Waar is Toys-To-Life gebleven? De fout van Skylanders 

Waar is Toys-To-Life gebleven? De fout van Skylanders 2018-08-18T15:27:35
Eerder dit decennium ging het los in de speelgoedwinkels met Skylanders, Lego: Dimensions, Disney Infinity en amiibo. Tegenwoordig is het echter een wonder als je nog een amiibo vindt in een speelgoedwinkel, laat staan de andere figuren. Hoe dit komt? Misschien dat we er achter komen in deze serial van Karim!

In deze feature staan we specifiek stil bij Skylanders, de IP die Activision in 2011 op de wereld lanceerde en daarmee voor een ware revolutie zorgde, in ieder geval in de ogen van kinderen. Wat is er als kind dan ook toffer dan een game spelen, met een character die je zelf in elkaar kunt zetten met onderdelen van andere characters?

Het concept was en is nog altijd ijzersterk. Je koopt NFC-poppetjes in de winkel, die je op een speciale scanner kunt inscannen en direct speel je de game met dat personage. Activision wist dus goed in te spelen op wat kids wilden en de portemonnee van papa en mama. Duidelijk is dat de franchise een goudmijn was voor Activision en dat is te zien aan de releases die in de jaren erna op ons afgevuurd werden.

In het jaar 2011 bracht Activision Skylanders: Spyro’s Adventure uit. Niet alleen was deze game dus de lancering van een destijds vrij nieuw concept, ook was het een beetje de terugkeer van Spyro. Met alleen deze game en de bijbehorende characters die je kon kopen in de winkels, verdiende Activision meer dan 500 miljoen dollar voordat het einde van 2012 geklonken had. Niet zo gek dat ze in datzelfde jaar direct een opvolger uitbrachten met Skylanders: Giants. In de jaren erna werden Skylanders: Swap Force, Trap Team, SuperChargers en het laatste deel Imaginators telkens jaarlijks uitgebracht. Nu is de franchise al 2 jaar bijna nergens meer te bekennen en de redenen ervan zijn in mijn ogen vrij duidelijk.

Als we naar redenen zoeken buiten Activision om, zien we dat de uitgever te maken heeft gekregen met intense concurrentie. Alhoewel Skylanders een gevestigde naam was, is het natuurlijk niet niks als kindvriendelijke bedrijven als Disney en LEGO zich gaan bemoeien met het toys-to-life genre. Alhoewel LEGO: Dimensions van Warner Bros. nooit het succes heeft gehad van bijvoorbeeld Skylanders, hebben beiden wel gezorgd voor een overvolle toys-to-life markt, waarin kinderen en ouders van alles voorgeschoteld kregen en de doelgroep zich over allerlei verschillende games begon te verspreiden. Inmiddels zijn zowel LEGO Dimensions als Disney Infinity officieel niet meer in productie en dus geannuleerd.

Ook heeft de introductie van Nintendo’s amiibo in 2014 natuurlijk niet bepaald bijgedragen aan een gezonde toys-to-life markt vanuit het oogpunt van Skylanders, maar de amiibo mengen zich in principe niet geheel in dezelfde markt als LEGO, Disney en Activision. Ze hebben in-game functies, maar werken niet zo nauw samen met games als de figuren van de andere 3 bedrijven.

Echter heeft Activision met Skylanders zelf ook een heleboel fouten gemaakt. Het bedrijf had namelijk al eens ervaring opgedaan met toys-to-life of iets wat daar in ieder geval erg veel op lijkt, in de vorm van Guitar Hero. Het concept sloeg net als Skylanders in het begin ongelooflijk goed aan en wist de wereld te veroveren, met name rondom deeltje 2, 3 en 4. Daarna is de franchise bergafwaarts gegaan en zeker niet alleen omdat de originele Guitar Hero-ontwikkelaar met concurrrent Rock Band aan kwam zetten, maar vooral omdat Activision gevoelsmatig zowat maandelijks met een nieuwe Guitar Hero aan kwam zetten. In het jaar 2009 kwamen er liefst 6(!) Guitar Hero-games uit, te weten Guitar Hero: Metallica, Guitar Hero on Tour: Modern Hits, Guitar Hero Smash Hits, Guitar Hero 5, Band Hero en Guitar Hero: Van Halen. De dollartekens in de ogen van Hirshberg en z’n naasten werden alleen maar groter en groter, maar de interesse in Guitar Hero werd op hoog tempo kleiner en kleiner.

Bijna exact hetzelfde is gebeurd met Skylanders. Activision heeft van 2011 tot 2016 jaarlijks een nieuwe Skylanders uitgebracht, tussendoor 8 spin-offs uitgebracht op mobiele platformen en de franchise bij liefst vier verschillende ontwikkelaars in die tijd laten ontwikkelen, om maar zo snel mogelijk met bakken aan nieuwe Skylander-figuren en games aan te komen zetten. Opnieuw verdronk Activision in z’n eigen hebzucht toen ze goud in handen hadden en het gevaarlijke is dat ze het helaas niet lijken te leren, iets wat ook het bedrijf zelf schaadt.

De laatste stuiptrekking van Skylanders dateert uit 2017, toen de game uitkwam op de Nintendo Switch. In datzelfde jaar liet toenmalig Activison-baas Eric Hirshberg in een interview met Gamesindustry.biz weten dat de franchise niet gecanceld is en dat Skylanders “z’n weg wel weer gaat vinden”. Hierbij haalde hij ook aan dat tijdens de consolegeneratie van de PS4, Xbox One en Wii U/Switch nooit meer de grote casual markt is aangesproken zoals in de tijd van de Wii. Het eerste Skylanders deel dateert echter uit het jaar 2011, een jaar waarin 90% van de Nintendo Wii’s overal al stof lagen te happen. Een echt goed excuus voor het recente falen van Skylanders is dat natuurlijk niet.

Want falen doet het. Het laatste deel, Imaginators, wist in z’n releasemaand in de Verenigde Staten maar 66.000 exemplaren wist te verkopen. De 100.000 werd maar net gepasseerd op Black Friday 2016. De franchise ligt dus duidelijk op sterven en ik sluit niet uit dat de franchise, of in ieder geval het originele concept, tussen de muren van Activision HQ al dood is verklaard. Het gevaarlijke is dat Activision, wat blijkt uit het eerder genoemde interview met Hirshberg, nog steeds niet lijkt te snappen dat het te vaak uitbrengen van een IP zorgt voor de dood van een IP. Het is een wonder dat het nog steeds niet gebeurd is met Call of Duty, maar ook die franchise heeft qua sales en hype z’n beste tijd gehad.

Ik denk dat er wel vanuit kunnen gaan dat we Skylanders kunnen begraven, naast het graf van Guitar Hero, uitkijkend op de stenen van LEGO Dimensions en Disney Infinity. Helaas, want beide franchises hebben hun stempel gedrukt op de industrie en hebben voor veel lachende gezichten gezorgd. Laten we hopen dat er bij de volgende grote IP van Activision wat zorgvuldiger mee om wordt gegaan...

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord