Wat je niet opviel in GTA: Vice City - Oog voor Detail Classic 

Wat je niet opviel in GTA: Vice City - Oog voor Detail Classic 2018-10-22T21:25:51
In deze serial enkel aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je ontzettend blij wordt zodra je ze ontdekt. Ook de jaren ‘80 van Rockstars alternatieve universum zitten bomvol leuke details, zoals we vandaag ontdekken in GTA Vice City.

Hé, wat leuk dat je kijkt naar weer een nieuwe aflevering van Oog voor Detail! Eerder keken we al naar kleine dingen in God of War en Detroit: Become Human, om vervolgens een uitstapje te maken naar een oudere game: BioShock! Deze classic editie beviel zo goed, dat we het nu gewoon nog een keer doen, en wel met een nog veel oudere game: Grand Theft Auto: Vice City!

In het najaar van 2002 mochten we op de PlayStation 2 voor het eerst los in Rockstars interpretatie van Miami in de jaren ‘80. Tot op de dag van vandaag is het nog steeds een van de meest geliefde delen in de serie, hoe indrukwekkend de nieuwere delen ook mogen zijn. Het zal wel iets met sfeer te maken hebben. Of misschien ook met details? Om dat uit te zoeken gebruik ik de PC-versie van Vice City, zoals hij nu op Steam te vinden is. Zonder mods of wat dan ook, maar wel op full-HD, voor alle kleine dingen in maximale crispness. Let’s go!
   

Blouse in de wind

Om te beginnen een inkoppertje die iedereen nog wel weet. De oplettende lezer heeft deze al voorbij zien komen in mijn artikel over wapperende kleding, maar ik kon ‘m hier niet laten liggen, gewoon omdat het zo cool was toen ik het voor het eerst zag. Vice City is de eerste 3D GTA met motoren en scooters en het tofste van het rijden op deze dingen is de manier waarop je blousje flappert in de wind. Hoe harder je rijdt, hoe groter de kleding opbolt!

     
Zombie Elvis

In games laat ik de meeste boeken links liggen, maar als ik ergens een krantje vind neem ik graag even de tijd. De straten van Vice City zijn bezaaid met de laatste editie van de Liberty Cock, vermoedelijk een soort Rolling Stone magazine. Het grote nieuws? Elvis leeft! Of nou ja, leeft… Opvallend detail: in de console-versie op PlayStation 4 ligt er een heel andere krant op straat: de Vice Voice.

   

Check deze fancy roltrap!

Een van de dingen die ik zelf wel vergeten was, is hoe vet de roltrappen zijn in de North Point Mall. Ze werken echt en je kunt er zelfs eeuwig op blijven lopen als je de verkeerde kant op gaat, zoals je dat vroeger in de V&D altijd deed. Ik kan me er uren mee vermaken. NPC’s zie ik trouwens nooit de roltrap nemen. Vast te buggy ofzo. Hoe ze dan wel op de bovenverdieping zijn gekomen is een raadsel.

   
Agressieve marketing

Als je dacht dat fancy lichtprojecties op gebouwen iets van de laatste jaren was: think again! Dat was in de jaren ‘80 ook al de normaalste zaak van de wereld. Dat je dat dan gebruikt om reclame te maken voor porno is dan misschien wal wat apart, maar in Vice City kan dat gewoon. Deze is trouwens alleen ‘s avonds zichtbaar.

    

Soepele heupjes

Typisch voor Vice City: je beste moves show je natuurlijk niet alleen in de club, maar ook gewoon als je aan het flaneren bent op straat. En hoe! Wat die chicks hier met hun heupen doen is toch wel heel extreem. Wat is er mis met hun ruggenwervels en hoe houden ze dat zo lang vol? De locale fysiotherapeut doet vast goede zaken.

 

   
Dikke gast

En dan de andere kant van het spectrum: zomaar een dikke dude die zelfs zonder t-shirt zijn t-shirt nog aan heeft. Ook dat is Vice City.

   

Lekker klussen

Ha, Rockstar en hun puberale woordgrapjes… deze poster op de doe-het-zelf-zaak in de mall is dan nog een van de meer subtiele.

   

Spetterend

Een van de dingen die je hier kunt kopen is de kettingzaag, een stuk ‘gereedschap’ dat we gek genoeg niet meer hebben teruggezien in GTA IV en GTA V. Jammer, want het is zo’n handig apparaat. En de effecten die erbij komen kijken zijn ook leuk: bloedspetters op je scherm en ook hier weer een wapperend blousje!

   
Game-verfilming?

Bij de filmstudio op Prawn Island vinden we enkele interessante filmposters, zoals bijvoorbeeld Half Cocked en Badfellas, maar de meest opvallende is deze van Topdown City. De titel is een duidelijke verwijzing naar GTA 1 en 2, met een acteur genaamd ‘Arnold Steelone’ in de hoofdrol.

   

Easter Eggs

Een beetje fatsoenlijke game bevat originele easter eggs en dus GTA Vice City ook. Deze heb ik natuurlijk niet eigenhandig gevonden, maar gewoon netjes gegoogled. Toch wilde ik de leukste wel even met eigen ogen zien, om er zelf wat plaatjes van te schieten.

Sleep with the fishes

Ja, er zijn ook vissen, schildpadden en haaien te vinden in Vice City, maar ook dingen die je er niet zo snel verwacht. Zo is er in het water in het midden van de stad, niet ver van Prawn Island, vlak onder het oppervlak een verdronken knakker te zien met een blok beton aan zijn benen. We weten allemaal wat hier gebeurd is.

         
Een letterlijke easter egg

In het noorden van Downtown kun je het gebouw van nieuwszender Eight-Ten VCN binnenwandelen, waarna je op het dak terecht komt. Hier vind je een heli en een hidden package en alsof dat op zich al niet leuk genoeg was, kun je hier ook nog een van de flauwste easter eggs van de game vinden. Als je bij een raampje tegenover het helicopterplatform naar binnen springt, kom je in een klein kaal kamertje, met alleen een groot bruin paasei met de woorden: “Happy Easter”.

   
Bekend gezicht

Van deze had ik nog nooit gehoord, maar blijkbaar is de verkoper achter de balie bij Ammu-Nation in GTA III en GTA Vice City gebaseerd op het uiterlijk van Rockstar oprichter Sam Houser. Wat blijkt, hij heeft zelfs een Rockstar jasje aan en de bestandsnaam van het 3D model heet Sam. Kan niet missen.

    

Vooruit dan maar

Als we toch bij Ammu-Nation zijn: even oefenen op de schietbaan. Ik schrik een beetje van de strenge regels op de muur. Je riskeert hier wel heel makkelijk een ban, zeg. Je mag ook niks meer tegenwoordig…

   
Goed, hoe langer je in GTA bezig bent, hoe meer gekke details je ziet. Ik kan nog wel even wel bezig blijven, maar tot zover dit deel van Oog voor Detail. Sommigen van jullie kennen deze game vast nog beter dan ik, dus als jullie nog toffe dingen weten: gooi het vooral in de comments en tot de volgende keer!
   

Alle delen in de Oog voor detail serial:
   

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord