Verdwenen gamegenres 

Verdwenen gamegenres 2014-10-28T15:22:23
Elke generatie aan gamers heeft zo zijn kenmerkende genres. Sommige van deze games overleven het en blijven daarna succesvol, anderen raken in de vergetelheid en krijgen daarna een drank- en drugsprobleem. Nostalgisch als hij is, zette Steven vijf van deze verdwenen genres op een rij.

De ontwikkelingen in de gamesindustrie bieden ons als gamers steeds meer mogelijkheden. Steeds betere graphics, ingewikkeldere game mechanics en vernieuwende verhaalstructuren, alles ligt aan onze voeten. Het resultaat hiervan is dat sommige games niet meer "van deze tijd" voelen, en dat een sommigen zelfs bijna verdwenen zijn. En dat is soms best jammer. 

 

Extreme Sports

Voor iemand zoals ik die vroeger enorm faalde in skateboarden, waren de Tony Hawk games de perfecte uitkomst. Daar was een 360 kickflip + crooked + varial heelflip + manual + shove it + 180 pop shove it + hand plant + 360 hardflip geen enkel probleem. Er waren in de jaren '90 en '00 zoveel goede extreme sports games: 1080 Snowboarding, SSX, Dave Mirra Freestyle BMX, Amped, Tony Hawk en Skate bijvoorbeeld. Maar ook pareltjes op de N64 zoals Snowboard Kids en, boeie, Wave Race.

Waar is de liefde voor deze games gebleven? Deze zou verdwenen kunnen zijn door de minder grote Jackass/CKY/Johnny Knoxville/Bam Margera hype, of misschien komt het omdat de games op den duur niet vernieuwend of interessant genoeg meer waren. Een gestyleerd spel als OlliOlli komt tussendoor nog uit, maar grote ontwikkelaars lijken zich niet meer te durven wagen aan een extreme sports game. En dat terwijl de nieuwe generatie consoles deze games vetter dan ooit zou kunnen maken! Denk poedersneeuw die in full-hd onder je bord knispert en schrikbarend realistische confrontaties tussen asfaltwegen en gezichten. Houd hoop!

 

Ritmegames

Hoewel dansspellen je om elke hoek als een vakkundig gehanteerde forel in je gezicht meppen, staan de echte ritmegames op een laag pitje. Best leuk hoor, dat gestuiter voor een Kinect, maar als je in Guitar Hero Through the Fire and the Flames van DragonForce op Extreme kan uitspelen dan verdien je een koninklijke onderscheiding, een geldprijs, een paar groupies en een dwangbuis.

Het verdwijnen van deze muziekgames is voor een groot deel veroorzaakt door de industrie zelf. Eind jaren 2000 overspoelde Activision ons met een enorme hoeveelheid Guitar Hero games, in totaal zijn er vijtien (!) verschenen. Daarnaast waren er natuurlijk ook nog de Rock Band games van Harmonix. Gooi het gekunstelde DJ Hero daar nog bovenop en alle gamers trekken hun handen af van een genre dat zichzelf helemaal oversatureert.

Hoewel Harmonix bezig is met projecten als Amplitude en A City Sleeps, en deze games ook zeker interessant kunnen zijn, is dit niet het "biertje-in-de-hand"-vermaak dat ritmegames nu juist zo goed kunnen verschaffen. Ik pak met mijn vrienden elke keer weer die plastic gitaartjes op als we bij een vriendin zijn die Guitar Hero heeft. Allemaal aanprutsen en het daarna keihard in elkaars gezicht wrijven als je net een beetje minder slecht bent dan de ander.

 

Nicolas Cage game

Voor je dit stukje leest raad ik je aan om de Nicolas Cage Chrome extension even te installeren. 

De heer en meester van de Nicolas Cage game is Peter Molyneux. Hij trapte dit genre af met het gelauwerde Populous. Dit was de eerste game waarin je echt volgers probeerde te verzamelen om je macht te laten groeien. Hierna kwam hij met de Black & White games, die enorm populair waren. Nooit eerder krabbelden we zo vaak een koe zo groot als een berg achter het oor. Uiteraard heb je ook de klassieke Dungeon Keeper games en het gehypete Spore. Er valt te discussiëren over De Sims en of we dit een Nicolas Cage game mogen noemen, maar gezien het gebrek aan goddelijkheid en het overschot aan "ga naar de wc", vind ik van niet.

Het genre is inmiddels erg naar de achtergrond verdwenen, waarschijnlijk ook voor een deel omdat Molyneux zich stortte op projecten als Fable. Een van de meest recente games die het genre levend probeert te houden is REUS, van de Nederlanders van Abbey Games. Voor liefhebbers van BoW en Populous is er zowel slecht als goed nieuws. Het slechte nieuws is dat ook Molyneux inmiddels heeft gezegd dat hij niet denkt dat Nicolas Cage games gaan terugkomen zoals we ze kenden. Dit heeft ook te maken met de slechte overgang die het genre naar consoles maakte. Het goede nieuws is dat Molyneux niet opgeeft en met de mobiele game GODUS een nieuwe draai aan het genre wil geven. Inmiddels is er meer dan een half miljoen gedoneerd op Kickstarter.

 

Rechtlijnige platformer

De grote dragers van dit genre zijn mascottes van de gamewereld, bijvoorbeeld Crash Bandicoot, Spyro, Mario en Sonic. Lineaire platformers zijn helaas langzaam uit de gratie geraakt. Op de oudere 8-bit en 16-bit consoles was dit genre niet weg te denken, maar hier kwam langzaam verandering tijdens de eerste generatie consoles met 3D mogelijkheden. Mario 64 startte een trend waarbij platformers juist non-lineair wilden zijn. Hierdoor werd de weg vrijgemaakt voor de open platformwerelden van bijvoorbeeld Banjo-Kazooie en Ratchet and Clank. 

Hoewel Nintendo nog altijd succes boekt met haar beproefde side-scrolling platformformule, en met Mario 3D World zelfs weer iets meer richting dit genre trok, is het verder erg stil. De Sonic games proberen vast te houden aan de rechtlijnige formulie waar ze ooit erg goed in waren, maar faalt hier keer op keer in. Spyro heeft al sinds 2008 geen eigen game meer en heeft gastrolletjes in de Skylanders games. Ook Crash hebben we sinds 2008 niet meer zien verschijnen in een eigen spel. Het wekt bij mij dezelfde gevoelens op als wanneer ik op MTV een oude David Hasselhoff dronken een broodje naar binnen zie werken op zijn badkamervloer.

De redding van dit genre ligt wellicht bij de indieontwikkelaars. Platformers schieten als paddestoeltjes uit de grond in de indiescene, en games als Super Meat Boy geven er een toffe draai aan. Toch missen deze ontwikkelaars een van belangrijkste aspecten van dit genre, en dat zijn de personages. Indies zijn heel tof, maar dragen niet de geschiedenis en het jeugdsentiment met zich mee dat dit genre nu juist zo leuk maakt.

 

On-rails shooter

Shooters draaien nu voor een groot deel om multiplayer. Het is allemaal Batllefield dit, Call of Duty dat en Counter-Strike zo. Het is enorm belangrijk geworden om tactisch te kunnen spelen, om bewegingsvrijheid te hebben en om je guns te kunnen tweaken zodat het allemaal precies aanvoelt zoals jij wil. Opeens lijkt dan het verdwenen genre van de on-rails shooter wel weer erg verfrissend.

Geen controle over je beweging, gameplay die zo arcade is als een cavia in een koektrommel en vaak een vleugje humor: on-rails shooters lijken lijnrecht tegenover shooters van vandaag te staan. Alles draait in deze games nog om reflexen: schit op alles wat beweegt tenzij het een gillende dame is. Het enige wat je hoeft te doen is knallen, terwijl het spel je van area naar area brengt en je nieuwe wapens en vijanden voorschotelt.

Dit genre lijkt inmiddels verbannen te zijn naar de arcadehallen, waar Time Crisis nog altijd een van de meest populaire kasten is. Helaas verdwijnen ook steeds meer van deze plekken, waardoor dit genre met recht met uitsterven bedreigd wordt.

 

Belangrijke vermeldingen: Natuurlijk zijn er nog meer genres. Sommigen van jullie zullen Point-and-click in dit lijstje missen. Deze heb ik niet vermeld omdat dit genre juist weer aan het groeien is met de interventie van Telltale. Sterker nog, dit genre begint weer mensen te bereiken die zichzelf niet als gamers zouden bestempelen. Verder: Beat 'em Up, Shoot 'em Up, Space Sim en de Tactische shooter. Missen jullie nog iets in dit lijstje? Knal het in de comments! 

 

REACTIES (68) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord