Bioware werkt aan een redesign van Anthem 

Bioware werkt aan een redesign van Anthem 2020-02-11T08:36:54
Bioware gaat Anthem flink op de schop nemen met een redesign, Dragon Ball Z Kakarot is een groot succes en Cliffy B had bijna een shooter in het Alien-universum gemaakt. Dat en meer in deze nieuwe Nachtwacht!

De kop van de week is er weer af, de storm is weer een beetje gaan liggen, en een verse Nachtwacht staat nu voor je klaar!

Dragon Ball Z Kakarot is al anderhalf miljoen keer verkocht

Terwijl er gisteren een derde seizoenspas voor Dragon Ball FighterZ is aangekondigd, is nu ook duidelijk dat de nieuwe game in de franchise - Dragon Ball Z Kakarot - een succes te noemen is. Er zijn inmiddels namelijk al meer dan anderhalf miljoen exemplaren van verkocht!

Het spel kwam afgelopen maand uit, dus dat is vrij snel. Het spel verkoopt echter niet zo rap als Dragon Ball FighterZ, dat in de eerste week van release twee miljoen keer over de toonbank ging.

In Dragon Ball Z Kakarot doorloop je de gehele DBZ-serie. Rpg-elementen worden natuurlijk met de gebruikelijke gevechten gecombineerd. Er is overigens ook een seizoenspas voor Kakarot beschikbaar, al moet Bandai Namco nog onthullen wat daar allemaal in zit. Fans speculeren over Dragon Ball Super-content.

Dragon Ball Z Kakarot


Space Channel 5 VR komt later deze maand uit

Kennen we Sega's Space Channel 5 nog? In deze franchise dans je met hoofdpersonage Ulala door science-fiction achtige gebieden. Een ritmegame dus, maar met een hóóp stijl! Er zijn twee games verschenen (het vervolg had zelfs Michael Jackson in een bijrol), en diverse spin-offs, maar inmiddels hebben we al een geruime tijd niets van de serie vernomen.

Tot nu dan, want een compleet nieuwe game in de reeks komt op 26 februari in Europa uit. Space Channel 5 VR: Kinda Funky News Flash richt zich zoals de naam al verraadt op virtual reality, en het spel wordt speelbaar op PlayStation 4 (via PlayStation VR) en PC (via HTC Vive, SteamVR en Oculus Quest). Er zitten zelfs diverse leden van het oorspronkelijke ontwikkelteam in de studio die deze game heeft gemaakt!

Tijd om écht te dansen dus!


Phil Spencer over Xbox Series X-exclusiviteit en toekomstige VR-ondersteuning

Eerder liet Microsoft al weten dat de games die het bedrijf de eerste jaren op Xbox Series X - hun nieuwe console die eind dit jaar lanceert - uitbrengt, ook op de Xbox One (X) speelbaar worden. Niet alle gamers lijken dat op prijs te stellen; sommigen denken dat het beter is dat de console meteen exclusieve games krijgt om een aankoop te rechtvaardigen.

Xbox-topman Phil Spencer heeft daar een heel andere kijk op, zo blijkt uit een nieuw interview met Gamertag Radio. Volgens hem worden zo 'gamers centraal gesteld in plaats van het bedrijf'. Hij zegt:

'Een van de voordelen die we hebben binnen Microsoft is dat we al jaren nauw verbonden zijn aan de ontwikkelingen op het gebied van PC. Wanneer we tegenwoordig naar het PC-ecosysteem kijken, zien we een aantal van de beste, grafisch intensieve games op high-end PCs, en sommigen van die games kunnen ook gewoon draaien op een PC die een paar jaar oud is en veel minder capaciteit heeft. Dankzij de staat van engines en mogelijkheden tegenwoordig kunnen ontwikkelaars volledig gebruikmaken van de hardware die voor hen staat.

Met dat in het achterhoofd hebben we de strategie van Series X bepaald - we wilden een gaming console ontwikkelen die het best mogelijke naar de televisie brengt, en ontwikkelaars unieke mogelijkheden geven waarmee ze de beste games kunnen maken. Maar je wil niet iedereen buitensluiten en je wil het samen met ontwikkelaars doen, want zij willen een zo groot mogelijk publiek bereiken. En ja, je moet altijd afwegingen maken.

Ik ga niet voor elke third-party studio bepalen wat ze moeten ondersteunen, maar in de hedendaagse wereld zie je dat gamers spellen willen spelen met hun vrienden, onafhankelijk van het platform dat zij hebben. Mensen willen de grootste selectie aan games en ontwikkelaars willen de best mogelijke technologie gebruiken. We hebben ons plan samengesteld met deze drie factoren in het achterhoofd en we hebben het idee dat op de goede weg zitten.'

Duidelijk Phil! Hij had in het interview nog meer te zeggen, bijvoorbeeld over VR-ondersteuning:

'Er werken veel mensen die ik ken aan goede VR-games, en ik wil niet het idee geven dat ik dat niet waardeer. Ik wil wel dat consumenten onze focus begrijpen. Dus als iemand aan het wachten is op een VR-headset voor Series X rond lancering - dat gaan we niet doen. Maar ik hoop dat VR niet verdwijnt, ik hoop dat het groter wordt. Ik hoop dat het zo belangrijk wordt dat we er niet omheen kunnen en we het moeten ondersteunen.'

Voorlopig dus geen VR-headset voor Xbox-consoles, maar dat kan in de toekomst veranderen. Aan de andere kant: juist door het te ondersteunen kan het groter worden!

Xbox Series X


THQ Nordic richt nieuwe studio voor shooters op

Uitgever THQ Nordic heeft een nieuwe ontwikkelaar in het leven geroepen. Nine Rock Games moet zich richten op het maken van shooters en survivalgames. De studio is gesitueerd in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije, en wordt geleid door David Durcak, die al heel wat jaartjes meeloopt in de industrie en recentelijk werkte aan DayZ. 

Durcack zelf heeft er in ieder geval zin in: 'We kijken er naar uit om ons te settelen in het kantoor, de grootte van ons team te optimaliseren en te beginnen aan ons project. Met THQ Nordic als partner heeft ons talent de perfecte manier gevonden om aan het project te werken.'

Meer informatie over het spel dat in ontwikkeling gaat komt in de toekomst - meer details zijn er vooralsnog helaas niet. Inmiddels heeft THQ Nordic twaalf studio's en staan er diverse games op de planning, waaronder Destroy all Humans en Biomutant. Het bedrijf zit onder hetzelfde dak als Koch Media en Deep Silver.

THQ Nordic


Nioh is 3 miljoen keer verscheept

Dat Nioh een succes is, mag geen verrassing heten, maar sinds de lancering in februari 2017 zijn er toch maar liefst 3 miljoen exemplaren van de game verscheept! Dat heeft Koei Tecmo laten weten. Het gaat om exemplaren die wereldwijd aan winkels zijn geleverd, alsmede de digitaal verkochte exemplaren. 

Nioh was eerst alleen beschikbaar op PlayStation 4, maar kwam in november 2017 ook uit op PC, dat vast ook lekker heeft bijgedragen aan het totale aantal. Fans worden binnenkort eindelijk beloond voor het wachten, want op 13 maart komt het tweede deel uit!

Nioh


Bloodroots verschijnt eind deze maand op PS4, Switch en PC

De indiegame Bloodroots had eigenlijk in 2019 al moeten verschijnen, maar werd uitgesteld naar dit jaar. Nu hebben we een precieze releasedatum: het spel komt op 28 februari uit op PlayStation 4, Switch en PC. Op PC is de game exclusief via de Epic Games Store beschikbaar. Het spel kost 15,99 euro, maar reserveer je hem op EGS, dan ontvang je tien procent korting.

In deze snelle actiegame kruip je in de huid van Mr. Wolf. Hij mag onder invloed van jouw knoppencombinaties een hoop vijanden opruimen. In plaats van een vaste set wapens gebruikt hij daar allerlei objecten uit de omgeving mee. Van zwaarden en bijlen tot een ladder en een vishengel!

Hoe dat er aan toe gaat, zie je in onderstaande trailer.


Bioware werkt aan een redesign van Anthem

Bioware is bezig met een redesign van Anthem. Dit in plaats van net als vorig jaar diverse updates en uitbreidingen uit te brengen. Dat meldt Casey Hudson in een nieuwe blogpost. Hij vertelt:

'Het afgelopen jaar heeft het team hard gewerkt aan het verbeteren van de stabiliteit, prestaties en kwaliteit (van de game) terwijl ze drie seizoenen aan content en features hebben geleverd. We hebben ook jullie feedback gehoord over dat Anthem een bevredigendere loot-ervaring nodig heeft, betere progressie en een end-game die meer voldoening geeft. Dus we erkennen dat er nog fundamenteel werk gedaan moet worden om de volledige potentie van de ervaring te bereiken, en dat vergt een substantiëlere heruitvinding dan een update of uitbreiding.

De komende maanden gaan we ons richten op de redesign van de ervaring op de lange termijn, en specifiek de core gameplay loop aanpakken met duidelijke doelen, motiverende uitdagingen en progressie met betekenisvolle beloningen, terwijl we het plezier van vliegen en vechten in een grote science-fantasy-setting behouden. Om dat goed aan te pakken, doen we iets dat we voorheen vaker hadden moeten doen: een gefocust team de tijd geven om te testen en dat te blijven herhalen, en zich allereerst op de gameplay te richten.'

Dat klinkt veelbelovend, maar Anthem-spelers willen waarschijnlijk geen woorden maar daden zien. Bioware houdt de huidige versie van Anthem natuurlijk speelbaar, maar nieuwe seizoenen komen voorlopig dus niet zodat men zich kan focussen op een nieuwe versie van het spel. Evenementen, het verversen van de in-game winkel en herhalingen van afgelopen seizoenen zullen tot eind deze maand plaatsvinden.

Anthem


Cliffy B had gesprekken om een Alien-shooter te maken

In de categorie 'wat had kunnen zijn', levert Cliff Bleszinski van het inmiddels opgeheven Boss Key Productions (en in een ver verleden de ontwikkelaar van de Gears of War-reeks) op Twitter dit opmerkelijke nieuws: hij was met zijn huidige studio in gesprek met Fox om een first person shooter te maken die zich afspeelde in het Alien-universum.

In de game zou Ellen Ripley een belangrijk personage spelen - het zou de 'Cortana/Anya' van de game worden. Spelers zouden een volwassen versie van Newt besturen en de game zou zich op aarde afspelen. Weyland-Yutani zou de Xenomorph inzetten als wapens in een 'Black Mesa-achtige faciliteit'. Daarbij zouden alle Alien-films na Aliens - de tweede film in de reeks - niet als canon tellen voor de game.

De game zou alleen nog maar in een vroege conceptfase hebben bestaan, en de gesprekken tussen Boss Key en Fox hielden op toen Disney Fox kocht. Helaas pindakaas!

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord