Wat je niet opviel in Detroit: Become Human - Oog voor Detail 

Wat je niet opviel in Detroit: Become Human - Oog voor Detail 2018-06-04T12:56:26
In deze serial enkel aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je ontzettend blij bent dat ze er zijn, zodra je ze ontdekt. Vandaag is Detroit: Become Human aan de beurt. Eens zien wat ‘Android City’ aan zieke details schuilhoudt!

Welkom bij dit nieuwe deel van Oog voor Detail, een ode aan de meest nutteloze zaken in games, waar we stiekem heel erg van houden. Vorige maand stonden we onder andere stil bij Kratos’ wapperende baard in God of War en nu je die game al lang en breed hebt uitgespeeld, gaan we verder met de futuristische details van Detroit: Become Human!

Aangezien de nieuwste game van Quantic Dream eigenlijk een soort interactieve film is, vroeg ik me af hoe ik hier veel boeiende details uit zou kunnen halen. Wat helpt is dat je in Detroit toch regelmatig wordt aangespoord om de omgeving te verkennen. En juist omdat het een interactieve film is, hebben de ontwikkelaars gestoorde grafische toeters en bellen uit de kast kunnen trekken, wat heel wat fancy kleine dingen mogelijk maakt.

Veel interessante details van Detroit zitten natuurlijk in het verhaal, maar geen zorgen, het verhaal blijft hier helemaal achterwege. Alles wat volgt is al vroeg in de game te vinden en zoveel mogelijk spoilervrij! :)
   

Regendruppels overload

Oké, gelijk maar aftrappen met de meest voor de hand liggende, dan hebben we dat gehad. Dit is er eentje die je sowieso wel is opgevallen, want dit detail is nogal in your face (en met name in dat van de androids). Doe je niks aan, Quantic Dream is nou eenmaal geobsedeerd door regen. Het gerucht gaat dat David Cage dit keer in het geheim een extra studio heeft opgericht, die er puur en alleen voor moest zorgen dat regen zo geloofwaardig mogelijk op de gezichten van personages druppelt. Gelukt!

 

 

Holy shit, de tanden van deze gast

De prijs voor meest realistisch vormgegeven smoelwerken in games gaat zonder twijfel naar Detroit: Become Human. Ik bedoel, neem bijvoorbeeld het gebit van deze meneer. Er zit zoveel diepte in, compleet met roze tandvlees en alles! Mijn mondhygiënist zou er trots op zijn. Mooie stropdas ook trouwens.

   

Uitstekende waterspiegeling

Even terug naar de regen. Iets wat altijd direct gecheckt moet worden zodra er natte oppervlakken in beeld zijn: de kwaliteit van reflectie in water! Nou, dat zit in Detroit helemaal snor. Niet alleen zie je een prima (maar low-res) weerspiegeling van omliggende gebouwen, je ziet zelfs het spiegelbeeld van je personage! Tof gedaan, dat zie je niet in veel games. Wat hier helaas wel ontbreekt is je spiegelbeeld in glazen gevels, maar dat wordt dan gelukkig weer goedgemaakt met werkende spiegels, waar je jezelf glashelder in ziet. En dat is ook wat waard!

      

Hi-tech vizier

Als je de demo gespeeld hebt, dan heb je deze ook al kunnen zien. De geweren van het swat-team in het appartement zin uitgerust met hele fancy holografische vizieren. Het ziet er cool uit, maar de vraag is of je hier überhaupt wel fatsoenlijk mee kunt richten, met die lichtshow voor je neus. Of zijn dit ook gewoon allemaal androids en is dit hoe dat werkt voor hun? Hmm, interessant.

  

Muziek met een ziel

Deze straatmuzikant heeft een goed verkoopargument, want het schijnt dat muziek in 2038 bijna alleen nog maar door androids gemaakt wordt. Best een treurig vooruitzicht, maar zou jij het verschil echt horen? En wie zegt dat deze meneer niet zelf stiekem een android is?!

  

Voedsel met een ziel

Klaagt men tegenwoordig al dat biologisch vlees zo duur is, over 20 jaar mag je blij zijn dat je kippetje niet met 3 extra poten is opgegroeid!

   

De meest gedetailleerde snoepautomaat ooit?

Je ziet wel eens vaker automaten in games, maar meestal zit er achter het glas dan gewoon een 2D plakplaatje. Niet in Detroit. In Detroit kun je elk individueel artikel zien zitten en de spiraal is zo realistisch vormgegeven dat je al helemaal voor je ziet hoe die snicker daar precies op dat kleine klote randje zal blijven hangen. In tegenstelling tot in veel andere games, kun je de automaat hier helaas niet echt gebruiken. Daar is deze interactieve film dan weer net niet interactief genoeg voor.

     

We do it all?

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar spreek voor jezelf, vriend!

   

Individuele Wenkbrauwharen

Het animeren van virtueel haar is altijd een uitdaging geweest en voor sommigen een soort maatstaf van technologische vooruitgang. Het haar in Detroit is uitstekend, maar vast niet het meest indrukwekkende wat je ooit hebt gezien. En wat doe je als ontwikkelaar zodra je qua hoofdhaar de max bereikt hebt? Dan ga je verder met andere soorten haar! Wenkbrauwhaar bijvoorbeeld. Bij deze oude knakker zijn ze individueel gerenderd! Ik kan niet wachten om te zien met welk soort haar Quantic Dream hierna aan de slag gaat...

    

Oor voor detail: dat ene politiegeluidje…

Er is geen geluidseffect bekender dan de zogenaamde Wilhelm-scream, maar het is misschien niet eens het meestgebruikte stock-geluid. Eentje die je sowieso echt OVERAL hoort zodra er iets van politie in beeld is, is die ene verrekte radiomelding. Als je vroeger in Sim City 3000 wel eens een politiebureau hebt aangeklikt, dan weet je sowieso waar ik het over heb. En jaar hoor, ook in 2038 zijn we er nog niet vanaf. Het duurde niet lang voor het in Detroit door mijn koptelefoon galmde. Natuurlijk op een politiebureau, waar anders.

   

Bonus: Een bekend vouwwerkje…

Detroit zit vol met hints en easter eggs en de meesten daarvan mag je lekker zelf ontdekken, maar er is er eentje die ik niet kon laten liggen. Vroeg in de game springt namelijk deze niet zo heel subtiele verwijzing naar een bepaalde eerdere titel van Quantic Dream in het oog...

Goed, genoeg gefocust op details, misschien maar eens luisteren waar al die androids het nou eigenlijk over hebben in deze game. Heb jij nog meer toffe details in Detroit gezien? Gooi het in de comments!
  

Alle delen in de Oog voor Detail serial:
  

Vrijdag 16 februari:
Schilderijen, posters en advertenties

Donderdag 15 maart:
Wapperende kleding

Vrijdag 13 april:

Lichamen in first-personshooters

Maandag 7 mei:

Wat je niet opviel in God of War

Maandag 4 juni:

Wat je niet opviel in Detroit: Become Human 

 

REACTIES (23) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord