TransferenceE3 2017 mini-preview 

Transference – E3 2017 mini-preview 2017-06-17T17:01:53

WAT IS HET?

Een VR-project van Elijah Wood (Frodo) z’n productiestudio, SpectreVision, die zich voorheen vooral op het maken van horrorfilms focuste. Het is nog de bedoeling dat het concept van deze game vaag blijft, of in ieder geval geheimzinnig, maar het verhaal achter Transference lijkt te gaan over een experiment om het geheugen van iemand te reconstrueren door zijn brein up te loaden naar de virtuele wereld. Daarin neemt de speler een actieve rol door allerlei puzzels op te lossen, waarbij ik in de demonstratie onder andere moest switchen tussen de jaren 1993 en 2002 om zo in verschillende versies van een huis toegang te krijgen tot een kelder. Uiteindelijk gebeurde dit toen ik een sleutel van het ene tijdperk naar het andere bracht en een fotolijst op de juiste plek ophing; redelijk klassiek game-puzzelen dus. Maar de makers vertelden me dat dit nog een soort proefopzet is en dat de game zelf niet per se dezelfde elementen zal bevatten.
    

WAAROM IS HET VET?

Transference zit vol met visuele trucjes dat het een bijzondere vibe geeft. De 80’s synth-stijl is daarin vooral bepalend, versterkt door de herinneringen, objecten en andere elementen van de game die uit neon-kleurige blokjes zijn opgebouwd en met spooky geluidjes uiteenvallen of vorm krijgen. Al meteen vanaf het introductiefilmpje, dat eruitziet alsof het vanaf een VHS-band afgespeeld wordt, zullen er bij mensen die in de 80’s zijn geboren waarschijnlijk nostalgische gevoelens en associaties met de eerste Tron-film opgewekt worden. De 80’s zijn hot in filmland en worden nu ook naar de gamewereld getrokken.

Ook vet is het concept dat het je missie is om iemand z’n herinneringen te reconstrueren door letterlijk in z’n brein te duiken. Hier kunnen in theorie een hoop realiteit-fuckende trucjes op los gelaten worden en het verkennen van de wereld van recollectie vind ik best een boeiende. Helemaal omdat ik zelf zo vaak shit vergeet om geheimzinnige redenen…


WAAROM IS HET NIET VET?

De demonstratie van Transference bestaat voornamelijk uit nogal klassieke puzzel-elementen, dus het interessante uitgangspunt wordt nog niet maximaal uitgebuit. Als Transcendence een succes wil zijn, dan moet het vooral origineel (durven) zijn en full-on LSD-trip gaan. Maar ja, daar schrik je dan weer veel mensen mee af.
    

WAARMEE IS DEZE GAME HET BEST TE VERGELIJKEN?

Transference lijkt heel veel op de VR-versie van Resident Evil 7. Ook die game had een demo die uiteindelijk niet deel was van de uiteindelijke game (The Kitchen) en de puzzels in Transference deden me eveneens denken aan de laatste Resi.

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord