Wat je niet opviel in Grim Fandango - Oog voor Detail classic 

Wat je niet opviel in Grim Fandango - Oog voor Detail classic 2019-09-20T13:03:51
In deze serial enkel aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je ontzettend blij wordt zodra je ze ontdekt. In dit nieuwe deel halen we alle lijken uit de kast van adventure-legende Grim Fandango. Buenos Días!

Hoera, Oog voor Detail is terug! Na vijf fantastische delen van Alie, met onder andere Breath of the Wild, Dragon Age: Inquisition en Super Mario Odyssey van heel dichtbij bekeken, neem ik het stokje weer van haar over. We gaan meteen verder met alles wat je misschien nooit opgevallen is in een klassieker van formaat: Grim Fandango!

Als een van mijn favoriete games allertijden, die ik nog steeds jaarlijks wel een keer opstart, kan ik alles in Grim Fandango inmiddels natuurlijk wel dromen. En juist daarom ben ik heel benieuwd naar wat voor details ik nog tegenkom, als ik de beste adventure game ooit door een andere lens bekijk. Ik gebruik hiervoor de remaster uit 2015. Hier is, behalve de textures en belichting van de character models, visueel eigenlijk niks aan verbeterd, en juist daarom is het lekker trouw aan het origineel.

Ik gebruik hiervoor zoals altijd mijn eigen screenshots en filmpjes (op eentje na). De volgende details staan ongeveer op chronologische volgorde, wat kan helpen bij het vermijden van eventuele spoilers. Mocht je Grim Fandango trouwens echt nu pas voor het eerst spelen aan het spelen zijn, dan ben ik heel benieuwd hoe je dat ervaart, maar dat terzijde. Let’s go!

   

Weerspiegeling in de monitor

Gelijk in de intro van de game al een leuk, minuscuul detail die ik volgens mij nooit eerder opgemerkt heb. In sommige close-ups van Manny zien we de reflectie ‘versgeoogste’ ziel Celso in het glimmende scherm van de computer achter Manny, alsof het een soort fish-eye lens is. Een geinig filmisch trucje, waardoor Manny heel groot lijkt en de bange Celco extra klein. Past perfect in de overdreven Noir-sfeer van de hele game.

   

Gratis mok

Als je je na je dood geen enkel reispakket kunt veroorloven, ga je gewoon de kist in en wordt je op transport gezet. Dat is welliswaar vier jaar rijden, maar gelukkig krijgt je van Manny wel nog een gratis mok mee om te lezen onderweg. Er staat een toepasselijke tekst op de mok, die maar heel kort in beeld is en me vijf pogingen koste om in een screenshot vast te leggen.  

   

Manny en zijn peukie

Ik ben dol op idle animations. Van die random dingen die gamepersonages doen als de speler even de knoppen loslaat. Ik zou er een aparte feature over kunnen schrijven! Het laat zien dat het niet zomaar stijve marionettepoppen zijn, maar dat ze ook zonder jou een leven hebben. Een leven na de dood, in dit geval. Roken is inmiddels allang niet cool meer, maar in Film Noir kun je er nou eenmaal niet omheen. In het hiernamaals van Grim Fandango wordt dan ook stevig doorgepaft, niet in de laatste plaats door Manny. Dit detail heb je sowieso niet gemist, want telkens als je even stilstaat om na te denken over een puzzel, steekt hij er eentje op. Toch leuk om nog even van dichtbij te bekijken.

  
#22: Lengua

Als je aan het einde van jaar 1 aankomt bij het eetcafé in Rubacava, kun je Manny laten vragen welk gerecht in de automatiek nummer 22 is. Lengua, antwoordt Celco. Een jaar later heeft Manny de toko omgebouwd tot casino en worden de kaartjes van de automatiek gebruikt voor de garderobe van het café. En uitgerekend #22: Lengua is het garderobekaartje van een cruciaal kledingstuk, later in het verhaal.  

  

Deze vette mural

Ik heb het al eens genoemd in het eerste deel van deze serial, maar kan hier natuurlijk niet ontbreken: de wereld van Grim Fandango zit vol met prachtige wanddecoraties. Zoals bijvoorbeeld deze mozaiek, aan de muur in Manny’s casino. Ietwat luguber, maar eigenlijk ook wel toepasselijk op deze locatie. 

  

Trage Lift

De muziek die je hoort als je de halsbrekend snelle lift bij Calavera Café en The Blue Casket uitstapt, heet op de officiële soundtrack “This Elevator is Slow”. Gek soort sarcasme van componist Peter McConnell, ofzo.

via Gfycat
  

Katten met drie tenen

Net als veel tekenfilmfiguren, hebben de doden in Grim Fandango allemaal slechts vier vingers per hand. Dit concept is ook doorgevoerd in het ontwerp van de dieren in de game, waarbij bijvoorbeeld de reusachtige racekatten ook maar drie tenen onderaan hun poot hebben. Dit detail is dan weer doorgetrokken in de vloerbedekking van de High Rollers Lounge, met een motiefje van schattige pootafdrukken. Zoals je ziet: pootafdrukken met drie in plaats van vier tenen!

(Nog even een cool offtopic detail wat betreft die handen: elk personage heeft een unieke tekening op de rug van zijn/haar hand.)

  

Sea Bees

En dan nu meer een leuk weetje dan een detail, over Terry en zijn vriendjes, de werkbijen in de scheepswerf van Rubacava. Dit soort demonen worden hier Seabees genoemd. Natuurlijk, omdat ze werken in ze zeevaart. Logisch. Maar eigenlijk is die naam afkomstig uit de Amerikaanse marine. Om precies te zijn de United States Navel Construction Battalions, dat wordt afgekord als CB’s. Uitgesproken als Sea Bees! Niet geheel toevallig hebben deze bataljons een bij met een geweer en gereedschap als mascotte, die verdacht veel lijkt op de bonkige insecten in de game.

  

Fancy tattoos: Sam & Max en Full Throttle Easter Egg?

Deze heb ik niet zelf gevonden, maar moest ik wel even checken in de game: de vermoedelijke easter egg in de tattoo shop van Toto Santos. Of scrimshaw shop moet ik eigenlijk zeggen, aangezien het kunst op bot betreft. Aan de muur hangt een poster met vermoedelijk voorbeelden van tatoeages en met wat fantasie zou je hier het bekende witte konijn Max (van Sam & Max) in moeten kunnen zien. In skelet-vorm misschien? Het is wat vergezocht. Iets duidelijker is rechtsboven een rood logo van Corley Motors, afkomstig uit Full Throttle, Tim Schafers voorgaande game. 

  

Geen snavels?

Aangekomen in jaar 3, zien we aan boord van Manny’s boot voor het eerst een van Salvadors pratende postduiven van dichtbij. En opeens bedacht ik me: hoezo hebben de vogels in de achtste onderwereld eigenlijk geen snavels, maar een meer menselijke bek met tanden? En hoezo kunnen ze zich überhaupt voortplanten, als het skeletjes zijn? Kunnen dode mensen dat stiekem ook? Zo veel vragen...

  

Waar luistert Domino naar?

Klootviool of niet, Domino houdt wel van een lekker deuntje. Hoe dat zonder oren precies doet is onduidelijk, maar in zijn nieuwe kantoor aan de rand van de wereld luistert hij muziek via een koptelefoon. Het kost Manny wat moeite om zijn aandacht te krijgen, maar als je eenmaal met hem aan de praat bent, zet hij zijn koptelefoon af en hoor je er daadwerkelijk blikkige muziek uitkomen. Cool gedaan!

Tot zover dit nieuwe deel van Oog voor Detail! Ik hoop dat je het leuk vond. Ik heb alles tot en met jaar 3 van de game kunnen meepakken voor nu, maar in jaar 4 gebeurt er natuurlijk ook nog een hele hoop. Misschien dat ik het er later nog eens achteraan plak, maar voor nu laat ik het lekker aan jullie over.

Tot slot nog één keer die ene bekende brute muursculptuur, in hoge resolutie (download effe, of open in nieuw tabblad). Je ziet dit kunstwerk, dat fungeert als een soort wereldkaart, aan de muur het einde van ‘de reis’ en het laat je progressie zien in het save-menu. Heb jij nog meer toffe details gezien in Grim Fandango? Drop ze vooral in de comments!

   

De Oog voor Detail serial:

Binnenkort:

  • Wat je niet opviel in Hollow Knight

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord