Verslag - The Rise of Iron releaseparty 

Verslag - The Rise of Iron releaseparty 2016-09-23T13:29:35
The Rise of Iron is uit! Dat moet natuurlijk gevierd worden en dat is precies waarvoor we Roy naar Tilburg stuurden, wacht, daar woont hij al. Hij was aanwezig bij de Rise of Iron release party in de studio van Bassjackers.

Ik roep al mijn halve leven dat heugelijke momenten in iemands leven gevierd moeten worden. Dit is zeker het geval bij de release van een nieuwe expansion voor Destiny genaamd The Rise of Iron. Activision snapt dat en vormde een team met Bassjackers die in Tilburg hun studio hebben én niet geheel toevallig een track met bijbehorende clip uitbrachten geïnspireerd door Destiny met de naam ‘Destiny’.

Na een kwartiertje fietsen kwam ik lichtelijk bezweet aan bij de studio van Bassjackers, waar ik verwelkomd werd door Rik van Activision. Hij had geregeld dat ik een paar korte interviewtjes kon houden met Ralph van Hilst (Bassjackers’ producer) en met Luis Villegas (senior engineer bij Bungie). Voordat het feest van start ging, zat ik eerst even aan tafel met Luis vergezeld door een veel te grote schaal chips en kommetje borrelnootjes. Beide geen geschikt interview voedsel trouwens… 

Van welk aspect van de uitbreiding denk je dat fans het gelukkigst worden?

Rise of Iron heeft veel te bieden en dat moet ook wel voor de verschillende spelers van Destiny. Er is natuurlijk het singleplayer gedeelte, maar ook de Crucible. We hebben al vaak te maken gehad met Lord Saladin, maar nu komen we eindelijk wat meer te weten over zijn achtergrond. Daarnaast zijn er natuurlijk de private matches en artefacts die heel tof zijn.

 

Wat houden die artefacts precies in?

Er zijn in totaal acht verschillende artefacts om te verzamelen die symbool staan voor de Iron Lords. Wanneer je deze activeert, verander je je manier van hoe je de game speelt. Er is bijvoorbeeld een artefact waarbij je je Super verliest, maar dan meer granaten en melee-aanvallen krijgt.

 

Wat is de grootste verandering die deze uitbreiding met zich meebrengt?

Moeilijke vraag, want er zijn heel veel nieuwe dingen. Natuurlijk de nieuwe raid, het nieuwe verhaal, de introductie van de bijl en de private matches.

 

Waar ben je het meest trots op in The Rise of Iron?

Ik ben met mijn team vooral veel bezig geweest met de private match optie, dus dan kies ik daarvoor. Het is voor de toekomst van de PvP in Destiny ook heel belangrijk. We willen het in de toekomst ook mogelijk maken voor de community om zelf toernooien te organiseren en om de maps te verkennen voordat een match begint.

 

Wat zijn de toekomstplannen voor Destiny eigenlijk?

We willen steeds nieuwe ervaringen brengen voor de spelers en daar werken we hard aan. Er is bijvoorbeeld een evenement in oktober en in december waarin we bijvoorbeeld de fan-favorite Sparrow Racing League. Daarnaast willen we alles fris houden zoals de Iron Banner en we blijven natuurlijk schaven aan de balans van de game. Sinds Destiny uitkwam, zijn we al 40 updates verder om alles in balans te houden.

Destiny

Destiny

Destiny

Destiny

Terwijl de gasten langzaam binnendruppelen, speel ik even een paar potjes in de Crucible. Handig op zo’n feestje dat er nu private matches bestaan, dus we speelden een potje 6 vs 6 in de nieuwe Supremacy mode, dat heel wat weg heeft van CoD’s Kill Confirmed. Helaas werd de helft van de spelers na twee minuten weggehaald voor een exclusief kijkje in de Bassjackers studio. Na wat geregel en wat wijzen naar de monitoren konden we weer aan de gang en het bleek dat mijn Destiny skills redelijk roestig waren. Gelukkig speelde ik die roest vrij snel weg en, voornamelijk dankzij mijn kompanen wonnen we elk potje dat we speelden.

Rond een uur of negen stroomde re ruimte goed vol met fans van Destiny en fans van Bassjackers. Ik heb zelden zo veel hippe mensen gezien op een game event. Gelukkig waren er genoeg Destiny fans waar ik even wat woordjes mee kon wisselen. Zo kwam ik mijn halve fireteam tegen na veel te lang geen Destiny gespeeld te hebben. Zelfs oud stagiairs Rikkert en Hobie waren van de partij voor een goeie pot Supremacy en een goeie pot bier.

Halverwege de avond werd de ‘Destiny’ track inclusief clip nog laten zien en ik moet eerlijk zeggen dat het niet zo mijn muziek is, toch voelde ik het wel, maar dat kan ook door de enorme speakers komen. Ik vind het sowieso al cool dat dit gemaakt is door DJ’s die al behoorlijk groot zijn, maar dit soort dingen doen puur omdat ze het vet vinden en niet omdat er ergens een marketingman achter de coulissen staat. Jullie hebben trouwens nog een interview van me tegoed met Ralph van Bassjackers.

Creepin

 

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

Ik ben allereerst groot fan van de game en alles wat je leuk vindt, daar wil je iets mee doen. We zijn in contact gekomen met Rik van Activision en we mochten mee naar de E3. Het klikte al meteen erg goed tussen ons en Bungie. Op een gegeven moment had ik een studiosessie in L.A. en Destiny lag in het huis waar we toen waren. Toen kreeg ik het idee om daar iets mee te doen. Het moest een game-inspired plaat worden vanuit de optiek hoe ik Destiny beleef; actie en veel energie. Dat zijn ook goede raakvlakken met wat Bassjumpers doet. Aan de tekst uit de track kan je dat goed merken. Ik had de schrijver daarvoor wat kernwoorden meegegeven en toen het geheel vorm begon te krijgen, dacht ik echt van ‘wow, dit is het gewoon voor mij’.

 

Hoe is dit proces in zijn werk gegaan?

Bungie is normaliter redelijk beschermend over hun eigen ding en dat begrijp ik ook wel. Dat doen we met onze muziek ook. Ik heb liever niet dat onze muziek onder een of andere gun-reclame komt in Amerika. Rik was een grote spil wat betreft connecten, maar omdat het al goed klikte tussen ons, waren ze erg meewerkend. Natuurlijk waren er een aantal dingen die we niet mochten gebruiken of laten zien, maar al met al ging het proces heel soepel. Ik vond het sowieso al cool dat ik die gasten ontmoette die Destiny gemaakt hadden en hoorde dat ze de shit die ik deed ook vet vonden. Ik denk dat als zo’n project uit passie geboren wordt, het dingen ook veel makkelijker maakt.

 

Als laatste wilde ik nog vragen tegen wie je eens een goeie pot Destiny wil spelen?

Angelina Jolie. Dat heb ik altijd al een stoere chick gevonden en verder spreekt het voor zich natuurlijk.

Destiny

Destiny

Destiny

Vanwege mijn vaste baan, kan ik dit soort dingen te weinig doen. Want die tripjes zijn echt awesome, ook al was dit tripje voor mij maar een kwartiertje fietsen. Er was een open bar, genoeg bittergarnituur om me schuldig te laten voelen en een hoop gamers. Dat is voor mij de perfect combinatie voor een ideale avond. Daarnaast kreeg ik nog een goodiebag en dat is uiteindelijk toch waar we het allemaal voor doen! Ik heb ondertussen weer een hernieuwde liefde voor Destiny en blaas binnenkort het stof weer van dat schijfje om weer aan de gang te gaan. Ik hoop wel dat mijn fireteam geen kater meer heeft tegen die tijd…

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord