Vue bioscoopabonnement review - Past een Vue Movie Pass bij je?

Vue bioscoopabonnement review - Past een Vue Movie Pass bij je? 2018-06-27T12:09:04
De filmzomer is al flink aan met Incredibles 2, Jurassic World en Ocean’s 8. Al die kaartjes bij elkaar kosten een heleboel geld dat je misschien kan uitsparen door van een bioscoopabonnement gebruik te maken. In deze serial nemen we er drie onder de loep: Pathé Unlimited, Vue en Cineville. LauraJenny zakt vandaag lekker weg in een bioscoopstoel van Vue.

popcorn

Vue’s antwoord op Pathé Unlimited is de Vue Movie Pass. Het abonnement kost hetzelfde als Pathé’s goedkoopste Unlimited, namelijk 19 euro per maand. Ook hier geldt dat eventuele toeslagen voor 3D-films zijn uitgesloten, hoewel de XD-experience en Dolby Atmos-toeslag hier wel inclusief is. Daarnaast heb je net als bij Pathé 10 procent korting op drankjes en snacks van het buffet en moet je het abonnement voor minimaal 4 maanden afsluiten.

Een kwestie van locatie

Net als in mijn verhaal over de Pathépas is het bij Vue ook in de eerste plaats een kwestie van locatie. Woon je dichtbij een bioscoop van Vue, dan ga je geen Pathé-abonnement nemen en andersom. Op zich bieden beide bioscoopexploitanten bovendien dezelfde opties. IMAX is het enige dat Pathé heeft boven Vue, maar Vue biedt weer meer keuze in type stoel. Ook noemen ze vaak dingen net even anders. Pathé heeft de 4DX-filmbeleving waarbij het geluid van extra goede kwaliteit is en de stoelen bovendien meebewegen met de actie. Vue heeft daar weer een eigen variant op: D box-stoelen in de XD-zalen.

Maar goed, wie recentelijk in Pathé de Munt of Pathé Arena is geweest die heeft het al gezien: ook daar wordt flink aan de weg getimmerd als het gaat om zitcomfort. Er zijn loveseats te boeken, stoelen staan iets verder uit elkaar en dat is waarschijnlijk vooral een antwoord op Vue, dat al meteen geënt was op het aanbieden van verschillende typen stoelen. Je hebt VIP-stoelen, Deluxe-stoelen, D-Box-stoelen en gewone stoelen om uit te kiezen. De VIP-stoelen zijn gemaakt van leer met een hoofdsteun en verstelbare rugleuning.

kubrick

Iets minder makkelijk binnenkomen

Je kunt dus lekker wegzakken bij je Vue-film, maar het proces van binnenkomen is niet enorm efficiënt. Je hoeft je kaartje niet op te halen bij een automaat, maar je moet wel je fysieke kaart laten zien en de app. Echter is er in de app een verschil tussen je bioscoopticket en zitplaatsen, waardoor je twee verschillende handelingen hebt binnen de app. Bovendien moet je per se je kaart laten zien, en die zit niet in de app. Niet erg handig als je popcorn en cola in je handen hebt. Heb je even geen bereik, wat vrij regelmatig voorkomt bij de zaal, dan moet je helemaal teruglopen naar de ingang van de bios om je info te kunnen laten zien. Mijn tip is dan ook: screenshot de boel van te voren even.

Hoewel je er ongeveer dezelfde films kunt bekijken, is het nadeel van Vue wel dat er nog niet heel veel bioscopen zijn, dus die enorme concentratie Pathé’s waar je in Amsterdam bijvoorbeeld keuze uit hebt, dat gaat niet op voor Vue. Alkmaar en Heerhugowaard of Purmerend en Hoorn liggen bijvoorbeeld wel dichtbij elkaar, en in Nijmegen zijn er twee, maar tot nu toe is Vue nog erg verspreid en zitten ze ook op plekken die misschien wat onbekender zijn, zoals Hoogezand en Kerkrade in plaats van Groningen en Rotterdam.

katy perry

3...2...1...Pauze

Dat hoeft overigens niet per se negatief te zijn, want Vue is hiermee wel op locaties gaan zitten waar een grote behoefte zal zijn aan een bioscoop. Ook is het allemaal wat meer lokaal, wat een heel ander gevoel geeft als je een bioscoop bezoekt. Dat er ook nog een pauze is, maakt de beleving helemaal wat socialer. Die pauze is overigens wel echt iets waar je van moet houden: je merkt dat er altijd veel mensen alsnog blijven zitten, terwijl anderen juist dankbaar gebruikmaken van de plaspauze na hun eerste biertje, om er vervolgens nog eentje te scoren voor de tweede helft. Het is heel persoonlijk of je op die pauze zit te wachten, want ik vind het bijvoorbeeld erg afleiden: tijdens de film denk ik al van jeetje het duurt best lang, wanneer is nou die pauze? En soms vergeet ik tijdens de pauze uberhaupt welke film ik ook alweer keek. Geef mij maar gewoon in een keer bam, de hele film.

Verder is Vue qua aanbod op zich vrijwel gelijk aan Pathé. Het heeft een blockbusternight waarbij je een grote nieuwe film kunt zien, er zijn premières speciaal voor kaarthouders, filmmarathons en er is een girls night. Er is daarnaast aandacht voor opera, gaming, ballet en Bollywood, wat hetzelfde is als bij Pathé. Er is wel iets waarin Vue vooruitloopt, en dat is de Meet The Cast-films, waarbij je oog in oog komt te staan met mensen uit de cast en ze vragen kunt stellen over de film. Dat is iets waarmee een bioscoop zich zeker bij filmliefhebbers op de kaart kan zetten.

Wil je een iets persoonlijkere bioscoopavond, dan is Vue waarschijnlijk een betere keuze dan de filmfabrieken van Pathé. Het kan echter nog persoonlijker, maar daarover vertel ik je alles in de aankomende review van de Cinevillepas.

Eerder verscheen in deze serial al de Pathé Bioscoopabonnement review en op 25 juli vertel ik je alles over het Cinevillepas bioscoopabonnement.

cinema