Wat willen we zien in Project Resistance

Wat willen we zien in Project Resistance? 2019-10-10T12:01:25
Project Resistance werd onthuld tijdens Tokyo Games Show en nu de closed bèta klaar is heeft Resident Evil-fanaat Wimpie een beter beeld van wat hij kan verwachten in de spin-off van Capcom. Uiteraard heeft hij nog wat suggesties voor content die de co-op-game kan brengen.

Iconische Resi-tools voor de Mastermind

In Project Resistance moeten vier spelers samenwerken om een bepaald gebied te ontvluchten. Dit doen zij door deuren te ontgrendelen met behulp van verschillende terminals. Ondertussen probeert een andere speler als de Mastermind zijn vier tegenstanders tegen te houden met een arsenaal aan dodelijke valstrikken en vijanden. Deze tools of death komen in de vorm van kaarten die na inzet een soort cooldown hebben.

Tot nu toe zagen we tegenstanders als zombies, honden, lickers en Mr. X voorbijkomen en een glitch in de closed bèta liet zien dat Annette Birkin als Mastermind te spelen is, maar wat zou het cool zijn als de makers nóg meer iconische Resi-figuren ter beschikking stellen! Denk bijvoorbeeld aan een super-powered Albert Wesker (die ook als Mastermind niet zou misstaan), T-Virus William Birkin of Tyrants als Nemesis en de allereerste Proto Tyrant. Ook de Chainsaw Man zou cool zijn, omdat de Mastermind ook in staat is om zijn geplaatste personages te besturen. Er is niets zo bevredigend om je tegenstanders te onthoofden met een kettingzaag!


     

Een goed uitgewerkt singleplayercomponent

Project Resistance focust zich op asymmetrische co-op-actie, maar na kritiek van fans die dachten dat de game totaal om online gameplay zou draaien, maakte producer Kawata Masachika bekend dat Project Resistance ook een offlinemodus zal bevatten. Wat Capcom en NeoBards ook doen, ik hoop dat het een goed uitgewerkte storyline wordt en geen afgeraffelde modus die gemaakt is om kritische fans zoet te houden. Al duurt dit offlinegedeelte maar een paar uurtjes, als het verhaal maar een meeslepend narratief heeft dat de lore van Resident Evil wat verrijkt ben ik al blij.
  

Volwaardige character progression en wapen-customization

Hoewel het erop lijkt dat ik in Project Resistance aan de haal ga met statische personages die allemaal unieke vaardigheden hebben, blijf ik hopen op uitgebreide customization- en upgrade mogelijkheden. Ik zou het tof vinden als personages een soort persoonlijke upgrade-tree krijgen met nieuwe vaardigheden of stat-boosts en dat de Mastermind op zijn beurt nieuwe dodelijke speeltjes krijgt om los te laten op zijn tegenstanders.

Cosmetische aanpassingen zou ik ook dope vinden. Gewoon de mogelijkheid om dat baseball jackie te veranderen, het personage wat meer op mezelf te laten lijken. Wat ontgrendelbare skins van bekende Resident Evil-personages zou ik tof vinden. Op het gebied van wapen-upgrades kunnen Capcom en NeoBards ervoor kiezen om dit te verpakken in een soort Kendo’s Gun Shop-formaat. Hier zou je bijvoorbeeld laser sights voor je handgun kan kopen of van die extra shells voor op je shotgun zodat je sneller kan reloaden. Ook melee-wapens zouden brute upgrades kunnen krijgen, zoals spijkers voor op de honkbalknuppel of een heuse kettingzaag. Ik zie het al helemaal voor me.
   

Degelijke matchmaking

Ik kan me helemaal voorstellen dat iedereen als een hongerige hyena op die Mastermind-rol springt in Project Resistance, dus ik hoop dat het ontwikkelaarsteam hier een degelijk matchmakingsysteem voor heeft verzonnen. Niemand zit te wachten op lange wachttijden of willekeurige disconnects na zo’n lange wachttijd. Afgaande op de eerste reacties op YouTube na de closed bèta zit de matchmaking wel goed. Spelers hadden hier nauwelijks problemen mee.


   

Geef ons goede voice chat!

Als je met een groepje vrienden speelt zal deze functie je weinig boeien. Je hebt immers gewoon party-chats op consoles en op PC zijn er ook genoeg communicatiemiddelen, maar ik hoop echt dat Project Resistance fatsoenlijke in-game voice chat bevat. Enerzijds snap ik dat makkelijke communicatie een beetje de horror-ervaring indamt, maar juist als ik met een groepje vreemdelingen speel is het denk ik belangrijk om goed met elkaar te kunnen communiceren. Ik wil gewoon kunnen schreeuwen om hulp als ik in het nauw gedreven wordt door een groepje zombies of als ik een Tyrant gespot hebt in de map. Misschien moet ik er maar voor zorgen dat ik Project Resistance altijd met m’n maatjes speel…
   

Meesleepende melee-combat

In Resident Evil 7, die net als Project Resistance op de RE Engine draait, zat een klein beetje melee-combat die naar mijn mening wel prima was. In Resident Evil 2 Remake was die melee-combat echter nauwelijks aanwezig, wat me toch een klein beetje zorgen baart. Project Resistance beleef je vanuit 3rd person perspectief dat je kent uit RE2R, dus ik hoop op een gewichtige, stevige melee-ervaring.

De RE Engine is zeker in staat om het lichaamsgewicht achter een goede knuppelaanval goed over te brengen; check bijvoorbeeld de animaties van zombies zich slingerend voortbewegen en realistisch terugdeinzen als ze een kogel eten. Over kogels gesproken hoop ik ook lekker klappen uit te kunnen delen met de kolf van mijn pistool, shotgun of geweer. Als geheel zou de melee-combat ook baat hebben bij een goed geluidsontwerp. Afgaande op de geluidseffecten van vuurwapens in RE2R, is Capcom in ieder geval zeker in staat om klappen uitdelen ook lekker te laten klinken.

Zo, dat zijn mijn belangrijkste wensen voor Project Resistance. De game heeft nog geen releasedatum, maar verwacht wordt dat we in 2020 aan de slag kunnen met Project Resistance. Wat zou jij graag willen zien (en wat juist niet) in Project Resistance?

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord