Titanfall: waarom 6 vs. 6 matches wel werken 

Titanfall: waarom 6 vs. 6 matches wel werken 2014-02-20T14:25:08
De 6 vs. 6 matches met AI in Titanfall, de hele gamewereld leek het niks. De game ging van top naar flop dankzij één Tweet. Alie hield echter wel vast aan haar hooggespannen verwachtingen. En in deze feature vertelt ze of dat blinde vertrouwen terecht is geweest.

Hallo, medemens die net onder zijn steen vandaan komt. Je hebt iets gemist. Iets groots, iets met mechs. Het heet Titanfall en het is een first-person multiplayer shooter voor alle platformen van Microsoft (PC, Xbox 360 en Xbox One). De game zal vanaf 13 (en 28) maart te koop zijn en de (closed / open) bèta ging voor veel mensen afgelopen weekend van start.

Titanfall

Wat is Titanfall?

In Titanfall vecht je in multiplayer-only matches met grote robots (Titans) en hun piloten. In een 6 vs. 6 match kies je het gewenste pilot- en mechtype waarna je op de map gedropt wordt. In eerste instantie ben je mechloos, je moet het te voet doen, maar naar verloop van tijd komt je Titan to the rescue. Piloten zijn lenig en behendig, zo kunnen ze tegen muren oprennen en een dubbele sprong uitvoeren. Daarnaast zijn er meerdere typen Titans om uit te kiezen, die allemaal hun eigen unieke abilities met zich meebrengen. De mechs zijn overigens ook helemaal niet log en traag, maar uiteraard wel langzamer dan de piloten. Wanneer je mech te veel schade heeft opgelopen, word je eruit geschoten en moet je wederom wachten op een nieuwe Titan. Je hoeft overigens niet meteen in een Titan te kruipen, je kunt ‘m je ook laten volgen.

En dit dus allemaal met het doel om de Titans en piloten van het zeskoppige team van je tegenstander (en de rondlopende bots) af te maken. Voor een nog uitgebreidere synopsis verwijs ik je graag naar Tjeerd zijn Preview. Maar kort gezegd, heeft Titanfall dus geen echte singleplayer mode. Ontwikkelaar Respawn wilde toch graag singleplayer-elementen toevoegen aan de game. Een van de manieren waarop ze dit hebben bereikt, is door AI toe te voegen aan de game. Het zijn zodoende 6 vs. 6 plus AI matches.

Titanfall

Verwachtingen vs. realiteit

Op de E3 van vorig jaar sleepte de game 60 awards binnen en ook op andere evenementen oogstte de game veel lof. Journalisten en gamers waren lyrisch en orakelden allen dat het een lieve lust was. Oftewel: hooggespannen verwachtingen alom. In ieder geval totdat bekend werd gemaakt dat de matches 6 vs. 6 plus AI zouden zijn. Het gehele interwebz werd gek! Twaalf spelers is toch veel te weinig, meer is beter etc. Bestaat er dan een vaststaande regel voor het perfecte aantal spelers? Is 64 man de nieuwe standaard dankzij Battlefield? Kom ik ook onder een steen vandaan? Enfin, mij leek het best wel tof! Ik hield dus gewoon vast aan mijn eigen hooggespannen verwachtingen.

En wat wil het geval nu? Ik heb uiteraard een bèta key voor de PC binnengesleept, waardoor ik een beetje heb kunnen proeven van de game en daadwerkelijk kan beslissen of de 6 vs. 6 (plus AI) matches in Titanfall mijn hooggespannen verwachtingen waar hebben kunnen maken. Kortom: in deze Feature zal ik mijn verwachtingen toetsen aan de realiteit.

Titanfall

Verwachting 1: 6 vs. 6 is een fijn aantal

6 vs. 6 klinkt misschien een beetje karig… Dat zijn 12 mensen op een map. Kom je überhaupt wel iemand tegen tijdens een potje? O, maar hé, daar zijn die AI immers voor! Dan zijn ze maar wat simpeler te doden; ze gaan er vast voor zorgen dat er altijd wat te doen is.

De maps in Titanfall voelen alles behalve leeg aan. Vergeet niet dat er tezamen in principe 24 mechs en pilots rond kunnen huppelen wanneer je niet meteen in je Titan kruipt. Maar het is vooral de AI die echt doet waar ik al op hoopte: deze toevoeging zorgt voor een levendige map. Zo communiceren de bots bijvoorbeeld daadwerkelijk, wanneer ze een pilot spotten benoemen ze dit en roepen ze om versterking. Zo verraden ze je vijand, maar logischerwijs gebeurt dit andersom ook. Tevens vechten ze onderling, waarbij jij ook kunt besluiten om er tussen te springen. Ze zijn dan ook actiever dan je van een AI zou verwachten en houden je als speler scherp.

Overal waar je kijkt, gebeurt iets. De actie is serieus snel en lekker chaotisch. Er vliegen dropships over en overal vallen mechs uit de lucht, die vervolgens al snel als een malle over de map heen denderen. Nee, die 6 vs. 6 matches zijn echt geen rustige aangelegenheid. En het is ook helemaal niet zo dat je geen echte spelers kunt vinden om neer te knallen. De bots zijn simpel te doden, maar dat vind ik juist wel een fijne afwisseling. Het zijn ware kogelmagneten, die het gat vullen onderweg naar je volgende PvP battle. Het geeft toch een lekker gevoel van voldoening om een AI uit te schakelen.

Kortom: de AI is een mooie toevoeging in Titanfall, omdat het extra benadrukt dat je een warzone binnengaat en het de boel levendig maakt zonder al te veel chaos toe te voegen. Er gebeurt namelijk echt wel genoeg in een 6 vs. 6 match. De map is dan ook niet overvol, maar dat is vanwege de snelle en af en toe chaotische gameplay juist een pluspunt.

Titanfall

Verwachting 2: 6 vs. 6 is gebalanceerd

Vince Zampella (co-founder van Respawn Entertainment) liet ons in januari weten dat er voor 6 vs. 6 is gekozen, omdat het de beste balans zou bieden. En misschien naïef, maar als een ontwikkelaar tot zo’n conclusie is gekomen, neem ik aan dat er daadwerkelijk goed over nagedacht en uitgebreid getest is…

Een van de belangrijkste zaken in een FPS is de balans. En in het geval van Titanfall gaat dit eigenlijk dubbelop: er moet zowel balans zijn tussen de AI en echte spelers, als balans tussen de Titans en pilots. Het kan niet gemakkelijk zijn geweest om de balans tussen Titans, pilots en bots precies goed te krijgen, maar eerlijk gezegd, ben ik van mening dat ze daar bij Respawn al behoorlijk in zijn geslaagd. Pilots zijn relatief ‘underpowered’ in vergelijking tot een Titan, maar kunnen deze wel degelijk down krijgen wanneer je het spel slim en tactisch speelt. En omgekeerd geeft een Titan je een gevoel van macht, maar je bent zeker niet onoverwinnelijk: intelligente piloten kunnen alsnog vrij snel gehakt van je maken. En ten slotte zijn de bots dan wel gemakkelijker te doden, maar in je uiteindelijke kill score worden die apart geteld.

Een van de redenen waarom ik Titanfall tot dusver tof vind, is de mate van simpliciteit. Nu klinkt dat onmiddellijk als iets slechts, maar ik vind het een groot pluspunt. Het zorgt ervoor dat de nadruk daadwerkelijk op de gameplay ligt en dat dit niet verstoord wordt doordat je een keuze moet maken uit 500 weapon attachments en skins. Dit zijn zaken die, naar mijn mening, vaak de gameplay uit balans halen. Want hoe meer zaken gebalanceerd moeten worden, hoe lastiger dit uiteraard is. Titanfall belooft dan ook een game te worden waarbij de balans in een game vooropstaat, in ieder geval voor zaken als graphics en customization.

Kortom: de driehoeksverhouding tussen Titans, pilots en bots lijkt goed in elkaar te zitten. Je bent met de ene optie niet per se sterker dan met de andere. En ook in de uiteindelijk score wordt er verschil gemaakt tussen het type kills dat je maakt. Verder kent de game (tot dusver) weinig onnodige tierlantijntjes, wat de balans zoeken simpeler maakt.

Titanfall

Verwachting 3: 6 vs. 6 is innovatief

FPS kunnen me zelden lang boeien, maar ik heb het gevoel dat dit bij Titanfall heel anders gaat zijn! Misschien komt het door de verschillende manieren waarop je de game kunt spelen. Hoe zet je de Titan in? Kruip je erin, gebruik je ‘m als decoy of als bodyguard?

De opzet van de 6 vs. 6 matches plus AI zorgt er niet alleen voor dat Titanfall levendig aanvoelt, of dat het geheel goed gebalanceerd is, ook levert het een aantal nieuwe mogelijkheden binnen het FPS-genre op. Vanaf het allereerste moment voelt de game ‘anders’ aan; anders dan een Call of Duty of een Battlefield 4 (om de 2 grootste shooters van het moment er onvermijdelijk bij te halen). Hiervoor zijn naar mijn idee een aantal redenen aan te vinden.

Ten eerste noem ik de vele manieren waarop je de Titans in kunt zetten. Gebruik je hem meteen, laat je ‘m volgen? Je Titan is veel meer dan slechts een handige vorm van armor. Vooral voor minder ervaren spelers is het wellicht handig om ook eens buiten je Titan te blijven. Cloak jezelf en laat je Titan de omgeving afspeuren naar vijanden, zodat jij je bezig kan houden met de echte vijanden, die te afgeleid zijn om je op te merken. Of wat te denken van de verticaliteit in de game, die ook veel interessante gameplay oplevert. Langs muren rennen, dubbele sprongen. We gaan nu pas echt 3D knallen mensen! Op deze momenten ben je ook meteen dankbaar dat er geen 64-man rondrennen op een map… Met 6 tegenstanders (en bots) heb je precies de ruimte die nodig is om dit soort skills in te zetten.

Ten tweede zorgt de opzet van de matches ervoor dat newbies de kans krijgen daadwerkelijk mee te doen aan de game. Neem bijvoorbeeld de smart gun, waarmee je bots in één schot uitgeschakeld, maar waarmee je bij echte mensen uiterst sneaky moet zijn. Het is dan ook geen simpele oplossing voor luilakken, maar het biedt de mindere goden wel de kans om tactisch te leren denken zonder dat ze onmiddellijk de lightning reflexes nodig hebben om van de ene naar de andere headshot te rennen. Het geeft mensen dus de kans puntjes te sprokkelen op bots, zich niet meteen de grootste noob op aarde te voelen en spelenderwijs de controls te masteren. Daarnaast dien je als beginnende speler in een FPS normaliter veelal alleen als kanonnenvoer voor vervelende campers, maar Titanfall beloont dit soort gedrag minder dan de meeste shooters. Als je de game op deze manier probeert te spelen, merk je vanzelf dat de AI naar je toetrekt en je op deze manier verraadt.

Kortom: de nadruk op het verticale parcoursstijl freerunnen en de mogelijkheid om als pilot of Titan te spelen, maken van Titanfall een vrij innovatieve FPS. Daarnaast is het een tactische game met veel voordelen voor mensen die minder geoefend zijn in een FPS. En nee, wees niet bang. Het is niet zo dat deze nieuwelingen plots even goed zijn als mensen met bakken ervaring, maar het geeft ze in ieder geval een fighting chance wat puntjes te sprokkelen voor je team.

Titanfall

Uiteindelijk heeft Titanfall uitstekend voldaan aan mijn verwachtingen. Ik vind 6 vs. 6 (plus AI) een fijn aantal, omdat er op deze manier genoeg gebeurt in de game en het super levendig is, zonder chaotisch te worden. Daarnaast vind ik 6 vs. 6 (plus AI) gebalanceerd, omdat er naar mijn idee bewust is gekozen voor simpliciteit en de verhoudingen tussen Titans, pilots en bots goed in elkaar zitten. En ten slotte vind ik 6 vs. 6 (plus AI) innovatief, omdat de game zich kenmerkt door een groot scala aan mogelijke manieren om een FPS te beleven, waardoor zowel nieuwe spelers als oude rotten de kans krijgen te shinen. O, wil je het trouwens allemaal zelf zien? Check dan ook effe de Let's Play van Tjeerd en Roy!

REACTIES (54) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord