Ronaldo op z’n bek bij FIFA 18 opnames 

Ronaldo op z’n bek bij FIFA 18 opnames - preview 2017-09-04T10:12:00
In mei had Tjeerd al veel te vertellen over de nieuwste FIFA, maar tijdens Gamescom had ie ook nog een uitgebreid gesprek met de Lead Gameplay Producer Sam Rivera. Die vertelde hem vele interessante dingen, onder andere over Cristiano Ronaldo die op z’n bek ging tijdens de motion capture.

De nadruk op de professionele competitieve scene heeft de ontwikkeling van FIFA in de afgelopen jaren veranderd, dat zegt Sam Rivera, een klein ventje met een Spaans accent die sinds een paar jaar de leiding heeft over de totale gameplay in FIFA. Ik ben blij met Sam, niet alleen omdat ie een lul met vingers verving (ik vond Nick Channon niet zo’n leuke man), maar omdat ie erg open vertelt over het maken van FIFA en daarbij zelden een onderwerp schuwt. Zoals dus de nadruk op FIFA als competitieve e-sport. Het zorgt ervoor dat de ontwikkelaar nu meer aandacht moet steken in de balans van de game, maar er ook voor moet zorgen dat ze spelers belonen voor hun vaardigheden, door de game consistent te houden zodat de geoefende gamer een voordeel heeft tegenover spelers die af en toe en potje spelen.

FIFA Icons vervangen de Legends   
     

Pro-spelers helpen mee

Belangrijker is misschien wel dat EA Sports nu toegang heeft tot al die professionele spelers die de game tijdens ontwikkeling kunnen testen, en zo, vanuit een ander perspectief, feedback kunnen geven. Die feedback is erg belangrijk volgens Rivera: ‘Door hun ervaring kunnen zij er in een paar uur achter komen hoe de game uit te buiten is en wat de makkelijkste manier is om te scoren.’ Zo is het makkelijker voor het ontwikkelteam om deze zaken aan te passen en geschikt te maken voor competitie. ‘Zo kun je straks winnen op basis van je speelstijl en vaardigheden en niet door bepaalde ongebalanceerde zaken uit te buiten.’

Atletico Madrid - Real Madrid   
       
       

‘Dribbels in FIFA 17 te lastig’

Ik word pas echt enthousiast als we het hebben over de aantrekkelijkheid van het voetbal in FIFA 18. In mei kreeg ik in Parijs al te horen over de vernieuwde dribbels in de game, iets wat EA Sports graag wilde aanpakken, aangezien ze volgens Rivera niet tevreden waren over de dribbels in het vorige deel: ‘In FIFA 17 kán je wel dribbelen, maar het is vrij lastig. En dat zie je terug als je naar het WK FIFA kijkt bijvoorbeeld, de professionele spelers dribbelen gewoon niet zoveel.’ Dat is aangepakt in FIFA 18, waarin je veel meer mogelijkheden hebt in je dribbel en dat heeft vooral te maken met de snelle respons van je speler op de actie die je wilt uitvoeren. Daarbij zijn de voorzetten ook aangepakt, en zo zul je in de nieuwste FIFA veel meer tot scoren kunnen komen uit een mooie dribbel langs de lijn en een goede voorzet die heerlijk in wordt geknikt.

Ronaldo in galop        

15% meer goals

Rivera geeft toe dat het aanvallen leuker moest worden, maar dat het verdedigen af toe ook wat te makkelijk was in FIFA 17: ‘We zien dat veel mensen moeite hebben om goals te maken in FIFA 17. Een van de grootste klachten was dat je gewoon een middenvelder kon besturen en de computer je verdedigende taken kon laten doen. Dat hebben we aangepast, en nu komt het meer op je vaardigheden neer. En dat maakt de wedstrijden ook veel opener en zo wordt er meer gescoord. Sterker nog, het team heeft zichzelf als doel gesteld om gemiddeld zo’n 15% meer goals te zien in FIFA 18.

    

Estadio Alberto J. Armando    

Soepel en geanimeerd

Dit jaar zijn de animaties en de manier van motion capture aangepast, aangezien de game nu gebruik maakt van 6 verschillende archetypes: klein, middel, groot gecombineerd met een slanke of bonkige bouw. Daarvoor gebruiken ze 6 willekeurige gasten om alle zes verschillende archetypes te capturen, zodat je in de game ook daadwerkelijk aan de grote van stappen en explosiviteit ziet met welk type speler je speelt. Aanvullend worden er voor een stuk of 15 spelers nog aanpassingen aan de bewegingen gemaakt. Zo worden de loopjes van Robben, Messi en Suaréz aangepast zodat je veel meer het gevoel hebt dat je met hen speelt in plaats van generieke guy #1 of #6. Daarnaast hebben ze dit jaar ook Cristiano Ronaldo in laten vliegen om zijn maniertjes en loopjes helemaal te capturen.


      

Ronaldo

Dat dat voor Ronaldo zelf ook belangrijker was dan je misschien zou denken, blijkt uit het verhaal van Rivera over de Portugese superster: ‘Toen Ronaldo naar de studio kwam om op te nemen, moest hij bepaalde stukjes rennen om zijn bewegingen goed vast te leggen. Hij nam dat echter zo serieus dat ie na de eerste run bijna viel.’ Het hele team ging bijna door de grond, want als ‘ie geblesseerd zou raken, zouden ze echt zwaar in de problemen komen; dat zou namelijk miljoenen kosten. Maar omdat Ronaldo koste wat kost perfect in de game wilde komen bleef ‘ie er vol voor gaan, waardoor er grote nervositeit bij het team ontstond. Zeker toen de peperdure voetballer in de tweede run zelfs op z’n plaat ging. Rivera: ‘Gelukkig had ie niets, maar we hielden onze harten vast. Hij gaf 100%, voor een videogame!’ Jammer genoeg is deze valpartij niet vastgelegd om in de game terug te komen, maar je weet nu in ieder geval dat Ronaldo er maximaal voor gaat in FIFA 18. 

Fifa 18 komt 29 september uit, vanaf 15 september kun je los met de FIFA 18 demo en hier lees je mijn FIFA 18 preview.

REACTIES (20) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord