Waarom Pokémon Let's Go de toekomst van Pokémon is 

Waarom Pokémon Let's Go de toekomst van Pokémon is 2018-10-12T20:49:13
Over ruim een maand komen beide Pokémon Let’s Go-games uit, gebaseerd op zowel Pokémon Yellow als Pokémon GO. Wat betekenen deze games voor de franchise en hebben deze games mechanics die mee moeten worden genomen naar de core-franchise? Wat Karim betreft wel!

Toen de eerste leaks van Pokémon Let’s Go Pikachu en Pokémon Let’s Go Eevee naar buiten kwamen, was ik ervan overtuigd dat het absoluut niet ging gebeuren. Het leek me zo ongelofelijk sterk dat Game Freak alle mechanics van het regelmatig falende Niantic Labs even zou overnemen in hun succesvolle franchise. Nee, de eerste Pokémon-game op de Nintendo Switch ging echt geen Pokémon Go rip-off worden wat mij betreft.

Nu we nog maar één maand verwijderd zijn van de release van beide games, zat ik er dus volledig naast. Echter heeft Game Freak mij in de tussentijd weten te overtuigen over waarom het helemaal geen slecht ding is dat deze games uitkomen. Sterker nog, ze zijn wat mij betreft de toekomst van de Pokémon-franchise.

Waar iedereen, inclusief ikzelf, steen en been schreeuwde dat we een core Pokémon RPG wilden op de Switch in plaats van deze casual games, hebben Pokémon Let’s Go Pikachu en Pokémon Let’s Go Eevee mij in de loop van de tijd weten te overtuigen. Ten eerste was er een hoop backlash op het feit dat Pokémon vangen nu werkt zoals in Pokémon GO. Echte fans van de franchise weten dat ons altijd is geleerd om een Pokémon eerst te verzwakken voordat we deze vangen. Ik zou er echter niet aan moeten denken om, met ‘maar’ 152 Pokémon in deze games, iedere Zubat opnieuw te moeten verslaan die ik tegenkom.

Zubat is trouwens een mooi bruggetje naar de random encounters, die ook niet meer in deze games zitten. In Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee zie je namelijk gewoon de Pokémon rondlopen, vliegen en zwemmen. Dit geeft de wereld juist heel veel leven en ik zou het dan ook echt een achteruitgang vinden als in de Pokémon-games van 2019 er weer wordt teruggegrepen op de random encounters. Ik ben ervan overtuigd dat random encounters altijd in Pokémon-games hebben gezeten omdat de hardware het niet aankon om al die Pokémon tegelijk te laten zien, omdat de franchise altijd op handhelds is uitgekomen. Als ik naar gameplay video’s kijk van Viridian Forest in Let’s Go, dan word ik daar echt intens blij van. Ook de eigen keuze om bijvoorbeeld niet tegen iedere Pokémon aan te lopen die je ziet, scheelt me een hoop Repels.

Daarnaast vind ik het vangen van Pokémon in Let’s Go Pikachu en Eevee, alhoewel een beetje gimmicky, gewoon een prima systeem. Waar je eerst altijd een Pokémon moest verzwakken, is het feit dat je nu invloed hebt op hoe je de Poké Ball gooit ook wel heel tof. Ook vind ik het voeren van een Berry aan een Pokémon een stuk vriendelijker dan het volledig in elkaar schoppen van het arme beestje voordat ik ‘m vang. Toch zou ik zelf graag voor de toekomstige core-games een combinatie van zowel de oude als de nieuwe mechanics zien, waarbij je een Pokémon zelf kunt vangen nadat je ‘m verzwakt, of zoals met de legendary Pokémon in deze games, verslagen hebt.

Ook zit het candy-systeem in Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee, maar werkt het wel heel anders dan in Pokémon GO. In laatstgenoemde game gebruik je het om je Pokémon te evolueren, terwijl Pokémon Let’s Go ze gebruikt om bijvoorbeeld de stats van je Pokémon permanent te upgraden. Hoewel dit soort features altijd al in Pokémon-games hebben gezeten, is het vangen van alle Pokémon die je tegenkomt nu zo cruciaal geworden, gezien deze Pokémon je candies opleveren waarmee je je bazige Mewtwo straks kunt upgraden. De catch phrase ‘Gotta Catch ‘Em All’ is nog nooit zo toepasselijk geweest op de franchise als nu, gezien het completen van je Pokédex je nu dus niet alleen een goed gevoel oplevert, maar ook sterkere Pokémon.

Als fan van de oude televisieserie vind ik het ook heel tof dat Game Freak ervoor heeft gekozen om niet alleen een versie van Pokémon GO in de Kanto-regio te maken, maar ook daadwerkelijk terug te grijpen op Pokémon Yellow en de eerste afleveringen van de anime. Het feit dat Pikachu mijn partner Pokémon gaat worden in deze game en niet van mijn zijde gaat wijken, geeft me toch een beetje het gevoel dat ik Ash Ketchum ben. Gezien de liefde voor Eevee de laatste jaren is toegenomen, is het natuurlijk ook tof dat fans van die Pokémon een eigen avontuur kunnen beleven in Pokémon Let’s Go Eevee. Deze partner Pokémon kunnen echter ook niet evolueren en je kunt ze niet uit je party gooien. Ik vind het persoonlijk niet zo erg, maar dit zou ik niet in iedere Pokémon-game terug hoeven zien. Wel vind ik het erg passen bij Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee en kan dit een prima toekomst zijn voor bijvoorbeeld de remakes. Daar heb ik het zo nog even wat uitgebreider over.

Echter vind ik nou ook weer niet alles wat deze games bieden de toekomst voor de franchise. Nog altijd zit het me niet lekker dat er nu eisen aan je party worden gesteld door de Gym Leaders, waardoor je een bepaald type Pokémon moet meenemen naar een Gym zodat je meer kans maakt tegen de Gym Leader. Zelfs in een casual Pokémon-game is dit gepamper totaal onnodig. Als klein kind kwam ik er al snel achter dat een vuur Pokémon zwak is tegen een water Pokémon. Daar had ik echt geen eisen voor nodig bij een Gym om daar achter te komen, zelfs toen ik de Engelse taal nog niet machtig was.

Afhankelijk van hoe deze games het doen en wat de reactie erop is, zie ik twee toekomstbeelden voor de franchise voor me. Het eerste wat in me opkomt is een toekomst waarbij Game Freak voor iedere core RPG de perfecte balans blijft zoeken tussen Pokémon GO en de traditionele Pokémon-games. Een ander toekomstbeeld is dat we voortaan zowel een Let’s Go-serie, als een core RPG-serie aan games krijgen. Traditionele remakes zoals Pokémon Omega Ruby & Alpha Sapphire worden dan vervangen door de Let’s Go-formule, terwijl nieuwe games altijd in de oude stijl zullen blijven.

Duidelijk is in ieder geval dat Game Freak erg aan het experimenteren is met de franchise nu de mainline Pokémon-games daadwerkelijk naar een console komen. Meer power betekent meer mogelijkheden, waardoor er ongetwijfeld flinke veranderingen voor de franchise aan zitten te komen. Het succes van Pokémon GO speelt natuurlijk ook een erg grote rol hierin, maar deze games waren allemaal niet mogelijk geweest op de Nintendo 3DS. Pokémon (Ultra) Sun & Moon kampen daar al met ernstige frame drops in simpele battles, terwijl Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee afgelopen zomer tijdens mijn speelsessie bij Nintendo speelden als een zonnetje.

Wat de toekomst ook mag zijn, ik heb ongelofelijk veel zin in Pokémon Let’s Go Pikachu en Pokémon Let’s GO Eevee. Beide games komen op 16 november uit voor de Nintendo Switch. Ik ben erg benieuwd hoe deze games het gaan doen en wat voor een impact ze gaan maken op de algehele franchise. Gooi de comments vooral vol met hoe jij de toekomst van de Pokémon-franchise voor je ziet!

REACTIES (20) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord