Spelen na de Dood: Het Hiernamaals in Games 

Spelen na de Dood: Het Hiernamaals in Games 2017-10-18T13:27:56
Sterven. We moeten er helaas allemaal een keer aan geloven. Ondertussen doen we dat in games iedere dag al! Meestal houdt ‘t dan op bij het game over scherm, maar zo af en toe gaat het verder. Zie hier de meest interessante interpretaties van het hiernamaals in games.

Het paradijs, de hemel, de hel, de eeuwige jachtvelden, of gewoon een beetje liggen wegrotten in een kist… Niemand weet zeker wat ons te wachten staat als we de spreekwoordelijke pijp uit gaan, maar de kans is klein dat het zo boeiend is als bepaalde oude boeken en legendes ons willen doen geloven. Gelukkig hebben we games. Want net als met het dagelijks leven, weten games ook het leven na de dood net een stukje boeiender te maken! (Binnen de games, bedoel ik dan. Of er na de dood ook games te spelen zijn valt nog maar te bezien…)

In ons favoriete medium staan we het liefst continu oog in oog met de dood. Sterven is bijvoorbeeld wat Dark Souls spannend maakt en zelfs Mario legt het loodje als zijn levens op zijn. Meestal gaan we dan zo snel mogelijk verder bij de meest recente savegame of checkpoint en zien we nooit wat er na de dood gebeurt. Maar gelukkig zijn er uitzonderingen. In onderstaande games beleven we de oversteek, of zijn we allang dood, en vangen we een glimp op van een bijzonder, virtueel hiernamaals.
  

Dante’s Inferno - De Hel

Opvallend genoeg komen we in games vrijwel nooit in de hemel. De hel, aan de andere kant, is juist heel ruim vertegenwoordigd. Logisch ook, want in het rijk van vuur en eeuwige verdoemenis valt nu eenmaal veel meer te beleven! En is interessanter voor de gameplay enzo. Dat bewijzen games als Diablo, DOOM en Saints Row overduidelijk, maar de meest indrukwekkende afbeelding van de hel is natuurlijk te vinden in Dante’s Inferno.

Geïnspireerd door het gelijknamige eerste deel van Dante Alighieri’s Goddelijke Komedie, reist Dante met gezonde tegenzin af door de bekende negen kringen van de hel, om zijn geliefde Beatrice te redden. Na een even gezellige als bloederige tocht langs mythologische en historische figuren, weet Dante zelfs de hemel te redden, door een stokje te steken voor Lucifers snode plannen.

    

God of War - Het Rijk van Hades

In deze twisted interpretatie van Griekse mythologie kon natuurlijk een eigen versie van de klassieke onderwereld natuurlijk niet ontbreken. Onze grote vriendelijke held Kratos brengt in zijn loopbaan meerdere bezoekjes aan dit gezellige oord, al komt hij er niet om vakantie te vieren! Het rijk van Hades is in God of War een soort fysieke plek, letterlijk onder de wereld, waar je in flikkert zodra je steft. Alleen half-goden als Kratos zijn sterk genoeg om er ook weer uit te klimmen en dus aan de dood te ontsnappen.

Vooral in God of War III zien we veel van deze onderwereld, waarbij Kratos eerst ‘gezellig’ een stukje opzwemt met andere verloren zielen in de riever de Styx, om uiteindelijk Hades in diezelfde sloot te kieperen. En dan nu op naar de Noorse mythologie, om de onderwerelden Helheim en Nilfheim onveilig te maken!

    

Limbo - Limbo

Deze game legt niks uit en het verhaal is open voor interpretatie, dus of dit überhaupt wel het hiernamaals betreft weten we niet zeker. Maar het lijkt er wel verdacht veel op! Limbo refereert aan de rand van de hel, in het Nederlands voorgeborchte genoemd. Hier komen alle zielen die zowel de hel als de hemel niet verdienen en een beetje in het midden blijven hangen, zoals bijvoorbeeld ongedoopte kinderen.

Dat is in de game Limbo een éxtra gezellige plek (ahem!), met vrij weinig kleur (geen), vrij veel gevaar (alleen maar) en vrij weinig hoop (vergeet het maar). Hier ben je gedoemd om honderdmiljoenmiljard keer opnieuw te sterven, aan de hand van onder andere reuzenspinnen, berenklemmen en vervelende kereltjes. Alsof je dan nog energie hebt om je verloren zusje terug te vinden…

    

Grim Fandango - Het land der doden

Deze bijzonder originele kijk op ‘wat er hierna komt’ is geïnspireerd door Azteekse mythologie. Iedereen die dood gaat is op weg naar de 9de onderwereld, het land van de eeuwige rust. Maar voor het zover is moet men een 4-jarige tocht afleggen door het Land der Doden, de zogenaamde 8ste onderwereld. Waar die eerste 7 onderwerelden gebleven zijn wordt niet uitgelegd. En ook niet waarom iedereen er in de achtste onderwereld uitziet als typisch Mexicaanse skeletpoppetjes van papier-maché.

Als je een goed leven hebt geleden of heel rijk was, kom je in aanmerking voor een snellere routes richting de 9de onderwereld! Zoals bijvoorbeeld een treinkaartje voor de ‘Number Nine’, een soort postmortale intercity. Deze kaartjes worden echter massaal gestolen en doorverkocht, met alle nasty gevolgen van dien, die Manny als ex-Magere Hein mag gaan oplossen. Oh, en het Land der Doden gebruikt demonen als slaven, die volledig in dienst staan van overleden mensen, maar dat terzijde.

   

Afterlife - De hemel en de hel

Wat niet veel mensen weten is dat Grim Fandago niet LucasArts’ eerste game was waarbij het hiernamaals centraal staat. Al in 1996 was er namelijk Afterlife! Dit is soort city builder waarbij je als godheid verantwoordelijk bent voor de soepele werking van zowel de hemel als de hel, rond één specifieke planeet.

Je moet als speler zorgen voor zaken als voldoende huisvesting voor zielen, infrastructuur voor je demonen en engelen en ondersteuning voor alle verschillende deugden en zondes. Klinkt als een heel erg praktische en iets te ver doordachte visie op het leven na de dood. En bovendien als heel veel werk, pff!

   

King’s Quest VI - Realm of the Dead

Voor iemand die nog nooit een King’s Quest game gespeeld heeft is de lore veel te verwarrend, maar het wordt er in ieder geval niet minder deprimerend op bij deze volgende titel op de lijst! Jeej! Iedereen die sterft in de Green Isles komt terecht bij de ronduit truerige Realm of the Dead. Eenmaal daar mogen alleen de zielen die tevreden zijn over hun leven door naar de Sea of Souls. De rest moet aan de oppervlakte blijven dwalen tot ze hun issues opgelost hebben. Zielig.

Op de een of andere adventuregame-achtige manier heeft hoofdpersonage Alexander geregeld dat hij naar binnen mag zonder te sterven, voor een audiëntie met de Lord of the Dead. Dit is een lelijke gast, bij wie het hele Realm uit zijn kop lijkt te groeien. Of het is een hoed, dat kan ook. Hij voert trouwens verbazingwekkend vriendelijke gesprekken voor iemand die zichzelf Lord of the Dead noemt.

    

Dishonored - The Void

Het universum van Dishonored kan soms wat theatraal uit de hoek komen en daar hoort natuurlijk een net zo dramatische onderwereld bij. Of beter gezegd ‘buitenwereld’, want de mysterieuze Void is overal en nergens om ons heen. Het is een soort droomwereld die bestaat uit 100% chaos, wat zich uit in een duistere zee van zwevende rotsen en gebroken weerspiegelingen van de fysieke wereld. Ontzettend gothic dus.

Schijnbaar in controle van deze doffe gothic ellende is de emo baklap die bekendstaat als The Outsider, een soort god die uit pure verveling met mensenlevens speelt en de wereld manipuleert. ‘Opstandige’ zielen zijn gedoemd om na hun dood voor eeuwig door The Void te drijven. De rest kan van geluk spreken als ze worden beloond met ‘non-existence’ en simpelweg vervagen.

 

Goed, zoals je ziet zijn er in games zeer uiteenlopende bestemmingen voor na de laatste adem! In welk virtueel hiernamaals zou jij wel eeuwig willen uitrusten, als jouw tijd gekomen is? Hmm, is reïncarnatie eigenlijk in een ding in games, of wordt je liever gewoon een zombie? En is Link in Majora’s Mask niet stiekem ook allang dood?! Vertel het ons in de comments!
    

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord