Vijf redenen waarom Google Stadia kan gaan zuigen - De Vreselijke Vijf 

Vijf redenen waarom Google Stadia kan gaan zuigen - De Vreselijke Vijf 2019-05-20T12:28:57
In de Vreselijke Vijf kijken we naar vijf extreem slechte, tegenvallende of onsuccesvolle voorbeelden van iets gaming gerelateerd. Of van iets dat nog uit moet komen! Michel heeft in dat kader vijf redenen waarom Google Stadia enorm kan gaan tegenvallen opgesomd.

Eerder dit jaar kondigde Google hun gamestreamingdienst Google Stadia aan. In feite laat dit platform je games streamen via de cloud. Google hield vorig jaar al een uitgebreide test voor deze technologie via Project Stream, waarmee je Assassin's Creed Odyssey kon streamen.

In feite moet Stadia voor iedereen toegankelijk zijn: games kunnen bijvoorbeeld via de browser - door op een link in een YouTube-filmpje te drukken, om maar wat te noemen - gespeeld worden. Zolang je Google Chrome hebt op je computer, laptop of smartphone - of een Chromecast naast je tv - kun je in feite overal games spelen. Je hebt dus geen apart apparaat nodig, al kun je wel een Google Stadia-controller kopen. 

Allemaal leuk en aardig, maar dit project heeft nogal wat haken en ogen. Hieronder vind je vijf redenen waarom de Stadia kan gaan zuigen... maar tegelijk zijn we ook wel weer zo aardig om de Stadia te verdedigen waar het kan. 


Lag!

De belangrijkste valkuil is absoluut lag. Lag betekent dat je game door een (slechte) internetverbinding vertraging oploopt. Dit zie je natuurlijk wel eens terug in multiplayergames (dan word je bijvoorbeeld neergeschoten voordat je de vijand goed en wel in zicht hebt), maar aangezien Google Stadia via de cloud (en dus het internet) werkt, zou dit de ervaring in singleplayergames ook een stuk schokkender kunnen maken. Zeker bij games waar timing alles is, zoals fighters, kan dat funest zijn.

Google verzekert in ieder geval dat lag geen probleem gaat zijn. Met een internetsnelheid van 25 Mbit/s zou je zonder problemen games al in 1080p en 60 fps kunnen spelen - en met 30 Mbit zou je al in 4K kunnen streamen. En toegegegeven: de Project Stream-test liep behoorlijk soepel. Maar niet iedereen heeft een even goede internetverbinding, en daarbij moet het nog maar blijken hoe goed de servers al het verkeer straks aankunnen als Stadia een succes blijkt te zijn. Dit is echt iets dat we pas kunnen testen wanneer Stadia publiekelijk verkrijgbaar is.
    

De controller

Hoe fijn is die Stadia-controller eigenlijk? Ondergetekende heeft hem nog niet vast kunnen houden, dus kan er nog niets van zeggen, maar wat als straks blijkt dat de controller helemaal niet zo fijn in de hand ligt, of dat de knoppen niet allemaal even lekker werken? Een goede controller is essentieel voor een goede game-ervaring. Vooral de vierpuntdruktoetst oogt niet heel erg precies, maar wederom is dit iets waar we pas over kunnen oordelen als we de controller zelf uitgebreid hebben kunnen testen.

Er is echter wel een klein lichtpuntje: in feite kun je alle USB-controllers gebruiken en die op je PC, laptop, smartphone of Chromecast aansluiten. Op die manier kun je gewoon je eigen favoriete controller kiezen en die dus gebruiken. Daar vallen ook toetsenborden en muizen onder, overigens.

Google Stadia


De games

Laten we wel wezen: het belangrijkste onderdeel van een gameplatform is natuurlijk de games die je er op kunt spelen. De ervaring valt of staat dus bij het game-aanbod. Sommige third party-uitgevers laten al weten mee te doen. Ubisoft is een grote speler (het bedrijf gebruikte AC: Odyssey al voor de Project Stream-test) en ook id Software heeft met Doom Eternal zijn ondersteuning bevestigd. Ook de wat kleinere - maar zeker niet mindere - studio's Q-Games (Pixeljunk) en Tequila Works (Rime) werken aan nieuwe projecten voor het platform. De Stadia wordt echter pas een echt groot succes wanneer bijna alle grote en kleine third parties hun games uitbrengen voor Stadia. Wat dat betreft is het nog vrij stil rondom de hoeveelheid ontwikkelaars die Stadia ondersteunen, maar dat kan ook zijn omdat Google dit nog op een later moment wil aankondigen. 

Een andere sterke pijler voor een nieuw platform is de exclusieve games die beschikbaar zijn. Nintendo heeft een groot scala aan franchises en ook Sony en Microsoft brengen regelmatig exclusieve titels uit. Hoe gaat Google Stadia dat aanpakken? Het bedrijf heeft in ieder geval Google Stadia Games en Etertainment opgericht, een studio die aan exclusieve Stadia-games werkt en samenwerkt met indiestudios om allerlei nieuwe ervaringen te bieden. Het overgrote deel van die ervaringen wordt exclusief. Maar is het goed genoeg om tegen het exclusieve geweld van andere systemen op te boksen?

Google Stadia


De prijs

Hoeveel gaat Stadia precies kosten? Hoe gaat het betalen voor de dienst überhaubt werken? Het lijkt waarschijnlijk dat het om een abonnementsdienst gaat - zoals Netflix en Xbox Game Pass - maar de prijs is hierbij een erg belangrijke factor. We kunnen ons voorstellen dat als je de nieuwste games van grote uitgevers kunt streamen, dat redelijk wat kosten met zich meebrengt. Een prijs onder de 10 euro lijkt dan ook onwaarschijnlijk. Tegelijkertijd moet de prijs niet té hoog liggen. Zeker aangezien je geen echte 'ownership' hebt over de games die je speelt - je betaalt dus alleen voor de ervaring van het spelen, en niet voor het in handen hebben van een fysiek of digitaal product. Het succes van Google Stadia kan staan of vallen met de prijs.
    

Is Google Stadia voor de lange termijn?

Google is bikkelhard als het aankomt op projecten schrappen. Behaalt een project van het bedrijf niet het beoogde succes? Google heeft er geen problemen mee om er een dikke vette streep door te trekken. Denk aan services als Google+, Google Notebook, Picasa en Google Moderator: er zijn tientallen experimenten van Google die uiteindelijk een nekschot hebben gekregen.

Zeker in de game-industrie geldt dat Rome niet in één dag is gebouwd: het kan soms jaren of hele generaties duren voordat het beoogde succes wordt behaald. De eerste Xbox was ook niet zo succesvol, terwijl de Xbox 360 wél jarenlang een marktleider was. Nintendo geeft zo nu en dan ook een console uit die geen zoden aan de dijk zet (denk aan de Wii U of de Virtual Boy), maar het bedrijf gaat vervolgens lekker door met het volgende systeem en weet alsnog succes te boeken. Om te slagen in de game-industrie heb je soms een héle lange adem nodig. Heeft Google het geduld om van Google Stadia een langdurig succes te maken?

Google Stadia

Er zitten kortom genoeg valkuilen in de weg naar succes voor de Google Stadia. We zijn bij PU razend benieuwd of de Stadia weet door te breken en wat dit betekent voor de game-industrie in zijn geheel. We weten ook zeker dat Google zelf ook op de hoogte is van alle bovenstaande twijfels en er hopelijk alles aan doet om deze potentiële problemen te overkomen. We gaan het merken wanneer Google Stadia ergens later dit jaar op de markt lanceert!
    

EERDER VERSCHENEN IN DE VRESELIJKE VIJF:

De vijf grootste flops ooit

De vijf allerslechtste superheldengames ooit

De 5 meest cringey video’s van gamers

De 5 verschrikkelijkste waterlevels

De 5 slechtste Final Fantasy-games ooit

REACTIES (23) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord