Wat biedt The Division met update 1.4? 

Wat biedt The Division met update 1.4? 2016-11-04T14:45:02
Wouter, Jan, Graddus, Tjeerd… allemaal hebben ze in meer of mindere mate The Division gespeeld maar niemand speelt de game nog steeds zo hardcore als Michiel; de uitgever van het gamecluster bij Reshift; kortom onze baas. We vroegen hem dan ook wat hij van het onderhoud aan The Division vindt en wat de nieuwe update teweeg brengt.

The Division was aanvankelijk een leuke loot-based shooter en werd geroemd om haar world design van Manhattan. De vier-speler missies waren entertainend en de game bracht een hele nieuwe interpretatie van een loot-based game. Maar toch ging de release niet helemaal zonder slag of stoot. 
    

Lone Wolf

Eindelijk had Ubisoft de fantasie van de ‘Tom Clancy lone wolf’ operator kunnen vangen in een megaproject wat ons gamers maandenlang zou verbazen met spectaculaire endgame content... Maar na vijf maanden waren de servers verlaten en stond Reddit in brand met boze topics over het gebrek aan fun in de game.

De uitbreiding The Undergroud had de endgame DLC moeten zijn, maar was voor velen niet het antwoord op de problemen die Reddit rood deed kleuren.

Maar als je de campaign uitgespeeld had werd de game opeens een stuk minder leuk. Eindeloos grinden voor minimale loot, of verplicht met vier man in een team de Incursion missies spelen die eigenlijk alleen echt te overleven waren als je echt samen speelde.
De PvP omgeving was al maanden een soort schietbaan waar je als casual speler binnen tien seconden afgeknald werd (met shotgun) door groepen rogues. De balans en gameplay waren kapot. Daardoor werd de PvE wereld opeens belangrijker, en daar heeft Massive dan ook de meeste energie in gestoken met de ontwikkeling van patch 1.4.

     

Nieuwe route

Op 25 oktober is patch 1.4 uitgekomen voor de PC en Xbox One. Voor het eerst heeft Ubisoft (Massive) hier een andere ontwikkelroute in genomen; er werd een PTS (playable test server) aangemaakt waar PC-gamers konden bèta testen, waarbij Ubisoft wekelijks de instellingen van o.a. loot, gear en damage veranderde naar aanleiding van de feedback. Een techniek die Blizzard al jaren toepast voor haar producten.
Daarnaast heeft Ubisoft een aantal dedicated community spelers uitgenodigd om met het developers team in gesprek te gaan en aan te geven wat er allemaal verbeterd kan worden in de game. Deze Elite Task Force heeft zelf een eigen billboard gekregen in de game.
Zelden heeft een game zo mid lifecycle nog zoveel ondersteuning gekregen, Ubisoft laat zien dat het menens is met het maken van een sterk gebalanceerde open world shooter.
     

Het regen loot. Hallelujah!

Het regent loot! Alle tegenstanders kunnen (relevante) loot droppen en je kan bij elke vendor (winkel) kwalitatieve gear kopen, maar ook lootchests die je random 1 gear piece of wapen kan geven. Dit is een zeer welkome verbetering, loot is je reden om te grinden.
De uitrusting die je hebt is ook onder handen genomen, het is nu makkelijker om een specifieke speelstijl aan te nemen zonder daarvoor alle andere stats te moeten opgeven. Sommige stats zijn verdwenen (scavinging) en vervangen door random rolls op je bestaande gear.
World Tiers is de oplossing om de campaign wereld weer interessant te maken. Reddit stond al weken vol met posts van spelers die de campaign weer wilde spelen met hun endgame gear.
Die gebeden zijn gehoord en Massive heeft een systeem gevonden om de campaign content weer speelbaar te maken. Tevens kan je een hogere moeilijkheidsgraad opzoeken door in een hoger world tier te gaan spelen (nivo 4 is max). De world tiers hebben invloed op de kwaliteit van loot, de moeilijkheidsgraad van de missies bepalen de hoeveelheid van loot die dropped.
Endgame grinden geeft je ook loot, je verdient xp om zo een lootchest te ontvangen. Je stijgt niet meer in level (30 is cap) maar je krijgt wel loot. Mooie deal lijkt mij.

      

Getoasted

Massive heeft ook gekeken naar de gameplay balans, de zogenaamde game mechanics. Dit is vertaald naar time-to-kill, dus hoelang het duurt voordat je een vijand hebt afgeknald. Daar kon je in 1.3 nog wel eens een tijdje mee bezig zijn, en die tijd is met een factor 4 omlaag gegaan, hetgeen de game weer een stuk geloofwaardig maakt. De aantallen vijanden zijn wel omhoog gegaan, maar dat is alleen maar toffer omdat je echt aan het battlen bent met grote groepen tegenstanders.
Zo werd ik genadeloos verrast in een missie die ik al honderd keer gespeeld had; opeens kwamen er nog tien vijanden het level in terwijl ik er heilig van overtuigd was dat de action buble van het level klaar was. Niet dus, en ik werd getoasted door een aantal flame thowers die met langere range mij uber crispy maakten.
    

Safe houses checken

De economie is veranderd, zeker omdat je nu echt goede gear en wapens kan kopen met je geld en Phoenix Credits, en vergeet ook die lootchests niet. Vendors sloeg je over na het bereiken van level 30, ze verkochten alleen items voor lagere levels. Dat is nu geheel anders en ik check in elk safe house weer de vendor of er wat goeds tussen zit. De DarkZone heb ik nog even gelaten voor wat ie is, er is nu zoveel te doen in de PvE wereld dat ik nog even bezig ben hier van te genieten.

     

Verdere wensen

Wat missen we nog? Snel wisselen tussen gear sets, nu is dat nog een slome aangelegenheid met veel menu’s voordat je van set gewisseld bent. Maakt het ook makkelijker om te vergelijken en te theory craften (rekenkundig op zoek gaan naar een nieuwe speelstijl).
De DarkZone, de PvP omgeving, moet nog grondig onder handen genomen worden, teams van vier rogues (worden gankers genoemd) werken samen met anderen rogue teams om zo met numeriek voordeel iedereen binnen tien seconden af te knallen die de darkzone instapt. Dat is één keer leuk, maar daarna is het redelijk demotiverend.
Patch 1.5 komt samen met de Survival DLC uit, Massive heeft beloofd na de release van 1.4 hier meer over vrij te geven. Massive brengt regelmatig een ‘state of the game’ update uit waarin ze meer inzicht geven waar ze aan werken voor de komende patch.
Met 1.4 heeft The Division een sterke endgame upgrade gekregen die ontzettend veel fun terugbrengt in de game. Loot, nieuwe gear en heel veel uren grinden. Ideaal voor aankomende winter om jezelf op te sluiten en weer vol strijdlust Manhattan te bevrijden van de Cleaners, Rioters, LMB’s en ander duister gespuisem.
Heb je The Division nog in je lijst staan, dan zeg ik opnieuw installen en opstarten, want het is weer knallen geblazen!

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord