WildStar: Adventures mode 

WildStar: Adventures mode 2014-02-18T18:32:53
Alie is nooit vies van een nieuwe MMO. Speciaal voor jullie checkte ze daarom de Adventures in WildStar. Deze laten zich volgens haar nog het beste omschrijven als story-driven dungeons. Sowieso leuk, maar ze werd helemaal blij toen ze daarbij een stelletje andere journalisten finaal van de damagemeter mocht vegen.

Vorige week had ik mijn tweede kennismaking met de MMORPG WildStar. Al eerder mocht ik de game twee uur checken voor een Let’s Play met Nick. We levelden een beetje en genoten van het actieve combatsysteem, het leuke verhaal en de kleurrijke graphics. Kort gezegd: ik heb me twee uur lang uitstekend vermaakt met deze game. Ik was dan ook blij dat ik uitgenodigd werd om de game aan een nadere inspectie te onderwerpen door de zogenaamde Adventures te checken.

WildStar

 

De Caretaker

Zoals elke zichzelf respecterende MMO heeft WildStar dungeons, raids en battlegrounds. Daarnaast is er echter nog een element toegevoegd, namelijk Adventures. Deze Adventures zijn gesimuleerde scenario’s gecreëerd door de Caretaker. Deze Caretaker is een AI die is achtergelaten door de oorspronkelijke bewoners van de planeet Nexus, waar WildStar zich afspeelt. Hij werd gebruikt om bepaalde experimenten te overzien. Hij is echter nooit uitgeschakeld en heeft zichzelf ten doel gesteld om al die nieuwe bewoners van zijn planeet te testen. Hij probeert, door ze op deze manier te bestuderen, meer over hun reacties in bepaalde situaties te weten te komen.

De simulaties waaraan hij de spelers blootstelt zijn gedeeltelijk gebaseerd op dingen die in de ‘echte’ wereld gebeurd zijn, maar dan met een twist. Hij neemt bepaalde elementen en laat er vervolgens zijn eigen fantasie op los, waardoor er een geheel nieuw verhaal ontstaat. De Caretaker heeft echter een split personality overgehouden aan zijn verlatingstrauma, waardoor hij een evil side heeft ontwikkeld. Hij maakt simulaties dan ook maar al te graag erg gevaarlijk voor de nietsvermoedende spelers.

 

Adventures versus dungeons

Zoals je dat gewend bent in de meeste MMO’s ga je dungeons met z’n vijven binnen. In WildStar geldt dit ook voor de Adventures. Men neme drie dps, een tank en een healer en je hebt een party. Maar Adventures zijn zeker anders dan dungeons. Adventures bevatten meer RPG-elementen, zoals een (meer) open world, keuze-opties, en een diepere storyline, terwijl dungeons veel meer een lineair verloop hebben en het vooral draait om het goed uitvoeren van bepaalde tactics voor de vele gevechten. Oftewel: Adventures kenmerken zich door interessante gameplaymechanics en dungeons door interessante fightmechanics.

De ontwikkelaar heeft deze scheiding tussen dungeons en Adventures aangebracht, zodat spelers hun ervaring in WildStar kunnen baseren op hun eigen speelstijl. Vind je het leuk om vast wat te trainen voor raids en wil je verschillende tactics onder de knie krijgen? Dan is het logisch om flink wat dungeons te gaan doen. Maar wil je juist genieten van de lore en vind je het interessant om te kijken wat verschillende keuzes betekenen voor het verhaal dan is het juist logisch om Adventures te gaan spammen.

De nadruk ligt bij Adventures heel erg op de impact van bepaalde keuzes. Bij de eerste Adventure, die ik heb gecheckt, zijn er vijf van deze keuzemomenten, waarbij elk keuzemoment je drie opties biedt. Elke party-member stemt voor een bepaalde keuze, waarbij de meeste stemmen gelden. Op deze manier zal de Adventure elke keer dat je ‘m runt anders zijn. De ene keus leidt namelijk tot een nieuwe keuzeset. Kies je de eerste keer voor A dan zal je daarna keuzes XYZ krijgen, maar koos je de eerste keer voor B dan krijg je daarna de optie tussen UVW. Oftewel je eerste keuze bepaalt de tweede keuze, waardoor het scenario in een Adventure elke keer anders kan zijn. Soms kruisen de paden tussen de verschillende routes zich wel, maar elke keuze leidt je sowieso naar een nieuwe mogelijkheid tussen de volgende drie opties. Dit levert uiteindelijk een flink aantal mogelijke scenario’s op. Elke keuze heeft zodoende consequenties voor het verhaal, maar bijvoorbeeld ook voor de moeilijkheidsgraad van je Adventure.

WildStar Adventure voorbeeld keuze-optie

 

Mentoring en Veterans

Vanaf level vijftien kun je aan de slag met Adventures, waarna je elke vijf levels nieuwe groupcontent unlockt. De Adventures die je vrijspeelt, zijn in eerste instantie geheel afhankelijk van de factie die je hebt gekozen. De Exiles krijgen andere Adventures dan de Dominion. Pas wanneer je de Veteran-rank hebt behaald, door level 50 te bereiken, kun je de Adventures van beide kanten checken. Deze zijn dan uiteraard wel extra pittig, zogenaamde hard modes, en worden gekenmerkt door interessantere mechanics.

Er is trouwens geen maximum level voor het doorlopen van bepaalde Adventures: je kunt op level 25 altijd nog een level 15 Adventure doen. Je level wordt in dat geval namelijk naar beneden geschaald, waardoor je met iedereen in een party kunt joinen. Men noemt dit Mentoring en je krijgt hiervoor een flinke Renown boost (je social currency in WildStar), waarmee je bijvoorbeeld items kunt kopen voor housing en dergelijke. Natuurlijk krijg je ook aan het einde van de Adventure een reward in de vorm van gear. Deze is afhankelijk van hoe goed jij en je party het gedaan hebben. Een vrijwel foutloze run zonder deaths levert betere rewards op dan een ware slachtpartij.

WildStar Adventure begin gebied

 

Riot in the Void

De Adventure die wij gecheckt hebben, ‘Riot in the Void’,  is de allereerste Adventure die je aan de Dominion kant kan checken. Het verhaal speelt zich af in de Astrovoid, een verhulde en zwaar beveiligde gevangenis. Het is dan ook nog nooit iemand gelukt om te ontsnappen. Drie van de meest gevaarlijke gevangenen gaan het echter alsnog gewoon proberen: ze hebben een full-scale prison break in werking gezet. Aan jou de taak om te zorgen dat de rust wederkeert. Na deze introductie door de Caretaker ren je al snel van cover naar cover om gevangenen te drillen voor informatie. Je wordt hierbij door snipers in de gaten houden, die je zonder pardon neerknallen wanneer je te traag bent. Al snel kom je voor je eerste keuze te staan: welke sectie van de gevangenis willen we als eerste aanpakken en schoonvegen. Er verschijnt een pop-up met de verschillende opties. Uiteindelijk kiezen wij ervoor om de mining equipment veilig te stellen. Door deze eerste keuze belanden we dus ook automatisch bij een andere tweede keuze dan wanneer we ergens anders heen waren gegaan.

Maar goed, het feit dat Adventures meer verhalend zijn, betekent niet dat er niet gevochten moet worden. Onderweg naar de mining equipment verschijnen de eerste mobs, zogenaamde patrols, die steeds weer blijven spawnen. Zaak is dus om wederom te blijven bewegen en voort te maken. Om eerlijk te zijn, voelt het begin van deze Adventure best dungeon-achtig aan... De ontwikkelaar legt uit dat dit bewust is gedaan omdat het voor nieuwe MMO-spelers een eerste introductie is tot groupcontent en zij op deze manier kennis kunnen maken met alle verschillende aspecten hiervan. Eenmaal aangekomen bij de mining-equipment moeten we echter een soort memory game spelen, waarbij je een bepaalde combinatie dient te herhalen. Dit soort aparte mechanics kenmerkt het verschil tussen een dungeon en een Adventure. Na nog een aantal keuzes te hebben gemaakt, komen we uiteindelijk bij een boss, de aanstichter van de opstand. Deze vraagt enig teamwork en is veel minder straight forward dan ik had verwacht, denk: verschillende fasen en attacks die geïnterrupt kunnen worden. Adventures zijn dan ook niet plots super makkelijk in vergelijking met dungeons. Het is de mix tussen keuze-opties, grappige gameplay mechanics en gevechten die deze eerste Adventure kenmerkt.

WildStar Adventure einde

 

Andere Adventures

De eerste Adventure bevat dus naast de typische keuze-opties een aantal elementen die niet zouden misstaan in een ‘gewone’ dungeon. Dat er echter weldegelijk verschil is tussen een Adventure en een typische dungeon bewijst het overzicht van de andere Adventures in WildStar.

The Hycrest Insurrection
De boeren in Hycrest zijn het zat! Je gaat undercover als saboteurs om de opstand te steunen en de Dominions een lesje te leren. Span je samen met een Black Hood agent, een verbitterde rancher die zijn vrouw wil wraken of een boerendochter die wel samen met je de hooizolder onveilig wil maken?  

War of the Wilds
Achtergrondverhaal? Who cares! Deze Adventure is sterk gebaseerd op MOBA’s. Je vecht voor territoriale dominantie in een arctische setting, terwijl jij, je team en een legioen Skeech het opnemen tegen de vijf sterkste computergestuurde champions. Ze proberen control points in handen te krijgen en bosses af te maken, maar dat laat jij uiteraard niet zomaar gebeuren. 

Crimelords of Whitevale
Nietsvermoedend keren jij en je mede Blood Scions (een gevaarlijke biker gang) terug naar je headquarters. De boel is afgebrand en al je maten zijn vermoord. Die rivaliserende bende moet nodig een lesje geleerd worden! Tijd om te herbouwen en erop uit te rekken. Je vormt alliances en neemt deel aan missies. En ach, als je getuigen niet meewerken, verzin je daar vast wel een trucje op. 

Siege of Tempest Refuge
Zin in een potje tower defence? In deze Adventure verdedig je het fort Tempest Refuge tegen steeds sterker wordende waves invaders. Zet elke rocket trooper, rifleman, warbot en saboteur in om de indringers af te slaan.  

Malgrave Trail
In deze Adventure leid je een karavaan vol met sci-fioneers en dieren door een bloedhete woestijn op zoek naar een veilige plek. Tegelijkertijd moet je ze voorzien van supplies, maar kun je ze ook trainen. Een voorbeeldje dus van het belang van je gekozen Path (scientist, explorer etc.). Helaas werkt de omgeving niet mee: zandstormen, zwermen insecten, ziektes en bandieten zorgen ervoor dat het een barre tocht wordt.

WildStar

Jammer genoeg was er geen tijd om een van bovenstaande Adventures te checken, want een aantal beloven erg tof te worden. Sowieso vind ik het een goede zet om mensen binnen dezelfde game toch hun eigen beleving te laten creëren. Ben je niet zo’n fanatieke speler die van raids en dungeons houdt, dan heb je in ieder geval nog genoeg te doen. En sowieso kan een beetje afwisseling nooit kwaad.

WildStar staat gepland voor een release in het voorjaar, maar tot die tijd kun je altijd nog proberen een bèta invite te bemachtigen. En wil je nog meer over de game te weten komen? Check dan vooral Nick zijn preview.

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord