Vijf unieke features van de PlayStation 5 

Vijf unieke features van de PlayStation 5 2020-08-01T10:19:04
De PlayStation 5 ligt eind dit jaar eindelijk in de winkels. Michel behandelt in dit artikel vijf features die de PlayStation 5 uniek maken ten opzichte van zijn voorgangers of de concurrentie.

Hoewel nog niet alle details over de PlayStation 5 bekend zijn – we wachten bijvoorbeeld nog altijd op een releasedatum, prijs en de precieze launch line-up – weten we al behoorlijk veel over de console. Er zijn al flink wat games aangekondigd, de technische specificaties van het apparaat zijn bekend en Sony is al uitgebreid ingegaan op enkele nieuwe elementen die je moeten overhalen om de PS5 aan te schaffen. Hieronder nemen we vijf unique selling points met je door.

1. 4K-gaming wordt de standaard

Tijdens de huidige generatie consoles leek 4K, zeker voordat de PS4 Pro en Xbox One X in halverwege diens levenscyclus uitkwamen, nog een verkapte marketingterm. Inmiddels maken bijna alle grote nieuwe releases gebruik van de hogere resolutie, zij het via checkerboard rendering op de Pro. 4K wordt volgende generatie dan ook de standaard: we kunnen ons niet voorstellen dat er nog veel games uitkomen die deze resolutie niet ondersteunen.

PlayStation 5

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je een 4K-televisie nodig hebt om op de PS5 te kunnen spelen: op je 1080p-scherm is alles ook nog prima te zien – al verwachten we dat je af en toe een vergrootglas nodig hebt voor die kleine letters in het menu. Maar wil je de next-gen graphics echt in vol ornaat aanschouwen, dan is een 4K-scherm met HDR-ondersteuning absoluut een must. Op die manier komen alle minuscule details die mogelijk zijn op de PlayStation 5 echt goed tot hun recht.

Sommige games kunnen zelfs in 8K afgebeeld worden, maar we zouden niet specifiek voor de PS5 een 8K-scherm kopen. Waarschijnlijk wordt dat meer uitzondering dan regel. Let bij het kopen van een 4K-scherm als het even kan wel op dat je er eentje met HDMI 2.1-uitgangen haalt, zodat de tv echt next-gen proof is. Hoe dan ook gaan games er op de PS5 weer een stuk mooier uitzien in vergelijking met de PS4.

2. De SSD

Qua graphics moet de PlayStation 5 – net zoals concurrent Xbox Series X – dus weer het neusje van de zalm bieden. De bovengenoemde 4K-resoluties zorgen voor meer details en realistische lichtinval dankzij ray tracing moet ook voor schitterende plaatjes zorgen. Toch valt één ding op wanneer we naar de eerste next-gen games kijken: zo’n ongelooflijk verschil met de vorige generatie is er nou ook weer niet waarneembaar.

De échte game changer is dan ook de SSD die in de PS5 (en ook de Series X) zit. Deze is 825 GB groot – en vul je als fanatieke gamer dus vast binnen no-time – maar belangrijker is de manier waarop ontwikkelaars van de SSD-techniek gebruik kunnen maken. Tijdens het spelen hoeft de game niet meer op een disk (of een reguliere harde schijf) naar de juiste data te zoeken, maar worden deze zowat meteen gevonden. Dat zorgt er voor dat ellenlange laadschermen verleden tijd worden.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Niet alleen laadschermen worden vele malen korter. Ontwikkelaars kunnen tijdens het maken van games rekening houden met de SSD en daar de gameplay op aanpassen. Al dat gekruip door nauwe ruimtes om het volgende open gebied te aanschouwen is dus ook niet meer nodig. Ratchet & Clank: Rift Apart toont een andere manier waarop de snelheid van SSD tot uiting komt: je schakelt vliegensvlug, zonder zichtbare laadtijden, tussen verschillende dimensies! Daar heeft Sony qua strategie nog een steepje voor op Microsoft: Sony kiest ervoor veel next-gen games enkel voor de PS5 te ontwikkelen. Zo is een eventuele PlayStation 4-versie geen beperking meer.

Hoewel Sony de mogelijkheid nog duidelijk moet demonstreren, kun je dankzij de SSD op PlayStation 5 straks mogelijk ook vanuit het systeemmenu verschillende in-game activiteiten kiezen. Stel dat je je PS5 opstart en vanuit dat menu meteen een toernooi uit een racegame selecteert en daar in enkele tellen aan begint: dat is de ideale situatie die straks dankzij de SSD-schijf mogelijk is.

Een laatste, maar niet onbelangrijk detail is dat Sony’s SSD veel sneller lijkt te gaan worden dan die van Microsoft: 5,5 GB per seconde bandbreedte, ten opzichte van 2,4 GB.

3. 3D-audio

Al die focus op graphics en snelheid is leuk en aardig, maar audio is vaak een ondergeschoven kindje. Op de PlayStation 5 niet meer! Sony legt veel nadruk op de Tempest 3D Audio-engine in de nieuwe console, die honderden in-game audiobronnen kan simuleren voor een uiterst realistische ervaring.

Dat klinkt leuk en aardig, maar wat betekent het nou echt? In principe kan je hierdoor precies horen waar een geluid vandaan komt in een game. Afzonderlijke regendruppels, een schot of schreeuw schuin achter je, of een vaag signaal recht voor je: je weet straks precies waar je heen moet om aan te vallen of te verdedigen. Het is natuurlijk wel aan de ontwikkelaars om hier zo goed mogelijk gebruik van te maken. Daarnaast moet je wel de techniek in huis hebben om ten volle gebruik te maken van 3D-audio. Het is dan ook in eerste instantie alleen mogelijk via koptelefoons.

4. De DualSense-controller

De volgende evolutie die de PlayStation 5 met zich meebrengt is de besturing. De DualShock-controller is weer op de schop gegaan en levert de DualSense op. De controller lijkt door zijn zwart-witte kleuren en blauwe lijnen in eerste instantie niet op de DualShock 4, maar verschilt qua vorm niet eens zo gek veel.

Belangrijker is wat je er mee kunt. De DualSense heeft namelijk haptische feedback. Rumble in je controller is niet nieuw, maar volgens Sony moeten de trillingen in de DualSense veel realistischer en genuanceerder aanvoelen, waardoor je precies voelt op wat voor ondergrond je loopt of rijdt. Dat komt ook terug in de adaptive triggers, die weerstand bieden wanneer je bijvoorbeeld de trekker van een geweer of het gaspedaal van een auto indrukt. Verder bevat de controller een microfoon, zodat je zonder headset met anderen kunt communiceren. De game Astro’s Playroom wordt bij elke PlayStation 5 gratis geleverd en laat je kennismaken met de unieke eigenschappen van de DualSense-controller.

5. De games van PlayStation Studios

Natuurlijk heeft elke console zijn eigen exclusieve first-party games, maar Sony heeft zich tijdens de PlayStation 4-generatie dubbel en dwars bewezen als koploper op dit gebied. Het bedrijf heeft diverse nieuwe sterke franchises, zoals Horizon Zero Dawn, Days Gone en Marvel’s Spider-Man, gelanceerd. Daarnaast heeft het op spectaculaire wijze nieuw leven geblazen in oude vertrouwde series als God of War en Uncharted.

En ondanks dat we al een tijdje van het bestaan van PlayStation 5 afweten, heeft Sony PS4-gamers niet in de kou laten staan. Het laatste echte jaar van de PlayStation 4 wordt op spectaculaire wijze afgesloten met Ghost of Tsushima en The Last of Us: Part 2, volgens velen de beste PS4-game ooit. Wat dat betreft kun je er van op aan dat je met een PlayStation 5 niet alleen investeert in een tof eerste jaar, maar in een complete, goed gevulde levenscyclus. De reputatie die Sony de afgelopen jaren heeft opgebouwd als betrouwbare leverancier van filmische topgames is van onschatbare waarde en misschien nog wel de voornaamste reden om de PS5 straks blind te kopen.


Bovenstaande features maken van de PlayStation 5 een zeer interessante console, maar natuurlijk moeten we de komende jaren gaan merken of het echt een waardige opvolger van de PS4 wordt. De eerste, oh zo belangrijke stappen die Sony nu moet gaan zetten is het aankondigen van de releasedatum, prijs en lanceringsgames. Wordt dus sowieso vervolgd!

REACTIES (34) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord