Tijdreizen in games: spelen met tijdmachines 

Tijdreizen in games: spelen met tijdmachines 2017-11-03T20:19:31
We hebben allemaal wel eens zo’n moment dat we zouden willen dat we de tijd konden terugdraaien. Helaas gaat dat niet zo makkelijk in het echt, maar in de virtuele wereld natuurlijk wel! Tijd om de tofste manieren van tijdreizen in games eens grondig te bekijken. Nee, niet in chronologische volgorde.

Afgelopen weekend ging de klok op magische wijze weer een uurtje achteruit, en buiten dat we daardoor een uurtje extra konden gamen, is dit een mooi moment om eens te kijken naar tijdreizen in games! Wetenschappers zijn er niet uit uit of tijdreizen überhaupt mogelijk is, maar gelukkig hoeven games zich niet aan de wetten der natuur te houden. Het is sowieso een geliefd onderwerp in science fiction, maar nog leuker wordt ‘t als we het zelf mogen doen.

Op zich is het laden van een eerdere savegame of checkpoint na de zoveelste epic fail natuurlijk ook gewoon tijdreizen. Je gaat immers terug in de tijd om het opnieuw te proberen, in de hoop op een betere toekomst. Toch telt het pas echt als het toveren met tijd ook daadwerkelijk bij de fictie van de game hoort. Ik vind het vooral tof wanneer tijdreizen echt een gameplayelement is, maar ik zal afsluiten met onvergetelijke games waar tijdreizen op een andere bijzondere manier centraal staat. Dus, houd je Sports Almanac stevig vast, want vanaf hier staan het verleden, heden en de toekomst op losse schroeven...
  

Tijdreizen als gameplay

Prince of Persia: The Sands of Time (2003)

Zoals gezegd is het laden van een savegame eigenlijk gewoon terug in de tijd reizen en volgens deze logica heeft de allerbeste Prince of Persia game de quicksave en quickload heel elegant in de fictie verwerkt. De Prins van Perzië (heeft die gast eigenlijk een naam?) vindt een hele grote zandloper en een kitscherige gouden dolk. Wat blijkt, deze Dagger of Time heeft niet alleen een stoere naam, hij kan daadwerkelijk de tijd terugdraaien!

In de gameplay betekent dit dat je de tijd terug kunt spoelen wanneer je wil, zo lang er maar genoeg tijdzand in je dolk zit. Hierdoor hoef je niet naar een suf laadscherm te kijken als je weer eens in een afgrond flikkert of wanneer een zandvijand je de baas is, neen! Je kunt gewoon rustig achteruit terug naar het precieze moment waarop je je nog veilig voelde. Easy! Het duistere vervolg getiteld Warrior Within doet hetzelfde, maar voegt er nog iets heel speciaals aan toe: portals tussen het heden en het verleden, voor compleet verschillende versies van hetzelfde level.

   

Braid (2008)

Nog een stapje verder dan The Sands of Time gaat  Braid, je weet wel, de 2D platformer van Jonathan Blow, dezelfde geniale knakker die vorig jaar The Witness uitbracht. Ook in de verschillende werelden van Braid gaat er iets goed mis met de algehele chronologie van dingen, waar jij als speler natuurlijk grondig misbruik van maakt.

Net als in Prince of Persia kun je de tijd terugspoelen, maar in elke wereld zijn de regels weer net iets anders. Zo is er een waarbij de tijd vooruit speelt als je naar rechts loopt, maar juist terugdraait als je naar links loopt. Het tofste is misschien nog wel het level waarbij je ´vorige zelf´ als schaduw overblijft nadat je de tijd terugdraait. Deze schaduw voert dan, binnen de nieuwe tijdlijn, alsnog de acties uit die jij zojuist ongedaan gemaakt hebt. Zo kun je in feite twee dingen tegelijk doen!

   

Dishonored 2 (2016)

In het Dust District van Karnaca staat een herenhuis waar tijd niet helemaal meer zo werkt als het hoort, omdat de grootste heks ter wereld er zonodig uit de dood herrezen moest worden. De Outsider (het zal eens niet) geeft je de Timepiece, waarmee je jezelf met een druk op de knop heen en weer kunt teleporteren naar dezelfde plek drie jaar geleden, toen het huis nog niet in puin lag. Dingen die je in het veleden doet hebben effect op de situatie in het heden, wat voor vernuftige tijdreispuzzels zorgt.

Op deze manier tussen twee werelden switchen doen we natuurlijk al sinds A Link to the Past, maar wat het hier extra tof maakt is dat je via een raampje op je tijdswitchapparaatdinges alvast ‘realtime’ kunt zien wat er drie jaar eerder of later gebeurt. Aangezien het huis is in het verleden natuurlijk belachelijk zwaar bewaakt is, is dat geen overbodige luxe. Dat, in combinatie met het feit dat je hier het verhaal en de staat van het Dust District ingrijpend kunt veranderen, maken dit een van de meest sexy toepassingen van tijdreizen in games ooit. Dit laatste doe je trouwens met één simpele, compleet optionele handeling, die je zelf moet Googelen ontdekken. Zo cool!

   

Titanfall 2 (2016)

Eind 2016 was blijkbaar een uitstekend seizoen voor tijdreizen, want ook Titanfall 2 kende een ingenieus tijdreislevel, die qua timeshift mechanic veel weg heeft van de missie in Dishonored 2. Het hoofdstuk genaamd ‘Effect and Cause’ begint als een reeks duizeligmakende, fysieke flashbacks op een locatie waar jij helemaal geen herinneringen hebt, wat overgaat in een tijdbrekende achtbaanrit zodra je een slim apparaatje vindt waarmee je zelf controle hebt over in welke tijd je je bevindt. Cross-dimensionale shootouts waren nog nooit zo bruut!

   

Life is Strange (2015)

The Butterfly Effect. Life is Strange doet dingen met dit theoretische concept en heeft daarnaast veel overeenkomsten met de film die ernaar vernoemd is. Het idee dat de allerkleinste dingen op lange termijn grote onvoorziene effecten hebben wordt nog een stuk ingewikkelder als je kunt tijdreizen! Max ontdekt dat ze de tijd kan terugspoelen wanneer ze wil, maar dat betekent niet perse dat ze de wereld zomaar naar haar hand kan zetten. Naast het feit dat de tijdreisgameplay hier bijzonder strak verwoven is met het verhaal, laat Life is Strange ook van heel dichtbij zien wat tijdreizen kan doen met een persoon.

    

The Legend of Zelda: Majora’s Mask (2000)

Er zijn sterke aanwijzingen dat de meest grimmige Zelda zich in het hiernamaals afspeelt. Of er in het hiernamaals zoiets als tijd bestaat weet niemand (‘bestaat’ tijd überhaupt?!), maar er gebeuren hoe dan ook gekke dingen met tijd in Majora’s Mask! Link heeft drie dagen om Clock Town te redden van de neerstortende maan. Dat klinkt kort, maar als je een fluit hebt om telkens terug te keren naar het begin van die drie dagen, dan is dat best te doen.

Met behulp van de befaamde Ocarina of Time zie je hoe Clock Town telkens opnieuw dezelfde drie dagen beleeft. De Song of Time brengt je naar het begin, maar met variaties daarop kun je bijvoorbeeld stukken vooruit skippen, of juist de tijd langzamer laten gaan. Machtig handig.

    

Singularity (2010)

Uniek aan Singularity als tijdreisgame is dat je niet alleen via speciale rifts kunt wisselen tussen 1955 en het heden, maar ook dat je objecten om je heen als het ware door de tijd kunt gooien. De Time Manipulation Device laat je, zoals de naam enigszins doet vermoeden, de tijd manipuleren op hele toffe manieren. Je kunt naar hartelust de staat van dingen vooruit en achteruitspoelen, zoals bijvoorbeeld een kapotte trap weer als nieuw maken en ammo kratjes tevoorschijn toveren. Yep, het werkt ook op mensen. En dat allemaal in een cool tijdreisverhaal met Russen en shit! Hoe heb ik deze duidelijk bijzondere shooter ooit kunnen missen, destijds?!

   

Andere legendarische tijdreisgames

TimeSplitters (2000)

Gewoon een hele toffe serie van console shooters in de traditie van GoldenEye 007, met tijdreizen als thema. Jammer genoeg geen tijdreizen tijdens het schietwerk, maar dat mag de pret niet drukken. Zullen we reizen naar een tijd waarin TimeSplitters 4 bestaat?
 

Chrono Trigger (1995)

Maar natuurlijk, dé JRPG als het gaat om tijdreizen mocht niet ontbreken! Gelijk even opbiechten: nooit gespeeld. Maar er schijnt een boel tijdreisgedoe in te zitten. Ik irriteer me wel een beetje aan het feit dat een van de hoofdpersonages Crono heet. Waar is die H gebleven?

    

Quantum Break (2016)

Hoewel het verhaal van Quantum Break natuurlijk alles met tijdreizen te maken heeft, beperkt de gameplay zich meer tot het stilzetten van de tijd. Maar gelukkig hebben alle powers ‘time’ in hun naam, dat dan weer wel.
   

Day of the Tentacle (1993)

Wanneer de kwaadaardige, paarse tentakel de wereld dreigt over te nemen, zit er maar één ding op: in een tijdmachine stappen in de vorm van drie mobiele toiletcabines en oldtimer (de Chron-o-John), ontworpen door dezelfde professor die in eerste instantie verantwoordelijk is voor het bestaan van het paarse monster dat je probeert te bestreiden. Tuurlijk, wat anders?

   

Bioshock Infinite (2013)

Deze game doet bizarre shit met verschillende tijdlijnen en schakelt tussen tig overlappende universa, maar dat is allemaal veel te ingewikkeld om hier uit te leggen. Helemaal geen zin in ook, trouwens. Ronduit vermoeiende game.
   

Command & Conquer: Red Alert (1996)

Het verhaal van Red Alert, en eigenlijk zelfs de gehele Command & Conquer tijdlijn, begint wanneer Albert Einstein erin slaagt terug in de tijd te gaan om Hitler uit de geschiedenis te wissen. Klinkt als een fantastisch idee, maar het heeft natuurlijk weer allerlei onvoorziene gevolgen. “Time will tell, sooner or later…”

   

Back to the Future: the Game (2010)

Uiteraard, een game gebaseerd op dé tijdreisfilm der tijdreisfilms! Laat dat maar aan Telltale over. Het verhaal speelt zich af na de derde film, wanneer Doc gevangen zit in 1931 en Marty hem moet zien te bevrijden. Met hulp van een Doc Brown in zijn tienerjaren!
    

Mario & Luigi: Partners in Time (2005)

Jawel, ook de gebroeders Mario zijn niet vies van een beetje tijdreizen! Gezien de kans op een tijdparadox is het vaak tricky om een jongere versie van jezelf op te zoeken in het verleden, maar dat is een risico die Mario en Luigi voor lief nemen. Alles voor Peach!

O.K. terug in het heden! Wat dat ook mag betekenen. Wat is jouw favoriete tijdreisgame? Vertel het ons in de comments!

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord