PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 2 

PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 2 2018-09-23T16:48:23
In deze serial gaat Johan iets doen wat nog nooit eerder gedaan is… Met de PUmunity een game in elkaar schroeven! We slaan de handen ineen om samen een vette top down shooter maken, dus schuif aan, zet je creatieve pet op en doe mee met dit ambitieuze project!

Hello again! Welkom bij deel 2 van deze serial, waar we verder gaan waar we vorige keer gestopt waren. Als je vergeten bent waar dat was, check dan hier deel 1 nog even. Zoals gezegd in het vorige deel gaan we ons vandaag vooral bezig houden met de camera. Daarnaast mogen jullie stemmen op een Main Character en ga ik jullie op het einde weer vragen om wat verse input voor volgende maand.

Licht, Camera, Actie!

Als we met een camera gaan werken is het wel zo handig om een achtergrond te hebben die niet compleet egaal is – als je dat namelijk wel hebt is het erg moeilijk om te zien of de camera nou beweegt of niet. Ik gooi er even snel een super simpel tegelpatroontje in.

tiles
Als we dan toch bezig zijn pas ik ook nog even de cursor aan. Op het moment gebruiken we nog gewoon de muis, maar het staat natuurlijk wat leuker als we een eigen crosshair gebruiken. Oh, ik had het in het vorige deel ook al gezegd, maar misschien handig om dat nog even te doen voor alle potentiële nieuwkomers: De gifjes in deze serial zien er niet bijzonder fraai uit, maar dat is voornamelijk omdat we nu nog niks serieus hebben aangepakt qua graphics – dat komt allemaal nog!

crosshair  

Camera Capriolen

Goed, dan is het nu daadwerkelijk tijd om de camera klaar te gaan zetten. Dat gaat nog best makkelijk! Je kiest een resolutie voor je spel en de software doet de rest.

camera
Okee, semi-goed nieuws, de camera werkt! Het is alleen misschien wel zo handig als hij de speler dan ook echt gaat volgen, niet? Gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk en weet ik binnen no-time wat in elkaar te flansen.

camera-met-speler-mee
Perfect! Al is de omgeving eigenlijk nog steeds niet heel goed te zien. Er is een reden dat Mario al jarenlang op de linkerkant van je beeldscherm rent – zo kan hij tenminste een beetje zien wat er aan komt. Ik zorg er voor dat de positie van de camera ook rekening houdt met waar de cursor is.

cursor-camera
Perfect! Het is allemaal een stukje overzichtelijker zo. Snel even een test leveltje maken om te zien of alles nog soepel loopt.

test-level
test-level-play
Het begint er steeds meer op te lijken. Het is bijna een echte game!

Shake it like a polaroid picture

In de vorige feature had ik ook gezegd nog screenshake toe te voegen, laten we dat dan gelijk maar even doen!

screenshake
Het is misschien moeilijk te zien op zo’n gifje, maar de screenshake is dan ook niet zo bijzonder intens – we hebben tenslotte slechts een klein pistooltje in de hand. Zodra we met wat zwaarder geschut aan de slag gaan is de duratie en intensiteit van de screenshake makkelijk aan te passen.

Als laatste toevoeging van vandaag geven we onze protagonist nog een HP balkje. We geven hem voor nu even 5 HP en laten de vijanden elke keer dat ze hem aanraken 1 HP wegnemen.

HP
Het werkt! Helaas stopt mijn videocapture er mee zodra je dood bent, maar als je hem zelf uit gaat proberen zal je zien dat je nog een berichtje krijgt om je te informeren dat je niet genoeg skills hebt voordat de game zichzelf weer afsluit.

Pixel Poppetjes

In het vorige deel van deze serial heb ik jullie gevraagd om ideeën voor characters in de comments. Ik heb een paar suggesties gekregen en daar een paar van uitgewerkt. Er zaten er een paar tussen die iets te specifiek waren of meer gericht op game design dan character design, dus ik heb de kwal van TinoSaurus en de hovercraft van Vira-cocha even gelaten voor wat het was – al kunnen we misschien in een latere serial nog kijken of we daar iets leuks mee kunnen doen.

80’s Guy

DoomguyIsLink kwam al snel met een suggestie:

“Mijn idee voor het personage is een gedrongen pixel persoon (zoals in de eerste zelda) met een niet veel veranderende mond met 2 rustig kijkende ogen, een spijkerjas aan met een bijpassende spijkerbroek en kleine sneakers. Een eventuele zonnebril zou ook wel op zijn plaats zijn en hij draagt een baseball cap. Het is het soort van personage dat je zou tegenkomen op de box art van een jaren 80 Atari game of op de zijkant van een arcade kast. Het zou ook leuk zijn als het PU logo op de pet staat”

Dat is een aardig gedetailleerde beschrijving, daar kunnen we wat mee! Ik maak een outline van een gedrongen poppetje om mee te beginnen. Het petje en de zonnebril geven hem wat karakter, maar ik laat de spijkerjas even voor wat het is – anders wordt het moeilijk om de broek van de jas te onderscheiden. Het PU logo op de pet was hier de grootste uitdaging. Als je met je ogen knijpt kan je hem er misschien in herkennen, maar de pet zag er dom uit als ik hem groter dan dit maakte, dus werd ik gedwongen met een canvas van 3 pixels hoog te werken. Al met al denk ik dat hij er best leuk uit is gekomen!

80s-guy  

Zombies Ate my Neighbor’s Zeke

"Een character die lijkt op de main character van zombies ate my neighbors lijkt mij wel cool.", aldus mafkaas. Jullie kennen Zeke natuurlijk wel, bekend om zijn stekelige haar en toffe 3D bril. Als het je toch even ontglipt is, heb ik hier een reminder voor je:

zeke
Ik gebruik weer hetzelfde begin character als bij de 80’s Guy, maar hier kan ik de officiële sprite gewoon als reference gebruiken. De kleuren kan ik ook direct overnemen. Niet heel moeilijk dus, maar de gehele sprite moest wel een pixel langer worden om het doodshoofd op zijn shirt er nog een beetje herkenbaar uit te laten zien. Op zich is het eindresultaat wel geinig, maar ik vraag me af of we Konami niet op ons dak gaan krijgen als we deze sprite daadwerkelijk gaan gebruiken.

zeke-sprite  

PU's Powerkid

Als laatste kwam Scythe met het idee om Power Unlimited’s eigen Powerkid te gebruiken als main character. "Mijn eerste gedachte is dan meteen als held, PU's eigen powerkid!" Het is al een tijdje geleden dat deze blauwe mascotte in de PU te vinden was, dus hier nog even een opfrisser:

powerkid
Voor Powerkid moest ik de standaardsprite gelijk al aanpassen, vanwege zijn ronde kop en gigantische handen. De grootste uitdaging hier was om de verhoudingen van de oorspronkelijke Powerkid nog een beetje aan te houden, maar tegelijkertijd niet te veel die kant op gaan zodat we geen problemen krijgen met animeren. Ik was ook bijna het kuifje vergeten en als kers op de taart hebben we natuurlijk nog zijn rode cape. Hij is beter uit de verf gekomen dan ik had verwacht!

powerkid-sprite  

De stemhokjes in

Dus, wat gaat het worden? 80's Guy, Zeke, of Powerkid? Breng hieronder je stem uit. Het character met de meeste stemmen zal vanaf de volgende feature als main character fungeren.

Welk character moet in de game?
80s Guy!
Powerkid!
Zeke!

Waanzinnige Wapens

We hebben nu vanaf het begin van de serie al die lelijke blauwe proppenschieter als enige wapen – tijd om het arsenaal wat aan te dikken! Die taak is aan jullie. Bedenk een vette unieke gun en plaats hem hier in de comments. Beschrijf wat hij kan en hoe hij er uit moet komen te zien, hoeveel damage je ermee kan doen, hoe snel hij kan schieten, etc.

Als je zin hebt om zelf even te rommelen met de game, hij is hier te downloaden – wees er wel snel bij, want de link werkt maar zeven dagen.

Voor het volgende deel implementeer ik de gekozen main character en maak ik een begin aan de animaties die we daarvoor nodig hebben. Ook gaan we werken aan een coolere HP meter en wat andere kleinere stukjes polish. Tot dan!

Alle delen in de pu.nl bouwt een top down shooter serial:

Zaterdag 25 AugustusDeel 1
Zondag 23 September – Deel 2
Zaterdag 20 Oktober – Deel 3

REACTIES (42) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord