PlayStation 5-materiaal, waarschijnlijk!

                  

Xbox Game Pass krijgt Devil May Cry 5, Age of Empires: DE, Kingdom Come: Deliverance en meer in augustus

Microsoft heeft weer eens diep in de gamesbuidel getast en wat nieuwe titels gevonden om bij de lijst met Xbox Game Pass-games te pleuren. Op Xbox One kunnen Game Pass-bezitters aan de slag met de ijzersterke hack & slash Devil May Cry 5, en PC-spelers vinden een exclusieve titel in de vorm van Age of Empires: Definitive Edition (die nu trouwens ook via Steam te spelen is, maar dat terzijde). Dat is niet alles, want met Stellaris, Ape Out (22 augustus), Kingdom Come: Deliverance (22 augustus), The Bard’s Tale 4 (27 augustus) en Blair Witch (30 augustus) zijn er genoeg andere ‘nieuwe’ titels waar je uit kunt kiezen in aanloop naar september.

                   

Dead by Daylight gaat samenwerking aan met Stranger Things

Het verbaast de Wacht telkens weer hoe Dead by Daylight, een horrorgame die niet bepaald overladen wordt met razend enthousiaste reviews, het flikt om samen te werken met grote horror- en thriller-franchises. Nu hebben ze Stranger Things op de kop getikt, en hoe. De Demogorgon wordt de nieuwe killer, terwijl Nancy Wheeler en Steve Harrington als survivors rond zullen moeten rennen op een nieuwe Stranger Things-map. Dat die twee al sinds seizoen 1 nog amper samen op beeld worden gebracht mag daarbij de pret niet drukken, want ook de Demogorgon zelf stamt uit dat seizoen. De Stranger Things-update zal in september uitkomen voor zowel PC als consoles.


                  

Blasphemous komt op 10 september uit voor PS4, PC, Xbox One en Switch

Metroidvania’s met pixels zo ver het oog reikt worden er vandaag de dag wel meer gemaakt, maar weinig van die games lijken zo fucked up als Blasphemous te worden. Nee, niet fucked up qua gameplay – dat lijkt een solide Metroidvania-ervaring inclusief wapens, upgrades en platformgameplay te worden – maar vooral qua uitstraling. Groteske wezens, een naargeestig verhaal, bizarre omgevingen en vijanden en ga zo nog maar even door; Blasphemous ziet er verdomd interessant uit, dus laat 10 september maar komen. De game komt uit op Nintendo Switch, Xbox One, PS4 en PC.


             

First-person ninja-fps Ghostrunner onthuld

Ghostrunner zou wel eens een verrassing kunnen worden, want de eerste onthullingstrailer belooft enorm fast-paced gameplay met first-person freerunning en combat die bestaat uit ‘one-hit-one-kill’-gevechten en bullet-time-mechanics. Gooi een cyberpunk-uitstraling in de mix, gooi er een zwaard bij en voor je het weet heb je lekker snel en bloederig ogende Ghostrunner. Of de game ook nog een leuk verhaal bevat en de gameplay buiten deze paar beelden nog wat interessante twists bevat, dat valt nog te bezien. Ghostrunner komt in 2020 uit voor PC, Xbox One en PS4, een specifieke releasedatum ontbreekt nog.


                  

Watch Dogs Legion legt Play As Anyone-concept uit op Gamescom

Ook Watch Dogs Legion is van de partij op Gamescom met een verse trailer. Hierin wordt nog maar een keer haarfijn uitgelegd hoe het Play As Anyone-gedoe precies werkt en hoe jij als speler nieuwe personages zal rekruteren. De trailer bevat onder andere een personage dat 0,5x damage ontvangt mits hij een paar pilsjes achter de kiezen heeft en een oude zak die verdomd goed uit de voeten kan met een geweer maar elk moment dood neer kan vallen. Aangezien er permadeath in de game zit voor elk van deze personages, zal je er in jouw playthrough een hoop de revue zien passeren.

Elke inwoner van Londen kan gerekruteerd worden mits je hun ‘origin story’-missie kunt voltooien. Als ze eenmaal bij jou horen kun je ze een class toewijzen die past bij hun stats, ze in de open wereld (en in missies) besturen, en ze levelen om nieuwe skills vrij te spelen. Permadeath is dus zeker iets om rekening mee te houden; zelfs in het heetst van de strijd kan je ervoor kiezen je over te geven aan de politie o.i.d., zodat je favoriete personages zo wat langer in leven blijft. Op dat moment gaat het personage wel naar de bajes, maar daar kun je hem uit krijgen met behulp van een advocaat. Klinkt toch wel leuk, zo’n stad vol speelbare personages. Watch Dogs Legion komt op 6 maart 2020 uit voor PC, Google Stadia, PS4 en Xbox One.

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord