We spraken met de Europese eSportsbaas van Riot Games 

We spraken met de Europese eSportsbaas van Riot Games 2016-07-26T16:43:00
Het zesde seizoen van League of Legends loopt nog tot eind oktober, maar achter de schermen zijn ze al bezig met het volgende. Brutus had de kans om een exclusief interview te hebben met Jason Yeh, de Europese eSports-baas van League of Legends, die onder andere aan gaf dat Riot onderzoek doet naar Nederlandse livestreams.

Jason Yeh, hoofd van eSports EU, is een veteraan bij Riot Games, hij werkt al zeven jaar bij de ontwikkelaar en de laatste drie jaar was dat in Europa voor de Europese LCS (League of Legends Championship Series), de hoogste eSports-divisie voor League of Legends. Hij kwam op deze positie terecht omdat Riot Games voor de Europese kijker zelf een eigen programma wilde maken, eerder werd het nog uitbesteed. Behalve de LCS kwam ook de CS (Challenger Series), een tweede divisie, naar Europa onder zijn aanvoering.

Brutus sprak Yeh over Europa, voetbalteams die eSports-teams opstarten en Nederlandse livestreams.

Riot Games

Brutus: Hoe gaat het nu met de Europese League of Legends scene, jullie zijn bijvoorbeeld veel groter dan in 2013 toen jullie begonnen.

Jason: We hebben zeker weten een publiek kunnen bouwen voor eSports in Europa. Dit heeft voor een groot deel te maken met de grote groei van Europese League of Legends-community. Eén van onze hoofddoelen is het enthousiast maken van de gamers voor eSports. We zijn veel gegroeid en een groot deel van die groei komt door het maken van 'local content experiences'. Bijvoorbeeld werken met partners voor het maken van uitzendingen en andere content in meerdere talen. Het is een succes, mede ook dankzij de Europeanen zelf, want Europa huisvest veel talent.

   

Brutus: Wat maakt Europa anders dan bijvoorbeeld Noord-Amerika?

Jason: Europa is een multinationale, multiculturele regio. Dat maakt het gebied anders dan de rest van de competities. Andere regio's zijn één land, één taal, één cultuur. Voor Europa is dat niet en dat maakt een leukere uitdaging vind ik.

Daarnaast komen er veel goede spelers uit Europa, omdat eSports al lang bestaat in Europa, daardoor waren er al helden van vroeger in andere games waar veel spelers naar toe wilden werken. Een ander aspect is dat de culturen in Europa veel meer gepassioneerd lijken met sport en ook eSport. Deze passie is ook een reden dat eSports zo populair is in Europa.

   

Brutus: Over die passie gesproken, dat was bijvoorbeeld in Ahoy wel duidelijk met de hele arena die Febivens naam scandeerde.

Jason: Het was ongeveer hetzelfde als toen we in Madrid waren en xPeke (speler bij team Origen) bij de verslaggevers stond en heel de arena zijn naam begon te roepen. Dit zijn jongens die echt veel fans hebben, een deel van het leven van de fans is om de spelers aan te moedigen, net als bijvoorbeeld bij voetbal. Febiven is een goed voorbeeld, hij is een van de beste opkomende spelers en ik denk dat het publiek duidelijk heeft gemaakt dat zij achter hem staan en dat hij populair is.

League of Legends

Brutus: Behalve de LCS hebben we ook de Dutch College League en bijvoorbeeld viewing parties in bioscopen.

Jason: Het is vet, voor veel spelers en fans is het een kennismaking met sports, ze zijn bijvoorbeeld geen fan van voetbal of basketbal, en League of Legends is de eerste keer dat zij fan zijn van een speler of een team.  Een groot deel van sport draait om deel zijn van een groep en samen de successen van je favoriete team vieren. Dat is gaaf want dan krijg je zoals bij jullie de College League of dan komen er viewing partys voor grote evenementen. eSports is een erg sociale ervaring, terwijl men juist over het algemeen denkt dat gamers thuis op hun kamer alleen videospelletjes spelen.

        

Brutus: eSports is in Nederland al populair, maar wat kan er gebeuren om er voor te zorgen dat er nog meer mensen op donderdag en vrijdag voor hun PC zitten om de LCS te kijken?

Jason: Tijdens het evenement in Ahoy in Rotterdam keken we naar wat Nederlanders specifiek willen zien. Willen jullie deel zijn van een grote regio of willen jullie een eigen ding. Een hoop Nederlandse fans kijken nu de uitzendingen op de Engelse stream, maar bij voetbal kijken jullie bijvoorbeeld naar Ajax en dan is er een Nederlandse uitzending.

Op zo'n moment kijken we naar bedrijven die een Nederlands programma kunnen opzetten, want op die manier kan je meer Nederlandse League of Legends-spelers aanspreken bij de uitzendingen. We moeten duidelijker weten wat het beste is voor de Nederlandse LoL-speler en hoe we dit kunnen realiseren.

        

Brutus: Ben je niet bang dat het niet erkennen van eSport als 'echte' sport, zoals in Duitsland, gevolgen heeft voor de populariteit?

Jason: We zitten nog in een vroeg stadium met eSports; de overheid, organisaties en potentiele partners zijn nog steeds bezig met leren wat eSports is en hoe ze ermee om moeten gaan. We gaan in een hoop landen waar veel interesse in eSports ons best doen om het te promoten in de komende jaren.

              

Brutus: Hoe zie je dat voor je in de komende jaren?

Jason: Onze missie blijft hetzelfde; we willen deze entertaintervaring om eSports heen blijven maken. We willen dat fans een sterkere band krijgen met hun favoriete team en spelers. We willen vooral de uitzending daarmee op zo'n hoog mogelijk niveau krijgen, want de uitzending maakt of kraakt je reputatie. We willen dat mensen op vaste tijden naar hun favoriete teams kunnen kijken en samen of alleen kunnen genieten van de wedstrijden.

Verder kijken we ook naar andere content rondom eSports wat kijkers kan vermaken. Met dingen als korte documentaires willen we kijken of we nog meer spelers kunnen vermaken.

Schalke 04

Brutus: Hebben voetbalclubs, zoals Schalke 04, een toekomst in eSports?

Jason: Voetbalverenigingen weten al veel over de professionele sportomgeving. Infrastructuur om talent te laten groeien en marketing voor je team zijn bijvoorbeeld hetzelfde bij zowel eSports al voetbal. Soms is het voor teams dan een logische stap om eSports in te gaan om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Dat is goed om te zien, want het zijn organisaties met veel ervaring en een rijk verleden. Daarnaast is het ook leuk om te zien hoe ze het doen; ben je als goede voetbalclub ook meteen een goed eSportsteam?

Vooral in Europa denk ik dat het logisch is voor een aantal verenigingen om in eSports te stappen. Je hebt een hoop clubs die meerdere sporten beoefenen, je hebt bijvoorbeeld de drie clubs in Istanbul; Besiktas, Fenerbache en Galatasaray welke bekend zijn om hun voetbalteams, maar zij hebben ook betaalde sporters in een hoop andere sporten. De verenigingen zijn niet per se aan één sport gelinkt. Dan kan je gaan nadenken om in eSports te stappen. Zo lang ze willen investeren in eSports-infrastructuur en ze een op lange termijn een goed team willen, zijn we zeker geïnteresseerd om ze toe te laten.

         

Brutus: Heb je nog tips voor iedereen die ambieert om professioneel te gaan spelen?

Jason : Een pro zijn kost veel werk en discipline. Er is een organisatie met infrastructuur om hen heen om daarmee te helpen. Een goede manier om je voor te bereiden op het leven als pro-speler is het spelen in meer professionele competities. Dus niet elke maand één toernooi, maar wel regelmatig in competities meedoen die een schema en structuur hebben, zoals wekelijke wedstrijden. 

REACTIES (1) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord