Wat mogen we in 2018 van VR verwachten? 

Wat mogen we in 2018 van VR verwachten? 2018-01-08T14:37:05
Florian is nog steeds heilig overtuigd van de mogelijkheden van VR, maar ook hij geeft toe dat de techniek erg veel tijd nodig heeft om volwassen te worden. Wat mogen we in 2018 van virtual reality verwachten?

Hardware: Oculus Rift

De Oculus Rift heeft bewezen samen met de HTC Vive aan de top te staan als het gaat om VR hardware, maar Oculus heeft niet stil gezeten de afgelopen tijd. Het bedrijf is bezig met maar liefst 2 gloednieuwe headsets, die we beide dit jaar kunnen verwachten. De eerste die uitkomt heet Oculus Go en zit, als het gaat om functionaliteit, ergens tussen de Gear VR en Oculus Rift in.

Oculus Go is eigenlijk een soort Gear VR, alleen dan met een ingebouwd scherm, zodat je geen telefoon meer nodig hebt. Oculus Go is dan ook compleet draadloos en alle hardware zit in de bril zelf. Oculus Go moet de perfecte instap worden voor mensen die nieuwsgierig zijn naar VR, maar daar niet de hoofdprijs voor neer willen leggen, of vast zitten aan een game PC. Oculus Go moet ergens in de lente gaan uitkomen voor 199 dollar.

Santa

Daarnaast werkt Oculus aan een nieuwe high-end headset, met de codenaam Santa Cruz. Deze headset komt pas ergens eind 2018 uit, maar moet gezien worden als de opvolger van de Oculus Rift met veel betere lenzen, interne tracking en opnieuw, geheel draadloos. Daarnaast zijn er gloednieuwe motion controllers in de maak voor Santa Cruz, voor de ultieme VR ervaring. Ze lijken een beetje op de Oculus Touch controllers, maar krijgen een shitload aan nieuwe features als we Oculus moeten geloven. Het wordt een spannend jaar voor Oculus, laat dat duidelijk zijn!


Hardware: HTC Vive

Ook HTC is op de achtergrond al druk bezig met nieuwe technieken en er gaan zeer hardnekkige geruchten dat HTC een gloednieuwe VR headset gaat aankondigen tijdens de CES in Las Vegas deze week. HTC is al lekker bezig met teasers, door het te hebben over de ‘New Year’s Resolution’ van de HTC Vive. Het moet dan ook haast wel gaan om een gloednieuwe VR headset, met een hogere resolutie beeldscherm.

Het scherm in de HTC Vive (en Oculus Rift) heeft een resolutie van 2160x1200, wat neerkomt op 1080x1200 per oog. Er gaan geruchten dat de nieuwe HTC Vive een echte 4K headset wordt, al is het nog compleet onduidelijk of het hier dan gaat om 4K in totaal, of 4K per oog. Ik gok dat de resolutie helemaal niet zo hoog ligt, maar neerkomt op 1440p per oog. Ik heb dan ook nog maar weinig PC’s gezien, die games in native 4K en 3D draaien, op 90 frames per seconde.

Vive

1440p is een flinke upgrade ten opzichte van het beeldscherm in de huidige HTC Vive en in combinatie met nieuwe fresnel lenses, kan dit voor zeer strakke beelden zorgen. Het nadeel is dan weer wel dat deze hoge resolutie schermpjes waarschijnlijk gewoon weer aangestuurd worden door een dikke game PC. Het zou me dan ook verbazen als de nieuwe HTC Vive geheel draadloos is. Hopelijk krijgen we de komende dagen wat meer duidelijkheid omtrent de next-gen HTC Vive!


Hardware: PlayStation VR

Ondanks dat Sony goede zaken doet met PlayStation VR, verwacht ik niet een nieuw model dit jaar. PlayStation VR heeft net een minuscule update gehad met een iets andere link-box, zodat HDR ook doorgevoerd kan worden en een andere aansluiting voor de audio, maar aan de techniek in de headset zelf is niets veranderd. Dat kan ook niet echt anders, die PS4 blijft een PS4, in tegenstelling tot game PC’s, die je praktisch iedere maand kunt upgraden met nieuwe hardware.

PS VR

Ik hoop wel dat Sony op de achtergrond werkt aan een nieuwe versie van PlayStation VR, desnoods voor de PlayStation 5. Daarnaast hoop ik dat Sony druk bezig is met nieuwe motion controllers. PS Move controllers werken best aardig, maar de techniek is duidelijk een paar jaar oud en de motion controllers van de HTC Vive en Oculus Rift zijn vele malen beter. Misschien een voorproefje tijdens de E3 dit jaar?


Hardware: Microsoft?

Dat de Xbox One X krachtig genoeg is voor VR is wel duidelijk, maar Microsoft houdt nog even de kaken stijf op elkaar als het gaat om VR ondersteuning. Phil Spencer, de grote Xbox man, heeft meerdere keren laten weten dat de Xbox One X in staat is om VR aan te sturen, maar daar blijft het voorlopig bij. Waarom doet Microsoft zo vaag?

Ik kan meerdere redenen verzinnen. Ten eerste zal de Xbox One X wel VR aan kunnen sturen, maar de originele Xbox One zal er wel flink moeite mee hebben. Aangezien alle games en hardware op de hele familie Xbox consoles moet werken heeft Microsoft een probleem als ze VR willen brengen naar de Xbox. VR alleen geschikt maken voor de Xbox One X? Dat zou kunnen, maar dan valt het idee van Microsoft, dat alles cross compatible moet zijn, compleet weg.

Holo

Daarnaast zijn er een aantal headsets in de maak, vooral mixed reality, die geschikt worden voor Windows. Het zou zomaar kunnen dat Microsoft daar op wacht, aangezien de Xbox consoles praktisch op Windows draaien en de headsets dus gemakkelijk ondersteuning kunnen krijgen. En Microsoft heeft natuurlijk ook nog de Hololens! Als laatste is er nog een gerucht, dat maar niet dood wil gaan.

Er gaan al maanden geruchten dat Microsoft een deal heeft met HTC, om de Vive naar de Xbox One X te brengen. Dat er nog steeds geen bevestiging is, kan te maken hebben met het feit dat HTC op het punt staat de next-gen Vive te presenteren. Hoe vet zou het zijn als je die kunt aansluiten op je Xbox One X?! We zullen zien, voorlopig blijft het onduidelijk.


Hardware: Nintendo?

Ook Nintendo heeft meerdere keren laten weten naar VR te kijken, maar zegt ook dat de techniek nog niet goed genoeg is. Reggie Fils-Aime zegt wel fan te zijn van VR, maar dat er nog te veel haken en ogen aanzitten voor de massa, en daar heeft hij absoluut een goed punt. Toch blijft het daar niet helemaal bij, want er zijn wel degelijk Nintendo games in VR speelbaar!

Switch VR

Je moet er alleen wel voor naar Tokio, want daar zijn speciale VR Arcades met een aantal Nintendo games speelbaar. Zo kan je bijvoorbeeld Mario Kart spelen in VR, waarbij je zelf ook de items zoals schilden en banaantjes naar elkaar moet gooien. Het ziet er super leuk uit en hopelijk mogen we dit als voorproefje zien, als Nintendo ooit VR naar de woonkamer brengt. Voorlopig zie ik het echter niet gebeuren, Nintendo kijkt de kat uit de boom.


VR games in 2018

Ik zal toegeven dat ook ik had verwacht dat de techniek en vooral de stroom van VR games veel sneller zou gaan dan het gaat. De HTC Vive en Oculus Rift zijn nu bijna 2 jaar op de markt en ik had verwacht dat we al lang echte killer apps en games zouden hebben, die iedere gamer verplicht in z’n blote reet naar de winkels laat rennen, maar dat blijkt wishful thinking. De techniek is zo anders dan we gewend zijn dat developers duidelijk moeite hebben met het wiel opnieuw uit te vinden voor VR games.

We zijn er inmiddels wel achter dat bestaande games omzetten naar VR niet fantastisch werkt en dat games van de grond af opgebouwd moeten worden voor VR. Dit kost uiteraard erg veel tijd, geld en energie en daarom duurt het allemaal wat langer dan we allemaal dachten. Gelukkig zie je wel flinke vooruitgang, want de games die nu uitkomen voor VR, zijn duizend keer beter dan de eerste VR games. We komen er wel, maar in plaats van met kleine stapjes, kruipen we vooruit.

Even wat aankomende VR games, die hoog op mijn verlanglijstje staan…

The Inpatient

Gemaakt door ontwikkelaar SuperMassive Games en de prequel van Until Dawn. In de game moet je als patient zien te ontsnappen uit het bekende gekkenhuis en in de demo die ik speelde op de E3 scheet ik al keihard mijn broek vol. Dit wordt vet!

Platform: PlayStation VR

Release: 24 januari 2018

Brass Tactics

Brass Tactics is een single en multiplayer strategy game van Hidden Path Entertainment, de ontwikkelaar van het super toffe Defense Grid 2. Het is een tabletop game, die tot leven komt in VR! Dit moet dikke fun opleveren, vooral in multiplayer.

Platform: Oculus Rift

Release: 28 februari 2018

Bravo Team

Bravo Team wordt ook gemaakt door SuperMassive Games en is een cover-based shooter, die je in je eentje of in co-op kunt spelen. Het is een soort Time Crisis on steroids, in VR!

Platform: PlayStation VR

Release: 28 februari 2018

Firewall: Zero Hours

Firewall: Zero Hours wordt gemaakt door First Contact Entertainment en is een beetje te vergelijken met Rainbow Six, in VR. Het is een tactische 4-player co-op shooter, die waarschijnlijk ook met die VR gun gespeeld kan worden.

Platform: PlayStation VR

Release: 2018

Ace Combat 7

Ace Combat 7 krijgt net als bijvoorbeeld GT Sport ‘VR Features’ wat betekent dat waarschijnlijk niet de hele game, maar stukjes uit de game in VR speelbaar zijn. Jammer, maar alsnog rete benieuwd hoe het is om in VR in een straaljager te zitten!

Platform: PlayStation VR

Release: 2018

Transference

Transference is een behoorlijk ambitieus project van Ubisoft Montpelier en Spectrevision, de filmstudio van Elijah Wood. Het moet een psychologische thriller worden, die de lijn tussen VR en realiteit moet vervagen. Transference is sowieso nog een vaag project, het zou briljant kunnen worden, of compleet suf, maar intrigerend is het wel.

Platform: PlayStation VR/Oculus Rift/HTC Vive

Release: lente 2018

Moss

Moss is een third person action-adventure puzzle game, waarin je speelt met een muisje, genaamd Quill. De game ziet er charmant uit en Super Lucky’s Tale heeft al lang bewezen dat dit soort games heel goed werken in VR. Moss staat hoog op mijn verlanglijstje!

Platform: PlayStation VR

Release: Begin 2018

Space Junkies

Space Junkies is een multiplayer shooter, die zich volledig afspeelt in de ruimte en wordt gemaakt door Ubisoft Montpelier. Er zijn deathmatch en team-based game modes en het ziet er uit als heerlijk onvervalst multiplayer vermaak.

Platform: Oculus Rift/HTC Vive

Release: lente 2018

Golem

Golem werd al in 2015 voor het eerst geshowd op de PlayStation Experience en zou uitkomen in 2016, maar komt nu toch echt binnenkort uit. Hopelijk heeft de vertraging voor een meesterlijke game gezorgd, want potentie heeft Golem zeker.

Platform: PlayStation VR

Release: 2018

Sprint Vector

Ik heb het normaal gesproken niet zo met games, waarin ik fysiek actief moet zijn, maar de demo van Sprint Vector was super cool. In de game moet je fysiek je armen langs je lichaam zwaaien om te rennen over de tracks. Vermoeiend, maar een fantastische party game.

Platform: PlayStation VR/Oculus Rift/HTC Vive

Release: begin 2018

Vacation Simulator

Job Simulator is nog steeds een van de leukste VR games ooit, waarin je op debiele wijze verschillende baantjes, zoals chef of automonteur moet uitvoeren. Ontwikkelaar Alchemy Labs werkt nu aan de opvolger, Vacation Simulator, en wordt ongetwijfeld weer een toppertje.

Platform: PlayStation VR/Oculus Rift/HTC Vive

Release: 2018

Blood & Truth

Van al deze games kijk ik het meest uit naar Blood & Truth, van London Studio. De London Heist tech demo’s zijn fantastisch en het was eeuwig zonde dat het nooit een volledige game is geworden, maar Blood & Truth wordt als het ware alsnog een volledige London Heist game. Blood & Truth kan haast niet anders dan een echte must-have worden voor PlayStation VR.

Platform: PlayStation VR

Release: 2018

REACTIES (24) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord