Schilderijen, posters & advertenties - Oog voor detail 

Schilderijen, posters & advertenties - Oog voor detail 2018-06-03T01:27:07
In deze serial alleen aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je zo blij bent dat ze er zijn, als je ze ontdekt. In het eerste deel van Oog voor Detail: de meest bijzondere schilderijen, posters en advertenties in games.

Het zijn de kleine dingen die het doen, zong een illuster duo ooit. Misschien wel de meest ware woorden ooit gezongen, en die zeker ook gelden voor games! Deze nieuwe reeks artikelen kun je zien als een ode aan de meest bijzondere details in ons favoriete medium. Het soort details dat een fictieve wereld nét dat beetje extra geeft.

Waar de ene speler gefocust van doel naar doel raast, zijn er anderen die juist continu afgeleid zijn en elk hoekje en gaatje van een gamewereld willen ontdekken. Ikzelf wordt altijd intenst gelukkig wanneer ik merk dat een ontwikkelaar net dat extra beetje moeite heeft gedaan om ook te voorzien in de behoeftes van dit tweede type gamer. Dit uit zich dan bijvoorbeeld in pietepeuterig kleine objecten of effecten, die veel spelers misschien niet eens zullen opmerken.

Vandaag om te beginnen: een reeks van dingen die meestal niks met gameplay te maken hebben en zich eigenlijk altijd op de achtergrond bevinden, maar die wel een hoop geloofwaardigheid, sfeer en levendigheid met zich meebrengen: de meest indrukwekkende schilderijen, opvallende posters en merkwaardige advertenties in games. Lekker veel plaatjes dus. Enjoy!
   

GTA V - Found Dog

De open wereld van Grand Theft Auto V is op grote schaal grandioos om doorheen te crossen, te vliegen en te varen, maar op ‘t aller kleinste niveau is eigenlijk nog veel mooier. Zet even de HUD uit, ga in first-person mode, negeer de renknop en wandel een willekeurige straat in. Je ziet de meest fantastische dingen! Zoals je weet zit het altijd helemaal snor met de prachtige advertenties voor de misschien wel honderden fictieve merken die Rockstar door de jaren heen bedacht heeft. Nog interessanter zijn de obscure briefjes die inwoners zelf hebben opgehangen aan lantaarnpalen, zoals bijvoorbeeld voor vermiste dieren. Of, in geval van mijn favoriet, juist een oproep voor een gevonden beest. Dood, dat wel.

    

World of Warcraft - Helden en Pin-up Goblins

Omdat het er anders ook maar een kale bende zou zijn, hangen er in de beste tavernes van Azeroth verschillende inspirerende dingen aan de muur. De onderwerpen van de schilderijen variëren van landschappen tot lokale helden, al zijn ze bij de Horde ook niet vies van een gezellige jaarkalender, met deze maand een vrouwelijke Goblin in bikini op een motor.

   

Portal 2 - Accidents hurt…

Verdomme, komt er ooit nog een remaster van Portal 2? Die zou ik met open armen ontvangen, al is het alleen maar om al die geniale waarschuwingsbordjes nog scherper te kunnen lezen. For science!

    

Dishonored - High Overseer Campbell en zijn Vaas

Posters en advertenties zijn krachtige middelen voor world building. Wie bijvoorbeeld in Dishonored af en toe stopt en een beetje rondkijkt naar wat er zoal aan de muren hangt, leert veel over hoe de samenleving hier in elkaar zit. Van mega stijlvolle reclame voor producten, tot niet zo subtiele propaganda; aan alles is gedacht. Daarnaast hangt de wereld van Dishonored vol met brute schilderijen, die we vooral bij Dishonored 2 vooraf al als concept art gezien hebben.

Een ander tof detail in Dishonored 1 is het portret dat Sokolov aan schilderen is in de tutorial, van High Overseer Campbell naast een tafeltje met een vaas. Als je de vaas tijdens deze scène stiekem van het tafeltje haalt, dan zul je zien dat Sokolov de vaas ook niet geschilderd heeft, als je later in de game het uiteindelijke schilderij terugvindt. Zo simpel, maar zo cool!

   

Prey - Aptitude. Genius. Longevity.

We blijven even bij Arkane Studios, want ook de muren van ruimtestation Talos I zijn rijkelijk behangen met interessante kunst en posters. Je kunt zeggen wat je wil over deze wat mij betreft zwaar ondergewaardeerde game, maar de retro-futuristische visuele stijl van Prey is van ongeëvenaarde strakheid!

Wat een beetje uit de toon valt bij al die futuristische strakke lijnen, zijn de drie lijstjes boven het bed van Morgan, in het begin van de game. Ik ben geen neuroloog, maar diit lijken tekeningen van zenuwcellen, wat dan weer perfect bij het thema van de game past.

   

BioShock - Oh-Boy, what a floor show

En wie het over strakke in-game posters en advertenties heeft kan onmogelijk om BioShock heen! De meesten hiervan komen slechts enkele keren in de game voor, of zijn soms speciaal voor één locatie gemaakt. Dedication! Zie hier een aantal van de minder bekende.

   

Uncharted 4: A Thief’s End - “Looks a lot younger than the other pirates…”

Goed, dit is veel meer gewoon een dikke easter egg dan slechts een detail, maar het is een te awesome schilderij om hier niet te noemen. Op gegeven moment in de game komt Nate in een ruimte met schilderijen van allemaal bekende zeerovers. Bij één daarvan ontbreekt echter het naambordje, maar die hebben we ook helemaal niet nodig. De jonge, blonde piraat is natuurlijk niemand minder dan Guybrush Threepwood uit Monkey Island! Dit is de op één na tofste Monkey Island-referentie die ik ooit gezien heb.

Naughty Dog heeft met Uncharted 4 trouwens al eens eerder naar een andere bekende piratengame gerefereerd, wat bovendien ook met een schilderij gebeurde, al was dit waarschijnlijk per ongeluk. In een van de latere trailers van de game werd ingezoomd op een lijst, met daarin een stuk concept art van Assassin’s Creed IV: Black Flag! Oeps. Naughty Dog maakte snel excuses en verving de afbeelding in de trailer.

    

Mirror’s Edge - Op het scherpst van de snede

Over deze kunnen we kort zijn: strakke, flitsende schilderijen voor een strakke, flitsende game!

   

Grim Fandango - Buenos días!

Hoewel de beste adventure game allertijden qua omgevingen vooral bekend staat om hele dikke art deco architectuur, zijn er in het Land der Doden ook enkele interessante dingen aan de muur te vinden. Met name kleurrijke mozaïek aan de wand van Manny’s casino en de gehele muur van het eindstation voor de negende onderwereld. Dit gigantische gesteenhouwde kunstwerk beeldt de gehele reis door de achtste onderwereld uit. Het is tevens de achtergrond van het save-scherm, waarop wordt aangegeven hoe ver je bent in de game.   

Tot zover dit eerste deel in de serial Oog voor de Detail! Ik zou nog veel meer fantastische digitale muurdecoraties kunnen plaatsen, maar vanaf hier is het aan jullie. Gooi al je favoriete in-game schilderijen, posters en reclames in de comments! Suggesties over wat voor details ik de volgende keer op moet inzoomen zijn ook welkom.
   

De Oog voor detail serial:
  

Donderdag 15 maart:

Wapperende kleding

Vrijdag 13 april:

Lichamen in first-personshooters

Maandag 7 mei:

Wat je niet opviel in God of War

Maandag 4 juni:

Wat je niet opviel in Detroit: Become Human

 

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord