PU's teletijdmachine: Wat speelden we in... 1998

PU's teletijdmachine: Wat speelden we in... 1998? 2014-07-13T16:52:50
Toenmalige toppers, vergeten floppers en nostalgisch geneuzel. In 'PU's teletijdmachine'-serie mijmert Graddus nog één keer weg bij een specifiek jaar uit de videogamegeschiedenis. Met vandaag: 1998!

1998. Het jaar dat Google werd opgericht, Monica Lewinsky aan de sigaar van Bill Clinton zoog en het Nederlands elftal wél in staat was Argentinië op het WK te verslaan.

Clinton Lewinsky

Meest memorabel echter? Dat was toch wel de stortvloed aan topgames. 1998 was voor computerspellen wat 1947 voor wijn was. Want serieus, titels als Xenogears, Rainbow Six, 1080 Snowboarding, Turok 2 en Tomb Raider 3 haalden mijn top tien-lijst NIET. Welke dan wel? Check het snel...

 

10. F-Zero X

Snelheden van boven de 1500 km/u. Banen vol loopings, kurkentrekkers en chicanes. Melodieuze, melancholische metalnummers. Een random track generator. En dertig verschillende characters, die elke race ALLEMAAL meerijden. Jep, F-Zero X is vetter dan vet. Vind je het gek dat die shit bovenaan m'n lijst 'Nintendo-games die een reboot verdienen' staat? 

 

9. Grim Fandango

Oké, eerlijk is eerlijk: ik heb Grim Fandango nooit écht gespeeld. Hardcore consolegamer, hé. Ook al in 1998. Van Tjeerd echter hoor ik om de haverklap hoe onmisbaar deze Tim Schafer-titel wel niet is, vooral dankzij het bizar brute artstijltje en de inktzwarte humor. Classic Schafer-stuff, dus. Gelukkig komt er binnenkort een remake... Inderdaad: dit keer óók voor consoles!

Grim Fandango

 

8. Panzer Dragoon Saga

Nee, de Sega Saturn was geen succes. SadTurn, wordt het ding in de volksmond ook wel genoemd. Toch verschenen er - net als op opvolger Dreamcast - een aantal rasechte meesterwerkjes voor. Panzer Dragoon Saga bijvoorbeeld: een ambachtelijke JRPG zoals ze tegenwoordig niet meer worden gemaakt. Jammer alleen dat je er anno 2014 een klein fortuin voor betaalt...

 

7. Resident Evil 2

Dat we de stroef-stroperige controls voor lief namen, zegt eigenlijk alles over de kwaliteit van Resident Evil 2. Terug in Raccoon City, deed deze sfeervolle sequel namelijk exact zoals het een goede sequel betaamt: groter, meer en bovenal BETER. Eersteklas survival horror. Tot Resident Evil 4 liet zien dat die shit ook prima zonder vrachtwagenbesturing kan.

Resident Evil 2

 

6. StarCraft

Vergeet Rome: Total War en Age of Empires. Vergeet zelfs Command & Conquer. De RTS'er voor cracks is namelijk StarCraft; niet voor niets dé eSport-game bij uitstek. En dan te bedenken dat er maar twee delen zijn gemaakt! Het origineel verscheen in 1998 en viel direct op door zijn sexy sci-fi stijltje, gevarieerde gameplay en nagenoeg perfecte balans. Een mijpaal. 

 

5. Gran Turismo

Tot aan Gran Turismo, draaide het in racegames vooral om snelheid en spektakel. Realistisch rijden? Dat deed je maar op de openbare weg. Het aantal verkeersboetes bleef echter dermate stijgen, dat de VN Polyphony verzocht een racer voor autopornopuristen te maken. Ofzo. Ik was in ieder geval blij dat ik eindelijk écht eens kon ervaren hoe een TVR Cerbera bestuurt.

Gran Turismo

 

4. Banjo-Kazooie

Oké, Super Mario 64 blijft de beste 3D-platformgame ooit. Niet ver daarachter echter volgen een beer en een vogel. Banjo en Kazooie. Een onwaarschijnlijk duo, uit een tijd dat juist waarschijnlijke duo's onwaarschijnlijk waren. Waarschijnlijk komt die shit nooit meer terug. Onwaarschijnlijk jammer; dat ben je waarschijnlijk wel met me eens. 

 

3. Half-Life

Half-Leven. Noem me zot, maar ik heb de titel van deze revolutionaire first-person shooter eigenlijk nooit echt begrepen. Wat ik wél direct snapte, was dat we hier met een klassieker te maken hadden. Een schietspel met context. Een blaffer met emoties. Precies, zo'n game die je je Hele-Leven blijft herinneren. Waar blijft deel drie?

Half-Life

 

2. Metal Gear Solid

In de eerste 3D Metal Gear Solid was het spionnenbestaan nog niet nodeloos ingewikkeld. Hier geen ellenlange cutscenes en fancy gameplaymechanieken die je feitelijk alleen maar uit de flow halen, maar Solid Snake vs. een leger aan bad-guys in een afgelegen basis. Tactical Espionage Action in zijn puurste vorm. Wat was het leven in 1998 toch heerlijk simpel. 

 

1. Zelda: Ocarina of Time

Zucht, de eerste keer dat ik Hyrule Field opliep. Kippenvel. Daar, héél in de verte, zag ik een berg. Een berg die ik gewoon kon beklimmen. En die ook nog eens een dorpje én een dungeon bevatte. Niet te bevatten, maar slechts een fractie van de magie waarmee Ocarina of Time me betoverde. Zelfs nu, vijftien jaar later, wacht ik nog altijd op een ander spel dat de spreuk weet te verbreken... 

Zelda: Ocarina of Time

REACTIES (46) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord