Waarom Halo 4 gaat roeleren 

Waarom Halo 4 gaat roeleren 2012-10-02T15:48:15
'Jokko, jij vindt Halo toch best leuk?' mompelde Wouter over de telefoon. 'Jaha, Halo is niet mis,' antwoordde Jokko nog niks vermoedend. Vier dagen later zat hij in Parijs bij Microsoft op de bank om uitgebreid Halo 4 te checken.

Wouter is de grootste Halofiel op de redactie maar die had, en dat gaf hem pijnlijke steken in zijn hart, nieren en lever, geen tijd om even naar Parijs te treinen voor een middagje Halo 4. Lucky me, voor je het weet heb je drie en een half uur met de Chief lopen rocken, zowel in single- als multiplayer. Ik ga jullie deze feature verder niet lastig vallen met het verloop van de trip of achtergrondverhalen uit het Halo Universum. Nope, wat we in Parijs kregen voorgeschoteld was keiharde, van je scherm afknallende gameplay. Gameplay die je een schop onder de hol geeft en schreeuwt “Hé, Halo is fucking gaaf ja, speel dit!”. Kortom, gameplay die doet vermoeden dat Halo 4 een ernstig bruut spel wordt. Ik zal jullie uitgebreid mededelen welke signalen mij het meest deden overtuigen van het feit dat Halo 4 daadwerkelijk een flink potje gaat roeleren.

Graphics

Vanaf het eerste moment dat de Master Chief zijn ogen opendoet en jij mag meekijken, is het duidelijk; dit is de mooist ogende Halo game ooit gemaakt. En dat is knap want ontwikkelaar 343 Industries heeft echt de engine gepakt die Bungie ook al had, deze vervolgens wat getweaked en opgepoetst met eigen technieken en voila! De lichteffecten en de vele details alleen al maken korte metten met wat we zagen in Halo: Reach. Er zijn zoveel dingen die er net dat beetje indrukwekkender uitzien. Cortana oogt nu echt als een lekker wijf, je kunt de tanden tellen van de Elites als ze je chargeren en wanneer de Covenant een gat in de muur knallen van het ruimteschip om te enteren, gaat dit gepaard met indrukwekkende rookeffecten. Het zijn zomaar drie voorbeelden. Voor het eerst wekt een Halo game de indruk echt de volledige power van de Xbox 360 te benutten. 

Het geluid is van eenzelfde hoge kwaliteit als de grafische pracht. De ontploffingen, de geluiden van de guns, de pratende Covenant, alles is tot de detail getweaked en klinkt uitermate overtuigend. Je hoort gewoon dat 343 Industries hier alle nodige extra moeite in heeft gestopt en niet lukraak het audio assortiment van Bungie heeft overgenomen. Speel het eerste level (Dawn) met een solide koptelefoon en het is alsof je jezelf temidden van een sci-fi blockbuster bevindt! Eh, wat natuurlijk in zekere zin ook zo is... 

Nieuwe wapens (herladen)

Halo 4 barst van de nieuwe wapens. Fris en fruitig knalplezier is hiermee in grote getale aanwezig. Elk ras heeft nieuw schietgerei en dit zal gegarandeerd nieuwe tactieken en spelmogelijkheden met zich mee gaan brengen. Waar ik vooral mee kon knallen, waren de wapens van het nieuwe ras, de Forerunners. Hoewel de wapens niet per se iets nieuws doen (het zijn feitelijk gewoon net andere versies van de shotgun, pistol, sniper en machine gun), werken ze gewoon heerlijk soepel en zijn ze een feest voor het oog. Daarbij, iets wat niet echt duidelijk te zien is in de Promethean Weapons trailer van onlangs; met herladen wordt een nieuw niveau aan coolness bereikt. Om dit even toe te lichten: een Promethean wapen bestaat uit allemaal kleine stukjes. Daar merk je weinig van, tot je herlaadt. Het geweer zal zich dan opdelen in verschillende elementen, de ammo wordt geladen, en de gun smelt vervolgens weer samen tot één geheel. Dan weet je gewoon dat je een bruut (buitenaards) schietijzer in je handen hebt. Sowieso, onderschat nooit de coolness van een stijlvol potje herladen.

Naast nieuwe schietijzers is er meer nieuws, zoals amor abilities die je net het voordeel kunnen geven dat je nodig hebt. In de campaign heb ik twee nieuwe mogen testen waaronder The Hardlight Shield. Dit is een groot schild dat je voor je draagt. Alle vuurkracht richting je harses kan hiermee worden geblokkeerd. Wel ben je kwetsbaar aan de achterkant, kun je niet snel meer lopen en kan het schild maar een tijdje klappen vangen waarna hij moet herladen. Vooral erg handig als je wordt overdonderd door vijandig vuurkracht en je met je schield dan toch richting cover kunt stiefelen. Item nummer twee dat ik heb mogen gebruiken was de Autosentry, een vliegende turret die vijanden voor je belaagd. Bij mij werd deze steeds vrij rap aan gort geschoten moet ik bekennen, maar een goede afleiding is het wel. 

(Nieuwe) vijanden

Een primaire reden waarom Halo zo vet is, is het arsenaal aan vijanden. Van de panische Grunts die in paniek proberen te vluchten als je ze neermaait, tot aan de strijdlustige Elites die niks liever doen dan vechten. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe slimmer deze vijanden worden. Ontwijkende moves, flanken en plakkende granaten op je bol plakken; de schietgrage aliens die halen alles uit de kast om de legendarische Chief te stoppen. Dat is in Halo 4 niet anders, ik werd alweer aardig gedold door een fanatieke Elite toen ik in beginlevel Dawn op moeilijkheidsgraad Heroic aan het knallen sloeg. Wat daarnaast tof is, is dat de grafische make-over de Covenant toch enigzins als nieuw doen aanvoelen. Zoals al eerder vermeld, de Grunts, Elites en ook Jackals worden gesierd door meer details, de textures zien er daarbij realistischer uit. Het is bijna alsof de Covenant van vroeger volwassen zijn geworden en je ze nu voor het eerst tegenkomt zoals ze er echt uitzien.

En toen waren daar natuurlijk nog de Promethean. De meest strijdlustige aarskickers onder het mysterieuze Forerunner ras. Waar ik tegen heb mogen vechten zijn Crawlers, Watchers en Knights. De Crawlers zien er uit als een soort mechanische honden en spugen (spurtend als een machine gun) een lava-achtige substantie op je bakkes. Watchers assisteren al vliegend de Knights, ze kunnen schieten maar zijn er vooral om hun compagnons te healen en te voorzien van shields. De Knights zelf zijn een heel nieuwe bedreiging. Groot, sterk, agressief, flinke vuurkracht en de mogelijkheid te teleporteren. In de praktijk zijn Crawlers vooral kanonvoer waardoor de Knights meer bewegingsruimte krijgen en de vliegende, lastig te raken Watchers maken de Knights nog een tikkie gevaarlijker dan ze al zijn. Bij mij werkte het goed steeds schoon schip te maken totdat alleen de Knights over waren om deze vervolgens stukje bij beetje aan gort te schieten.

Alleen dit drietal vijanden zorgt al voor een nieuwe unieke combinatie die om een specifieke aanpak vraagt.  Kortom: de Promethean zijn een verdomd mooie toevoeging.

Shitload aan multiplayer opties

Tijdens het laatste half uurtje gamen bij Microsoft werden we de multiplayer ingeslingerd. Na vijf minuten Team Slayer was mijn oude Halo multiplayer fanatisme alweer opgelaaid. Op verschillende maps rondrennen, wapens pakken en de tegenstander pogen te slopen. Simpel, soepel en verslavend, zoals we gewend zijn uit de eerdere delen. Het voelde allemaal prima vertrouwd aan. Dit keer zijn er alleen nog meer opties. Meer wapens, meer mogelijkheden om het uiterlijk van je personage aan te passen en een shitload aan tweakopties. Wat ik erg tof vond, is dat je net voordat je begint je eigen loadout kan samenstellen. Dat wil zeggen, je kunt twee basiswapens (zoals Pistol, Assault Rifle, enz) en het soort granaten waarmee je wilt starten, zelf kiezen. Zo kun je ook meerdere combinaties samenstellen en klaarzetten zodat je per level altijd snel je bijbehorende favoriete wapenset onder de knoppen hebt.

Een bijzonder level waar we los mochten was de map die nog niet eerder vertoond was, genaamd Ragnarok. Een gebied wat erg doet denken aan Blood Gulch, die we nog kennen van de eerste Halo. Of nog specifieker, Valhalla uit Halo 3. Elk team begint bij een eigen basis en dan is het naar voren stormen plus onderweg pakken wat je pakken kan. Te vinden zijn onder andere een lading schietijzers maar ook de Ghost, Banshee en Warthog zijn present. Alleen dit keer geen Scorpion tank, maar..., hou je vast, een spectaculair nieuw voertuig! De Mantis!! Het dubbele uitroepteken is terecht want de Mantis is een bruut krachtige Mech die alles aan gort blaast wat in zijn gezichtsveld komt. Ren je in open gebied en de Mantis heeft je in het vizier dan ben aardig de lul. 

Manthis!

Minpuntjes...?

De meest indrukwekkende zaken waarmee de Halo 4 speelsessie mij overdonderde zijn beschreven. In het kort, de graphics, het geluid, de wapens, de vijanden en de uitgebreide multiplayer opties dreigen een nieuwe, zeer kwalitatief hoogwaardige Halo te gaan afleveren. Zoals we dat graag zien. Zijn er dan helemaal geen minpuntjes? Mwah, slechts kleinigheidjes. Ten eerste, de Mantis; dit Mech voertuig was misschien wel té indrukwekkend. Als dit gevaarte in de buurt is, kan je wel opbokken met je pistooltje. Het was voor mij in ieder geval steeds weer een garantie dat ik aan gort geschoten ging worden zodra dat ding achter een heuvel vandaan kwam aansnorren. Ietwat frusterend. Hopelijk raakt de balans niet te verstoord met deze monstermachine. Echter, onze speelsessie was kort, er zijn dus gegarandeerd heus wel de nodige tactieken om deze tweebenige mechanische moordmachine op te blazen of te ontlopen. Sowieso is het mogelijk op de rug te klimmen van het gevaarte en er een granaat op te plakken, zover kwamen wij klungelige journalisten alleen nooit.

Wat op mij de minste indruk maakte was eigenlijk Spartan Ops. In deze modus werk je met andere spelers missies af. Wij werden met vier spelers in een groot open gebied gedropt. Daar lagen de nodige voertuigen en wapens waarna we steeds van punt A naar B moesten om een groepje Covenant te elimineren. Was dit groepje om zeep geholpen, verscheen het volgende punt op de kaart waarbij de opdracht hetzelfde was, vernietig de Covenant. Zo saai als ik het hier beschrijf, speelde het ook. Alsof iemand van 343 Industries even snel een map in elkaar had geflanst, wat wapens neerplempte, wat Covenant stationeerde en veel plezier maar. Ik kon weinig tactiek of spanning ontdekken. Hard klagen kan ik hier echter verder niet over. Spartan Ops is nog niet helemaal af, er zal nog meer verhaal omheen komen en wat wij speelden was een maar een korte sessie op één van de maps. Daarbij, Spartan Ops is een extraatje, zie het als een bonus. De campaign en multiplayer tezamen zijn me sowieso een bak gameplay waar maar weinig andere games aan kunnen tippen.

Even in het algemeen dan nog. Al dat 'meer, nieuw en beter' is natuurlijk prachtig en de vooruitzichten zijn mooi maar of 343 Industries de complete Halo 4 ervaring met alle bijbehorende gameplay net zo goed in balans weet te houden zoals Bungie dat altijd zo prachtig deed, dat kunnen we pas zeggen vanaf het moment dat de complete game op de redactiemat ploft. Tot die tijd, hou de hier neergezette jubelstemming vast en check de komende weken uiteraard PU.nl voor meer Halo 4 nieuws!

Is het al november?

Het moge duidelijk zijn, als Halo 4 net zo vet wordt als mijn eerste uitgebreide speelsessie doet vermoeden, zitten we gebakken. Gepimpte graphics, magistraal geluid, meer wapens, nieuwe amor abilities plus gloedjenieuwe omgevingen en vijanden leveren een sci-fi knalspektakel van het hoogste niveau. Gooi daar de ijzersterke multiplayer bij zoals we die kennen uit eerdere delen met nog meer opties en we kunnen alleen maar hopen dat het snel november is. 

REACTIES (44) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord