Wat maakt de Ratchet & Clank-games zo goed? 

Wat maakt de Ratchet & Clank-games zo goed? 2016-04-22T14:44:37
De nieuwe Ratchet & Clank kun je deze week kopen voor de PS4! PeterKoelewijn is fan sinds het eerste uur en zoekt uit waardoor het intergalactische duo al tientallen delen eersteklas entertainment levert.

Ratchet & Clank verschijnt deze week alweer op zijn derde consolegeneratie. Daarmee mag het duo zich tot een zeer selecte club gamepersonages voegen, want franchises blijven zelden zo lang fris of vermakelijk. En dat terwijl de gameplay en interactie tussen de Lombax en robot in essentie altijd hetzelfde is gebleven! Hoe komt het dat Insomniac Games de formule en personages zo lang in goede staat weet te houden? Om daarachter te komen kijk ik eerst naar het ontstaan van Ratchet & Clank.

 

Het ontstaan van Ratchet & Clank dus

Insomniac Games heeft op de PSX al platformsucces met de Spyro the Dragon-games, maar als de PS2 met z’n krachtigere hardware verschijnt begint de studio aan een totaal nieuwe game. Dat is aanvankelijk niet Ratchet & Clank maar “I-5”, een game onder de codenaam “Girl With A Stick”. De game heeft een serieuze stijl vergelijkbaar met Tomb Raider en The Legend of Zelda, maar uiteindelijk weet de studio niet de fun in de gameplay te vinden. Het project wordt geschrapt en Insomniac staat voor de zware taak binnen korte tijd een totaal nieuw concept te presenteren.

Marvin the Martian

Inspiratie wordt gevonden in de oude Looney Tunes-afleveringen, specifiek die met Marvin the Martian erin. Dit korte marsmannetje met gek stemmetje wordt meestal uitgedaagd door Daffy Duck, die een beroemde ruimteheld speelt. Wat Marvin kenmerkt is dat hij altijd een grote lasergun op zak heeft met komisch veel vuurkracht. De kenmerken van Ratchet & Clank zijn duidelijk terug te vinden in deze tekenfilms, inclusief de scherpe humor waar kinderen en volwassenen om kunnen lachen.

 

Wat maakt de gameplay zo tijdloos?

De eerste Ratchet & Clank verschijnt in 2002 voor PS2 en is een doorslaand succes. Insomniac begint meteen aan het vervolg en eigenlijk lijkt de studio sindsdien altijd wel ergens een nieuwe Ratchet-game in ontwikkeling te hebben. Dit verklaart misschien waarom de gameplay al sinds het eerste deel vooral subtiele veranderingen kent.

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank biedt een prettige mix tussen simpel 3D platforming en third-person shooting. Je verkent kleurrijke planeten met bizarre monsters en NPC’s, die vaak wel een opdracht of 2 voor je hebben. Met name de third-person shooting gameplay neemt in deel 2 (Going Commando) en deel 3 (Up Your Arsenal) meer de overhand, met steeds gekkere wapens tot gevolg. De grootste innovaties zijn hier dan ook te vinden. In de eerste Ratchet-game kon je bijvoorbeeld nog niet strafen of free aimen. En je kreeg ook geen XP want er waren nog geen upgradable wapens. Gelukkig heeft Insomniac dit toegevoegd in de PS4-remake, inclusief toevoegingen uit de PS3-games zoals het weaponmod systeem.

Ook Clank is al sinds de eerste game speelbaar. Meestal in korte puzzellevels ter afwisseling van de explosieve Ratchet-gameplay. Insomniac gebruikt graag puzzels om de hoofdlevels op te breken en blijft deze gameplayfilosofie aanhouden wanneer ze op de PS3 starten aan een Ratchet & Clank soft reboot!

 

De Future Saga

Na het lanceren van de meer serieuze Resistance-serie op de PS3, groeit de behoefte bij de devs om terug te keren naar Ratchet & Clank. Met de grafische kracht van de PS3 en het ouder worden van het PlayStation-publiek, is de serie ook toe aan een nieuw likje verf. In Amerika en Japan worden de nieuwe games voortaan ‘Ratchet & Clank Future’ genoemd, om te laten zien dat de serie de volgende stap heeft gezet. Volgens toenmalig hoofdschrijver TJ Fixman, begon Insomniac met het doel om Ratchets origin-verhaal te vertellen. Dit wordt uiteindelijk ‘de Future Saga’, een langlopend verhaal dat maar liefst 4 games zal beslaan.

Ratchet & Clank Future

De eerste game, Ratchet & Clank: Tools of Destruction, is meteen een schot in de roos. Niet alleen speelt de game lekkerder dan ooit, het lukt Insomniac om met hun engine en nieuwe character designs een Pixar-achtige wereld neer te zetten. Rode draad door het verhaal is Ratchets zoektocht naar de herkomst van het Lombax-ras. En waar Clank voorheen een mislukte oorlogsrobot was, blijkt hij nu een band te hebben met mysterieuze robotjes genaamd de ‘Zoni’. Het verhaal wordt vervolgd in Quest For Booty, A Crack in Time en Nexus, waarvan die laatste vooral als epiloog functioneert. De studio experimenteert tijdens het PS3-tijdperk ook met kortere (downloadable) avonturen.

Ondanks het overkoepelende verhaal kan je gewoon bij elk deel beginnen aan de serie. Het is de kracht van de leuke personages en solide platform en schietgameplay die Ratchet & Clank fris houdt.

 

De inhaalslag met een nieuwe origin story

Na meer dan 10 games verspreid over diverse platformen, maken Ratchet & Clank in 2013 de grote overstap naar Hollywood met de aankondiging van een 3D-animatiefilm. Het is een droom die de mensen van Insomniac Games al jaren koesteren en vanaf deze week kunnen we in de bios zien het eindproduct Ratchet & Clank-waardig is.

Een jaar na de onthulling kondigt Sony op de E3 van 2014 aan dat de eerste game “re-imagined” zal worden met de kracht van de PS4. Met de droge subtitel: “The Official Game, Based On The Movie, Based On The Game”, wordt dit de game die samen met de film uitkomt.

Net als dat Insomniac eindelijk een degelijke gamefilm wil maken, willen ze met de game ook goede filmmerchandise afleveren. Bepaalde scènes uit de film zijn terug te zien in de game maar voor de rest verschillen ze genoeg van elkaar dat fans beide kunnen proberen.

Ook belangrijk: de game speelt zich nog steeds in het Future tijdperk af… soort van. Captain Qwark vertelt Ratchet & Clanks originverhaal, wat Insomniac de vrije kaart geeft om allerlei plotgaten te negeren. Zo is Doctor Nefarious ook in de film en game te zien, terwijl hij oorspronkelijk pas veel later in de serie geïntroduceerd wordt.

En weet je wat? Ik ben ervan overtuigd dat het allemaal werkt! De tijdloosheid van de Ratchet & Clank-serie zit hem in de tot perfectie fijn geslepen gameplay, de goed uitgeschreven Looney Tunes-achtige personages, de tot de verbeelding sprekende wapens en de geweldige designs. Hopelijk is dit slechts het begin van een nieuwe reeks avonturen voor Ratchet & Clank!

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord